Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
1.9 TD :: Timing distributieriem afgelopen
1.9 TD :: Timing distributieriem afgelopen
Na de vakantie sputterde mijn bus. Er kwamen blauwe walmen stinkende rook uit bij stationair lopen. Ok was ik, van dat beetje vermogen dat er in zit, wat vermogen kwijt.
Erg handig ben ik niet, dus maar snel bij de garage neer gezet.
Nu is de conclusie dat de timing van de distributieriem niet (meer) goed staat.
De vraag was of ze de riem, en alles er omheen, moeten vervangen. Ze kunnen natuurlijk geen garantie geven dat dit de oplossing is. Hoe groot schatten jullie in dat dit de oorzaak van de problemen is?
Ook konden ze niet verklaren waarom de timing verkeerd was komen te staan. Kan iemand een aannemelijke oorzaak bedenken?
Dank!
Erg handig ben ik niet, dus maar snel bij de garage neer gezet.
Nu is de conclusie dat de timing van de distributieriem niet (meer) goed staat.
De vraag was of ze de riem, en alles er omheen, moeten vervangen. Ze kunnen natuurlijk geen garantie geven dat dit de oplossing is. Hoe groot schatten jullie in dat dit de oorzaak van de problemen is?
Ook konden ze niet verklaren waarom de timing verkeerd was komen te staan. Kan iemand een aannemelijke oorzaak bedenken?
Dank!
Re: 1.9 TD :: Timing distributieriem afgelopen
Laat hem eerst uitlezen , liefst rijdend om andere malheur uit te sluiten.
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: 1.9 TD :: Timing distributieriem afgelopen
Een 1.9td uitlezen ?? Hoe ga je dat doen ??Snautzer schreef:Laat hem eerst uitlezen , liefst rijdend om andere malheur uit te sluiten.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: 1.9 TD :: Timing distributieriem afgelopen
Oeps , verkeerde auto nagezochtPascal-141 schreef:Een 1.9td uitlezen ?? Hoe ga je dat doen ??Snautzer schreef:Laat hem eerst uitlezen , liefst rijdend om andere malheur uit te sluiten.

Re: 1.9 TD :: Timing distributieriem afgelopen
De timing kan inderdaad een tandje verspringen en dan heeft dat vrij grote gevolgen voor de prestaties.
Bij mij was dat ooit voorbode voor grote problemen in Zweden. Daar bleek uiteindelijk een loszittende vacuumpomp de oorzaak.
(Bij de 1.9TD zit deze vacupomp op een tussenas door het loswippen blokkeerde deze as en blokkeerde dat de distributieriem). Nu is deze oorzaak zeer uitzonderlijk.
Wat ik zou kunnen bedenken is een spanner of poulie die zwaar loopt en daarmee teveel kracht van de distri-riem vraagt.
Vervangen van de riem en meteen alle poulies goed na laten kijken is zeker aan te raden.
Hoe lang zat de riem erop? Want ook al is de vervangingstermijn qua kilometers misschien nog niet bereikt, (90.000km max.) ook in levensduur zijn deze beperkt (ik dacht 6 jaar).
Oudere riemen drogen uit.
Een andere oorzaak zou brandstof (of olie) lekkage op de riem kunnen zijn.
Olie maar vooral diesel vinden de riemen niet leuk. En de brandstofpomp zit er vlak naast.
Dus als de boel open ligt ook deze zaken goed (laten) nakijken.
Een riem verspringt niet zomaar. En de gevolgen kunnen groot zijn. Kijk, als ze een nieuwe hebben gemonteerd, ook regelmatig zelf de riem na. Er zit een beschermkap omheen. Wellicht kunnen ze in de garage uitleggen hoe je deze kunt verwijderen en weer terugplaatsen. Dat is niet heel erg moeilijk.
Succes!
Odorf
Bij mij was dat ooit voorbode voor grote problemen in Zweden. Daar bleek uiteindelijk een loszittende vacuumpomp de oorzaak.
(Bij de 1.9TD zit deze vacupomp op een tussenas door het loswippen blokkeerde deze as en blokkeerde dat de distributieriem). Nu is deze oorzaak zeer uitzonderlijk.
Wat ik zou kunnen bedenken is een spanner of poulie die zwaar loopt en daarmee teveel kracht van de distri-riem vraagt.
Vervangen van de riem en meteen alle poulies goed na laten kijken is zeker aan te raden.
Hoe lang zat de riem erop? Want ook al is de vervangingstermijn qua kilometers misschien nog niet bereikt, (90.000km max.) ook in levensduur zijn deze beperkt (ik dacht 6 jaar).
Oudere riemen drogen uit.
Een andere oorzaak zou brandstof (of olie) lekkage op de riem kunnen zijn.
Olie maar vooral diesel vinden de riemen niet leuk. En de brandstofpomp zit er vlak naast.
Dus als de boel open ligt ook deze zaken goed (laten) nakijken.
Een riem verspringt niet zomaar. En de gevolgen kunnen groot zijn. Kijk, als ze een nieuwe hebben gemonteerd, ook regelmatig zelf de riem na. Er zit een beschermkap omheen. Wellicht kunnen ze in de garage uitleggen hoe je deze kunt verwijderen en weer terugplaatsen. Dat is niet heel erg moeilijk.
Succes!
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: 1.9 TD :: Timing distributieriem afgelopen
Geen benzine erin gegooid toevallig?
Re: 1.9 TD :: Timing distributieriem afgelopen
Inmiddels een nieuwe distributieset geplaatst, en de bus loopt weer als een zonnetje! Dat was dus wel de oorzaak van het slechte lopen.
Ze hebben bij de garage, waar ik erg veel vertrouwen in heb, niets geks kunnen vinden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet (meer) weet wanneer de riem voor het laatst vervangen was. Ik kan er, met de riem, hopelijk weer 90.000 km tegenaan!
Ze hebben bij de garage, waar ik erg veel vertrouwen in heb, niets geks kunnen vinden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet (meer) weet wanneer de riem voor het laatst vervangen was. Ik kan er, met de riem, hopelijk weer 90.000 km tegenaan!
Re: 1.9 TD :: Timing distributieriem afgelopen
Toch denk ik dat er binnenkort ellende te verwachten is. Hebben ze de poelie van de krukas eraf gehad? Negen van de tien keer dat de spie stuk aan het gaan is, dit is de enigste mogelijkheid dat de timing verloopt. De timing kan verder nooit verlopen!spoetnik schreef:Inmiddels een nieuwe distributieset geplaatst, en de bus loopt weer als een zonnetje! Dat was dus wel de oorzaak van het slechte lopen.
Ze hebben bij de garage, waar ik erg veel vertrouwen in heb, niets geks kunnen vinden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet (meer) weet wanneer de riem voor het laatst vervangen was. Ik kan er, met de riem, hopelijk weer 90.000 km tegenaan!
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
- raf_construct
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37
Re: 1.9 TD :: Timing distributieriem afgelopen
Ik was hetzelfde aan het denken. Kijk even of de poulie mooi recht loopt als de motor draait. Bij een loszittende poulie zijn de symptomen vergelijkbaar.jos_br schreef:Toch denk ik dat er binnenkort ellende te verwachten is. Hebben ze de poelie van de krukas eraf gehad? Negen van de tien keer dat de spie stuk aan het gaan is, dit is de enigste mogelijkheid dat de timing verloopt. De timing kan verder nooit verlopen!spoetnik schreef:Inmiddels een nieuwe distributieset geplaatst, en de bus loopt weer als een zonnetje! Dat was dus wel de oorzaak van het slechte lopen.
Ze hebben bij de garage, waar ik erg veel vertrouwen in heb, niets geks kunnen vinden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet (meer) weet wanneer de riem voor het laatst vervangen was. Ik kan er, met de riem, hopelijk weer 90.000 km tegenaan!
Jos.
Re: 1.9 TD :: Timing distributieriem afgelopen
Helaas, nu een half jaar later lijkt het er op dat de motor weer van de timing af is..... Morgen maar eens de garage bellen..
Die, krukas, spie, poulie klinkt als een hele dure grap, of schat ik dat te pessimistisch in??
Die, krukas, spie, poulie klinkt als een hele dure grap, of schat ik dat te pessimistisch in??
- raf_construct
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37
Re: 1.9 TD :: Timing distributieriem afgelopen
Je moet eens van bovenaf naar de krukas poulie kijken terwijl de motor draait. Als die niet perfect recht loopt staat die los. Weer vastzetten helpt alleen tijdelijk. Vlakken is niet duur. Een beetje vw specialist kent het probleem en heeft er een frees voor omhet te vlakken.
Re: 1.9 TD :: Timing distributieriem afgelopen
Grappige is dat de grote bout in principe nooit los hoeft.
Tandwiel blijft zitten.
Maar als ze hem los hebben gehad. Kan hij nu op de spie moeilijk doen.
Tandwiel blijft zitten.
Maar als ze hem los hebben gehad. Kan hij nu op de spie moeilijk doen.
- raf_construct
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37
Re: 1.9 TD :: Timing distributieriem afgelopen
Dat is het hem net, bij de 1,9TD komt die bout vanzelf los. Het is een gekend VW probleem. Bij de 1.9 TDI is het tandwiel gemodificeerd, de spie heeft een andere vorm.jordydereus schreef:Grappige is dat de grote bout in principe nooit los hoeft.
Tandwiel blijft zitten.
Maar als ze hem los hebben gehad. Kan hij nu op de spie moeilijk doen.
Wat ik in het verleden wel eens gedaan heb, is het tapje vlakfrezen en daarna de spie zodanig uitslijpen dat er een TDI tandwiel op kan.
Re: 1.9 TD :: Timing distributieriem afgelopen
Hopen dat het mee gaat vallen....... Een andere bus zit er nu ffff niet in...
Re: 1.9 TD :: Timing distributieriem afgelopen
Hallo,
De krukasbout zal losgekomen zijn waardoor de vertande riemschijf niet meer juis staat. Omdat de rubbere spie in de riemschijf smaller is.
Kijk eens of de krukasbout los staat, als die los staat dan zet je één van de wielen vooraan omhoog.
Zet de bus in een versnelling en draai het wiel achteruit zodat je de speling wegneemt door die spie die smaller geworden is.
Wiel op de grond zetten en dan de krukasbout terug vast zetten.
Dat is een eenvoudige manier om te controleren of de spie in de vertande rieschijf nog goed is.
Rudi
De krukasbout zal losgekomen zijn waardoor de vertande riemschijf niet meer juis staat. Omdat de rubbere spie in de riemschijf smaller is.
Kijk eens of de krukasbout los staat, als die los staat dan zet je één van de wielen vooraan omhoog.
Zet de bus in een versnelling en draai het wiel achteruit zodat je de speling wegneemt door die spie die smaller geworden is.
Wiel op de grond zetten en dan de krukasbout terug vast zetten.
Dat is een eenvoudige manier om te controleren of de spie in de vertande rieschijf nog goed is.
Rudi