Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

verstuivers TDI

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

verstuivers TDI

Bericht door raf_construct »

Ik zit mogelijk met een defecte verstuiver.
De pomptiming is vandaag gecontroleerd en afgesteld, maar zodra de motor warm is slaat hij nog steeds af en toe een cilinder over.
Ik wil de verstuivers gaan uitbouwen en testen, maar weet graag wat eventueel andere opties zijn.

De motor is een AXL 102pk. Ik heb losse ACV verstuivers liggen uit 2002, maar weet niet of die identiek zijn.
En bij mijn buurman staat een Volvo 850 die mogelijk in onderdelen weggaat.
Mits ik de Volvo verstuivers zou inbouwen, heb ik dan een programma op maat nodig?
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: verstuivers TDI

Bericht door Pascal-141 »

raf_construct schreef:Ik zit mogelijk met een defecte verstuiver.
De pomptiming is vandaag gecontroleerd en afgesteld, maar zodra de motor warm is slaat hij nog steeds af en toe een cilinder over.
Ik wil de verstuivers gaan uitbouwen en testen, maar weet graag wat eventueel andere opties zijn.

De motor is een AXL 102pk. Ik heb losse ACV verstuivers liggen uit 2002, maar weet niet of die identiek zijn.
En bij mijn buurman staat een Volvo 850 die mogelijk in onderdelen weggaat.
Mits ik de Volvo verstuivers zou inbouwen, heb ik dan een programma op maat nodig?
AXL verstuivers en die van een ACV zijn niet hetzelfde dacht ik .
Als je die van een Volvo steekt , dan moet je inderdaad ook nieuwe software krijgen , want ook die zijn anders .

Waarom haal je de 5 verstuivers er niet uit , en laat ze eens testen bij Van Rompaey ? Kost ongeveer 100eur en dan heb je een testrapport en weet je effectief wat de toestand is. En dan kan je (moest er ene defect zijn) die laten voorzien van een nieuwe nozzle .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: verstuivers TDI

Bericht door raf_construct »

Pascal-141 schreef:
Waarom haal je de 5 verstuivers er niet uit , en laat ze eens testen bij Van Rompaey ? Kost ongeveer 100eur en dan heb je een testrapport en weet je effectief wat de toestand is. En dan kan je (moest er ene defect zijn) die laten voorzien van een nieuwe nozzle .
Vooral omdat ik dan voor onbepaalde tijd zonder auto zit. Ik weet dat ze daar bekwaam zijn, maar al wat ik daar al heb laten doen, was lang wachten, en duur...

Ik ga het toch maar anders aanpakken. Ik ben al langer aan het twijfelen om mezelf te installeren om verstuivers zelf te testen, voornamelijk voor de tractoren op het bedrijf.
Ik ga het eens proberen met een ultrasoonreiniger, en de testpomp bij de buurman. Als dat wat meevalt kan ik gelijk een tractor of drie doen, en mijn oude depanneur.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Emissieloos
Berichten: 198
Lid geworden op: 12 okt 2015, 10:50

Re: verstuivers TDI

Bericht door Emissieloos »

Heb in het verleden met een ultrasoonreiniger resultaat geboekt bij benzineinjectoren, die moesten op spanning in de ultrasoonreiniger ivm opengaan.
Ga je ze helemaal uit elkaar halen ?
Dieselverstuivers gaan toch op druk open?
M vr gr johannes.
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: verstuivers TDI

Bericht door raf_construct »

De bedoeling is dat ik ze ga afpersen, reinigen en opnieuw afpersen. Als het spuitbeeld dan nog niet in orde is haal ik ze uit elkaar.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Emissieloos
Berichten: 198
Lid geworden op: 12 okt 2015, 10:50

Re: verstuivers TDI

Bericht door Emissieloos »

Hoe reinig je ze dan??
Gr johannes
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: verstuivers TDI

Bericht door raf_construct »

https://www.youtube.com/watch?v=M4n5hadqmZU

Bij diesel injectoren zit de aanslag meestal beperkt tot de buitenkant. Als het hiermee niet opgelost is haal ik ze uit elkaar.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33915
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: verstuivers TDI

Bericht door Multivan Generation »

raf_construct schreef:De motor is een AXL 102pk. Ik heb losse ACV verstuivers liggen uit 2002, maar weet niet of die identiek zijn.
En bij mijn buurman staat een Volvo 850 die mogelijk in onderdelen weggaat.
Mits ik de Volvo verstuivers zou inbouwen, heb ik dan een programma op maat nodig?
De verstuivers van een volvo hebben een andere nozzle grootte vermoed ik.
Dus ja, dan heb je aangepaste software nodig..

Wat ik zou doen, als ik jou was,
is om eerst de nozzle grootte van de AXL, de ACV en de TDI motoren uit de volvo te vergelijken, dan weet je wat meer..
Als ik moet gokken:
ACV 0.185
Volvo 0.216
AXL ??
Gebruikersavatar
ptr1968
Berichten: 177
Lid geworden op: 03 jun 2008, 17:00

Re: verstuivers TDI

Bericht door ptr1968 »

Heb 't ook eens met zo'n ultrasoon apparaatje m'n oude acv verstuivers gereinigd, resultaat was slecht. Heb toen bij Dieselsend.de nieuwe italiaans merk verstuivers gekocht (zonder omhulsel/injector), waren niet zo duur, gewoon opnieuw gemonteerd , resultaat al 2 jaar goed.
Emissieloos
Berichten: 198
Lid geworden op: 12 okt 2015, 10:50

Re: verstuivers TDI

Bericht door Emissieloos »

Het ultrasoon apparaatje uit het filmpje is volgens mij meer een sieradenreiniger.
er is nogal wat verschil in die apparaten , en ook in reinigingsmiddelen.
gr johannes
Plaats reactie