dus even de topic weer geplaatst met dank aan Multivan Generation
![fun :toppie](./images/smilies/toppie.gif)
=================================================================================================
Dag mensen,
Beetje pech: ik reed naar Gent en heb wel ANWB maar geen buitenlanddekking en toen brak de bout waarmee de motorkop en dus de distributieriem aan de motor vastzit.
Dus nu zijn de kleppen krom en de cilinderkop is stuk en het tandwiel waar de riem op loopt ook en er moet een nieuwe distributieriem op. Ik kan dat bij het takelwagen- annex garagebedrijfje in Belsele (Sint-Niklaas) laten doen die hem van de snelweg gehaald hebben voor 1500,- (cilinderkop laten ze doen door specialist). Volgens hem is het onderblok nog okee en de zuigers ook. Hij heeft 251000 op de teller (is van 1995).
Of ik kan een nieuwe 2e hands-motor erin laten zetten, maar volgens hem is dat even duur.
Of ze kunnen me over de grens takelen.
Nu is het ook zo dat ik straks per 1 jan. 2017 Amsterdam niet meer in mag. Ik had daarom gedacht zitplaatsen achterin te creëren op kenteken in de vorm van slaapzitbank met gordels en door de herkeuring zou hij dan ook voor de verkeerswet een personenauto M1 met nieuw kenteken worden ipv bedrijfswagen N1 (voor belasting is het al een kampeerauto=personenauto).
Nu is dat sowieso een goed idee en ook daarvan hoor ik wisselende verhalen ('deugdelijke constructie door chassis is voldoende', zegt de RDW door telefoon en een inbouwbedrijf; 'maar ze keuren dat niet goed, alleen de reimo-bankjes met de juiste TÜV-certificering', zeggen andere inbouwbedrijven.
Nu is een andere wens om hem op PuurPlantaardigeOlie te laten lopen. Gezien het feit dat dan ook alle slangen los moeten enzo, zou het een mooi moment zijn (als ik het kan betalen) om de aanpassing voor PPO en het erin zetten van een nieuwe motor te combineren. Bovendien zou de gemeente wellicht voor minder roetuitstoot (en 75% CO2-reductie) een uitzondering maken zodat je wel de milieuzone in kan op PPO. Of dat laatste echt lukt, vraag ik me wel af, mijn vertrouwen in het logische beleid van de gemeente is niet zo groot. Iemand ervaring mee?
En is een 1,9TD inderdaad geschikt om jaarrond (tot min tien) op PPO zonder bijmenging te laten lopen (als er dus andere slangen, gloeiers en twee verwarmelementen op zitten)? Iemand daar ervaring mee?
In Zeeland zit Tamagreen die ombouw naar PPO doet. Iemand ervaring mee? Ze zijn niet echt een garage. Ik weet dus niet hoe verstandig het is hier een andere motor erin te laten zetten in combinatie met die PPO-ombouw.
Maar ja, hoe goed dat bedrijf in Belsele is weet ik natuurlijk ook niet.
Als ik voor een nieuwe tweedehandsmotor ga, heeft er iemand een 1,9TD uit een T4 die niet heel erg zwaar is gebruikt en jonger dan de mijne?
Of moet ik er gelijk een 2,5 TDI inzetten? Maar ja, dan is ombouw en rijden op PPO in de toekomst waarschijnlijk wel ingewikkelder. En een 2,5 TDI is duurder lijkt me, en ik neem aan dat er dan ook een nieuwe versnellingsbak in moet en electronica die kan gaan storen.. of is dat niet zo?
Kortom, als jullie gouden tips hebben, in de vorm van wijs advies, motor, adressen voor reparatie/PPO-inbouw en ook qua ideeën omtrent slaapzitbank met plaatsen op kenteken en milieuzone omzeilen.. ik houd me aanbevolen.
Groetjes,
Clarisse
T4, 10/1995, 1,9 TD, wit, verlengde wielbasis + hoog dak, zelf ingebouwd als kampeerbus in 2008