Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schroef gaten op het dak,, Roestende bouten.

vragen over de T5
Plaats reactie
Jakob G
Berichten: 620
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Schroef gaten op het dak,, Roestende bouten.

Bericht door Jakob G »

Beste forumers,

ROEST :T4politie

De ligt roestende bouten die in de gaten zijn gemonteerd op het dak wil ik vervangen door stukjes "RVS draadeinden" met een gleuf er in geslepen, om ze met een schroevendraaier er in, en uit te draaien en als het moet, met wat kit om het water dicht te maken, en het te egaliseren.

De hooft vraag is de wat voor diameter draadeind moeten we kopen, om de schroefgaten af te sluiten????
Anderen hebben ook baat bij de tip.

De bouten zaten de afdichting van het hefdakje ook in de weg.

Mvg,
Jakob G.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Jakob G
Berichten: 620
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Schroef gaten op het dak,, Roestende bouten.

Bericht door Jakob G »

jan2009 schreef:Doe maar dezelfde diameter als de bouten.

Haal er een uit om te meten met een schuifmaat of neem hem mee naar de ijzerwinkel.
Dag Jan,

Een schuifmaat heb ik, maar het weer is zo onbestendig, het regent zomaar.
Ik maak het liefs de draadeinden geheel klaar om het zo snel om te wisselen en af te werken met goede kit.

Ik kan ook naar "Century Groningen - Volkswagen Bedrijfswagens" gaan. :T54LIFE
Maar ik dacht misschien weet iemand op het forum het wel, heb ook geen boeken waar ik het dan kan opslaan.

Bedankt voor je snelle reactie. :google

Groet,
Jakob G
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Schroef gaten op het dak,, Roestende bouten.

Bericht door ktmkrik »

Of je maakt de bouten ff schoon inox spray er op en ze roesten niet weer, draad een beetje watervet aan om inwendig roesten te voorkomen.
Denk dat bij jou de onderleg schijven weg zijn of zijn verweerd, deze misschien vervangen voor A2 ringen met een EP laag zodat het geheel weer waterdicht afsluit.
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: Schroef gaten op het dak,, Roestende bouten.

Bericht door t-vierder »

Het beste is om de originele boutjes te blijven gebruiken. Schroefdraad is overigens M6. De boutjes zitten vast in een ander plaatdeel dan het dak en tussen die twee zit ruimte, zoals op onderstaande foto is te zien.
49 dakrailbevestiging.jpg
Het boutje is voorzien van een rubbertje om de boel waterdicht af te sluiten. Is op de volgende foto te zien.
50 dakrailboutje.jpg
Roest is simpel op te lossen met een beetje vet. Insmeren maar!!!! :toppie
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Jakob G
Berichten: 620
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Schroef gaten op het dak,, Roestende bouten.

Bericht door Jakob G »

ktmkrik schreef:Of je maakt de bouten ff schoon inox spray er op en ze roesten niet weer, draad een beetje watervet aan om inwendig roesten te voorkomen.
Denk dat bij jou de onderleg schijven weg zijn of zijn verweerd, deze misschien vervangen voor A2 ringen met een EP laag zodat het geheel weer waterdicht afsluit.

Beste
ktmkrik schreef:
De koppen van een paar bouten zijn licht roestig misschien is het nog niet tot onder de kit gekomen, maar de bouten zitten ook het hefdakje in de weg, het rubber is nu nog soepel en zal zich nog herstellen als de koppen er niet meer zijn, en in de schroefgaten de RVS draadeinden zijn gemonteerd, maar vooraf zal ik je TIP gebruiken van de INOX Spray die we ook hebben om de schroef gaten mee in te spuiten de draadeinden er in als het droog is en dan wat kit gebruiken die ze bij het schadebedrijf hebben waar het T5-campertje nu staat voor schade herstel.

Dit is de spray: http://www.rustbuster.nl/Aanbiedingen/Inoxspray.htm
kan je ook gebruiken als je moet lassen om de las te laten vermengen met de INOX.

Daar kan ik ook vragen wat de diameter van de draadeinden moet zijn.

Bedankt
ktmkrik schreef:
voor de tip van de INOX Spray

Ik zal het schade bedrijf vragen wat de diameter van de draadeind moet zijn.

Groet,
Jakob G.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: Schroef gaten op het dak,, Roestende bouten.

Bericht door t-vierder »

Bouten zijn M6, zoals ik in mijn vorige bericht aangaf. :toppie
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Jakob G
Berichten: 620
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Schroef gaten op het dak,, Roestende bouten.

Bericht door Jakob G »

t-vierder schreef:Het beste is om de originele boutjes te blijven gebruiken. Schroefdraad is overigens M6. De boutjes zitten vast in een ander plaatdeel dan het dak en tussen die twee zit ruimte, zoals op onderstaande foto is te zien.
49 dakrailbevestiging.jpg

Het boutje is voorzien van een rubbertje om de boel waterdicht af te sluiten. Is op de volgende foto te zien.
50 dakrailboutje.jpg

Roest is simpel op te lossen met een beetje vet. Insmeren maar!!!! :toppie
========================================================================
Een super tip.

We zullen proberen om de originele boutjes te halen en in te vetten met siliconenvet die is hitte bestendig en oud zich waarschijnlijk ook goed als de het dak word gewassen met shampoo.
Ik zal dat wel de kit er af te halen die de autohandelaar er op heeft gespoten met het monteren van de bouten na het af halen van een Imperial.

Héé makker hartelijk dank,,,, fijn dat je op je bus bent geklommen om de foto's te maken.((Knipoog))

Bedankt
t-vierder schreef:
:toppie :wjw
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Schroef gaten op het dak,, Roestende bouten.

Bericht door Jeroen T5 204 »

Zelf heb ik om het schroefdraad van de bouten afdichtingstape gedraaid. Bij mij liep het water via de goot naar binnen omdat een bout boven de schuifdeur was los getrild.

https://www.gamma.nl/assortiment/griffo ... /p/B419620
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Jakob G
Berichten: 620
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Schroef gaten op het dak,, Roestende bouten.

Bericht door Jakob G »

Jeroen T5 204 schreef:Zelf heb ik om het schroefdraad van de bouten afdichtingstape gedraaid. Bij mij liep het water via de goot naar binnen omdat een bout boven de schuifdeur was los getrild.

https://www.gamma.nl/assortiment/griffo ... /p/B419620
Ook een goede tip, heb je ook de schroefgat behandeld tegen beginnende roestvorming. ((afdichtingstape word ook gebruikt voor de gasleiding, CV, waterleidingen, met schroefdraad.))
Wij hebben een hefdakje de rubbers lopen over de bouten heen, de rubbers zijn nu nog soepel en zullen zich aanpassen met de wat plattere afdichting is al is aan gegeven, we gaan toch maar voor het plattere, de smaak van vrouwen daar gelaten, :nuts

Mvg,
Jelle. :T5cruisin
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Schroef gaten op het dak,, Roestende bouten.

Bericht door Jeroen T5 204 »

Nee alleen tape erom gedraaid en weer vast zetten.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Plaats reactie