Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Schroef gaten op het dak,, Roestende bouten.
Schroef gaten op het dak,, Roestende bouten.
Beste forumers,
ROEST
De ligt roestende bouten die in de gaten zijn gemonteerd op het dak wil ik vervangen door stukjes "RVS draadeinden" met een gleuf er in geslepen, om ze met een schroevendraaier er in, en uit te draaien en als het moet, met wat kit om het water dicht te maken, en het te egaliseren.
De hooft vraag is de wat voor diameter draadeind moeten we kopen, om de schroefgaten af te sluiten????
Anderen hebben ook baat bij de tip.
De bouten zaten de afdichting van het hefdakje ook in de weg.
Mvg,
Jakob G.
ROEST
De ligt roestende bouten die in de gaten zijn gemonteerd op het dak wil ik vervangen door stukjes "RVS draadeinden" met een gleuf er in geslepen, om ze met een schroevendraaier er in, en uit te draaien en als het moet, met wat kit om het water dicht te maken, en het te egaliseren.
De hooft vraag is de wat voor diameter draadeind moeten we kopen, om de schroefgaten af te sluiten????
Anderen hebben ook baat bij de tip.
De bouten zaten de afdichting van het hefdakje ook in de weg.
Mvg,
Jakob G.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Re: Schroef gaten op het dak,, Roestende bouten.
Dag Jan,jan2009 schreef:Doe maar dezelfde diameter als de bouten.
Haal er een uit om te meten met een schuifmaat of neem hem mee naar de ijzerwinkel.
Een schuifmaat heb ik, maar het weer is zo onbestendig, het regent zomaar.
Ik maak het liefs de draadeinden geheel klaar om het zo snel om te wisselen en af te werken met goede kit.
Ik kan ook naar "Century Groningen - Volkswagen Bedrijfswagens" gaan.
Maar ik dacht misschien weet iemand op het forum het wel, heb ook geen boeken waar ik het dan kan opslaan.
Bedankt voor je snelle reactie.
Groet,
Jakob G
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Re: Schroef gaten op het dak,, Roestende bouten.
Of je maakt de bouten ff schoon inox spray er op en ze roesten niet weer, draad een beetje watervet aan om inwendig roesten te voorkomen.
Denk dat bij jou de onderleg schijven weg zijn of zijn verweerd, deze misschien vervangen voor A2 ringen met een EP laag zodat het geheel weer waterdicht afsluit.
Denk dat bij jou de onderleg schijven weg zijn of zijn verweerd, deze misschien vervangen voor A2 ringen met een EP laag zodat het geheel weer waterdicht afsluit.
Re: Schroef gaten op het dak,, Roestende bouten.
Het beste is om de originele boutjes te blijven gebruiken. Schroefdraad is overigens M6. De boutjes zitten vast in een ander plaatdeel dan het dak en tussen die twee zit ruimte, zoals op onderstaande foto is te zien.
Het boutje is voorzien van een rubbertje om de boel waterdicht af te sluiten. Is op de volgende foto te zien.
Roest is simpel op te lossen met een beetje vet. Insmeren maar!!!! 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Re: Schroef gaten op het dak,, Roestende bouten.
ktmkrik schreef:Of je maakt de bouten ff schoon inox spray er op en ze roesten niet weer, draad een beetje watervet aan om inwendig roesten te voorkomen.
Denk dat bij jou de onderleg schijven weg zijn of zijn verweerd, deze misschien vervangen voor A2 ringen met een EP laag zodat het geheel weer waterdicht afsluit.
Beste
De koppen van een paar bouten zijn licht roestig misschien is het nog niet tot onder de kit gekomen, maar de bouten zitten ook het hefdakje in de weg, het rubber is nu nog soepel en zal zich nog herstellen als de koppen er niet meer zijn, en in de schroefgaten de RVS draadeinden zijn gemonteerd, maar vooraf zal ik je TIP gebruiken van de INOX Spray die we ook hebben om de schroef gaten mee in te spuiten de draadeinden er in als het droog is en dan wat kit gebruiken die ze bij het schadebedrijf hebben waar het T5-campertje nu staat voor schade herstel.ktmkrik schreef:
Dit is de spray: http://www.rustbuster.nl/Aanbiedingen/Inoxspray.htm
kan je ook gebruiken als je moet lassen om de las te laten vermengen met de INOX.
Daar kan ik ook vragen wat de diameter van de draadeinden moet zijn.
Bedankt
voor de tip van de INOX Sprayktmkrik schreef:
Ik zal het schade bedrijf vragen wat de diameter van de draadeind moet zijn.
Groet,
Jakob G.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Re: Schroef gaten op het dak,, Roestende bouten.
Bouten zijn M6, zoals ik in mijn vorige bericht aangaf.
2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Re: Schroef gaten op het dak,, Roestende bouten.
========================================================================t-vierder schreef:Het beste is om de originele boutjes te blijven gebruiken. Schroefdraad is overigens M6. De boutjes zitten vast in een ander plaatdeel dan het dak en tussen die twee zit ruimte, zoals op onderstaande foto is te zien.
49 dakrailbevestiging.jpg
Het boutje is voorzien van een rubbertje om de boel waterdicht af te sluiten. Is op de volgende foto te zien.
50 dakrailboutje.jpg
Roest is simpel op te lossen met een beetje vet. Insmeren maar!!!!
Een super tip.
We zullen proberen om de originele boutjes te halen en in te vetten met siliconenvet die is hitte bestendig en oud zich waarschijnlijk ook goed als de het dak word gewassen met shampoo.
Ik zal dat wel de kit er af te halen die de autohandelaar er op heeft gespoten met het monteren van de bouten na het af halen van een Imperial.
Héé makker hartelijk dank,,,, fijn dat je op je bus bent geklommen om de foto's te maken.((Knipoog))
Bedankt
t-vierder schreef:
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
- Jeroen T5 204
- Berichten: 3455
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
- Locatie: Vroomshoop (VCDS)
- Contacteer:
Re: Schroef gaten op het dak,, Roestende bouten.
Zelf heb ik om het schroefdraad van de bouten afdichtingstape gedraaid. Bij mij liep het water via de goot naar binnen omdat een bout boven de schuifdeur was los getrild.
https://www.gamma.nl/assortiment/griffo ... /p/B419620
https://www.gamma.nl/assortiment/griffo ... /p/B419620
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Re: Schroef gaten op het dak,, Roestende bouten.
Ook een goede tip, heb je ook de schroefgat behandeld tegen beginnende roestvorming. ((afdichtingstape word ook gebruikt voor de gasleiding, CV, waterleidingen, met schroefdraad.))Jeroen T5 204 schreef:Zelf heb ik om het schroefdraad van de bouten afdichtingstape gedraaid. Bij mij liep het water via de goot naar binnen omdat een bout boven de schuifdeur was los getrild.
https://www.gamma.nl/assortiment/griffo ... /p/B419620
Wij hebben een hefdakje de rubbers lopen over de bouten heen, de rubbers zijn nu nog soepel en zullen zich aanpassen met de wat plattere afdichting is al is aan gegeven, we gaan toch maar voor het plattere, de smaak van vrouwen daar gelaten,
Mvg,
Jelle.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
- Jeroen T5 204
- Berichten: 3455
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
- Locatie: Vroomshoop (VCDS)
- Contacteer:
Re: Schroef gaten op het dak,, Roestende bouten.
Nee alleen tape erom gedraaid en weer vast zetten.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi