Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

6bak op t4

vragen over de T4
mohendiz
Berichten: 86
Lid geworden op: 20 mei 2015, 19:20

6bak op t4

Bericht door mohendiz »

Is het mogelijk om een 6-bak van een t5 AXE op een t4 ACV te zetten? Mijn t5 is stuk en wil weer overstappen op een t4. Maar van de 6-bak kan ik moeilijk afscheid nemen.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 6bak op t4

Bericht door Pascal-141 »

Nee, dat past niet .
Maar er is een Poolse firma die een ombouw kan doen , zij kunnen een 6e versnelling toevoegen in de T4 bak . Als je een paar duizend euro teveel hebt , kun je hen eens contacteren :knipoog
Ik ken de naam van het bedrijf niet , maar als je wat googeld kom je het vast wel eens tegen.
Hoe goed en betrouwbaar die ombouw is weet ik niet , ik heb nog nergens gebruikerservaringen tegengekomen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
BasT4
Berichten: 239
Lid geworden op: 14 jun 2009, 17:11
Locatie: 020
Contacteer:

Re: 6bak op t4

Bericht door BasT4 »

T4 Multivan 2.5 TDI ACV, maart/1999, Westfalia slaapdak, keuken achterin.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 6bak op t4

Bericht door Multivan Generation »

Pascal-141 schreef:Hoe goed en betrouwbaar die ombouw is weet ik niet , ik heb nog nergens gebruikerservaringen tegengekomen.
Die valt goed mee.
Er is een weetjeweller die een 102 pk syncro heeft,
die bij dit bedrijf in Tsjechië is geweest en het is hem heel goed bevallen.
Vooral veel rustiger op de snelweg.

Hij zou het zo weer doen..
mohendiz
Berichten: 86
Lid geworden op: 20 mei 2015, 19:20

Re: 6bak op t4

Bericht door mohendiz »

Goh, dat is precies niet zo goedkoop voor het materiaal dat ze eraan toevoegen. 1000€ betalen gaat misschien nog lukken maar als de betrouwbaarheid idd nog nergens bewezen is, is het wel een groot risico. Je kan gewoon de originele ook in de soep draaien. Thanks voor de reacties!
mohendiz
Berichten: 86
Lid geworden op: 20 mei 2015, 19:20

Re: 6bak op t4

Bericht door mohendiz »

Multivan Generation schreef:
Pascal-141 schreef:Hoe goed en betrouwbaar die ombouw is weet ik niet , ik heb nog nergens gebruikerservaringen tegengekomen.
Die valt goed mee.
Er is een weetjeweller die een 102 pk syncro heeft,
die bij dit bedrijf in Tsjechië is geweest en het is hem heel goed bevallen.
Vooral veel rustiger op de snelweg.

Hij zou het zo weer doen..
Kost het daar dan nog steeds 990£ of geldt daar een korting :lach
Want als ik een mooie t4 ACV heb gevonden, wil ik die modificatie toch doen
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: 6bak op t4

Bericht door frank884 »

was wel heel mooi als die 6 versnellingen zou hebben,
de 102 pk motor is meer dan sterk zat (bij een totaal gewicht van een ton of 2) om 130 km/h met een +/- 800 rpm minder te doen.

maar ja wagen 2002 -------> 2017 is 15 jaar. dat loont zich helemaal niet. dan zuipt die maar op de autoweg iets meer
voor 1000 euro heb ik ook 830 liter diesel en je moet erheen en terug en dan neem je nog een bepaald risiko
of het allemaal we hel blijft??
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 6bak op t4

Bericht door Multivan Generation »

Het rijdt super en is geen risico omdat ze kwalitatief erg goede onderdelen gebruikt hebben.
Waar mensen zich niet op blind moeten staren is de prijs, die hier reeds genoemd is.

Want dat is een prijs voor de handeling zelf.
Wat mensen dan "even vergeten" is de werkplaatsuren voor de versnellingsbak uitbouw,
de olie er uit halen, op een pallet verpakken, daar laten ombouwen, versnellingsbak weer uitpakken,
koppeling en 2 massa vliegwiel desnoods ook meteen even vervangen want alles ligt dan toch open, weer werkplaatsuren voor montage van versnellingsbak, versnellingsbak olie bijvullen en proefrijden en afleveren.

Die man had een bus met 37000 km op de teller en die man vond het hem de moeite waard,
is daar naartoe gereden tijdens zijn vakantie en heeft alles daar uit laten voeren en is aangepast weer naar huis gereden,
met een smile op zijn gezicht, een lager verbruik, en een hogere topsnelheid,
want hij loopt niet meer in de toeren begrenzer op de snelweg.

Ik vond het economisch gezien ook niet echt verantwoord, en heb het hem voorgerekend,
maar hij wilde het hebben en is tevreden.
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: 6bak op t4

Bericht door raf_construct »

Multivan Generation schreef:
Pascal-141 schreef:Hoe goed en betrouwbaar die ombouw is weet ik niet , ik heb nog nergens gebruikerservaringen tegengekomen.
Die valt goed mee.
Er is een weetjeweller die een 102 pk syncro heeft,
die bij dit bedrijf in Tsjechië is geweest en het is hem heel goed bevallen.
Vooral veel rustiger op de snelweg.

Hij zou het zo weer doen..
Ik rij zelf ook syncro. De korte versnellingen stoorden mij ook, en heb van meet af aan gekozen voor grotere wielen. Scheelt mij ook zomaar even 700 toeren per minuut bij 120km/h. En nu ze hier de algemene 70 km/h hebben ingevoerd is zelfs mijn vijfde versnelling al theoretisch werkloos.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
mohendiz
Berichten: 86
Lid geworden op: 20 mei 2015, 19:20

Re: 6bak op t4

Bericht door mohendiz »

raf_construct schreef:
Multivan Generation schreef:
Pascal-141 schreef:Hoe goed en betrouwbaar die ombouw is weet ik niet , ik heb nog nergens gebruikerservaringen tegengekomen.
Die valt goed mee.
Er is een weetjeweller die een 102 pk syncro heeft,
die bij dit bedrijf in Tsjechië is geweest en het is hem heel goed bevallen.
Vooral veel rustiger op de snelweg.

Hij zou het zo weer doen..
Ik rij zelf ook syncro. De korte versnellingen stoorden mij ook, en heb van meet af aan gekozen voor grotere wielen. Scheelt mij ook zomaar even 700 toeren per minuut bij 120km/h. En nu ze hier de algemene 70 km/h hebben ingevoerd is zelfs mijn vijfde versnelling al theoretisch werkloos.
Ga je die ook verkopen dan :bifun
Tegen 70 kan je perfect in 5de rijden vind ik. Maar op de snelweg ben ik meer geneigd om steeds in 6de te schakelen. Betrap me er vaak op dat ik onze ford c-max ook vaak in een versnelling hoger wil schakelen terwijl ie er ook maar 5 heeft.
Mar het is me meer te doen om het lawaai dan het verbruik. De langere levensduur dan de eenmalige kost. Ga zo maar verder. 70 rij ik in 5de op cc. Maar op de snelweg wil ik cruisen op 2000toeren en niet 3500...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 6bak op t4

Bericht door Pascal-141 »

mohendiz schreef:
raf_construct schreef:
Multivan Generation schreef:
Die valt goed mee.
Er is een weetjeweller die een 102 pk syncro heeft,
die bij dit bedrijf in Tsjechië is geweest en het is hem heel goed bevallen.
Vooral veel rustiger op de snelweg.

Hij zou het zo weer doen..
Ik rij zelf ook syncro. De korte versnellingen stoorden mij ook, en heb van meet af aan gekozen voor grotere wielen. Scheelt mij ook zomaar even 700 toeren per minuut bij 120km/h. En nu ze hier de algemene 70 km/h hebben ingevoerd is zelfs mijn vijfde versnelling al theoretisch werkloos.
Ga je die ook verkopen dan :bifun
Tegen 70 kan je perfect in 5de rijden vind ik. Maar op de snelweg ben ik meer geneigd om steeds in 6de te schakelen. Betrap me er vaak op dat ik onze ford c-max ook vaak in een versnelling hoger wil schakelen terwijl ie er ook maar 5 heeft.
Mar het is me meer te doen om het lawaai dan het verbruik. De langere levensduur dan de eenmalige kost. Ga zo maar verder. 70 rij ik in 5de op cc. Maar op de snelweg wil ik cruisen op 2000toeren en niet 3500...
Als ik met mijn T4 (151pk) ga cruisen aan 3500tr , dan zit ik aan +/-160km/u ... en da's gewoon de originele 5bak ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
gijsje
Berichten: 100
Lid geworden op: 08 aug 2016, 23:40
Contacteer:

Re: 6bak op t4

Bericht door gijsje »

Ik zit bij 2500rpm op 100kmh op de navi en bij 3000rpm op 120kmh en het zou idd wel mooi zijn om het naar beneden te krijgen.
Misschien een maatje grotere banden erop in de zomer
Chalet
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 okt 2014, 13:08

Re: 6bak op t4

Bericht door Chalet »

Voor mijn T4 (ACV 102 pk 1999) is de 6bak oplossing bij Eurotuning een stuk duurder omdat mijn T4 de O2G versnellingsbak heeft.

zie hieronder de mailwisseling die ik vorig jaar met ze had:

1) We offer the modification of the 02G gearbox to the version with 6 gears

2) The 6th gear is shifted into the position against the 5th gear (rear right position),

the reversing gear is shifted into more rear right position, next to the 6th gear,

after pressing the gear shift lever downwards

3) As the ratio of the 6th gear, we offer: i6= 0,55 (front drive, permanent transmission 3,9) and i6=0,47 (syncro, permanent transmission 4,9)

4) Ratio charts

5) We offer you a free-of-charge replacement of bearings and shaft seals, you pay only the material (bearings, shaft seals). (After dismantling the gearbox, we will see, which bearings are in good condition and where we would recommend their replacement)

6) Since modifying the gearbox, we offer the same warranty conditions for our modification like Volkswagen for new vehicles

7) A new homologation is not necessary in our opinion, as the vehicle has been homologated with the 5th gear, which remains preserved.

8) price: 1.900,- Euro (without VAT)

9) We have a preliminary agreement with the transportation company TNT that they transport the gearbox from Europe and return it to the customer for a price not exceeding 110,- Euro, if the washed gearbox without oil is secured to a Euro palette (half palette).

Regards Jakub Kalivoda, Eurotuning
mohendiz
Berichten: 86
Lid geworden op: 20 mei 2015, 19:20

Re: 6bak op t4

Bericht door mohendiz »

Chalet schreef:Voor mijn T4 (ACV 102 pk 1999) is de 6bak oplossing bij Eurotuning een stuk duurder omdat mijn T4 de O2G versnellingsbak heeft.

zie hieronder de mailwisseling die ik vorig jaar met ze had:

1) We offer the modification of the 02G gearbox to the version with 6 gears

2) The 6th gear is shifted into the position against the 5th gear (rear right position),

the reversing gear is shifted into more rear right position, next to the 6th gear,

after pressing the gear shift lever downwards

3) As the ratio of the 6th gear, we offer: i6= 0,55 (front drive, permanent transmission 3,9) and i6=0,47 (syncro, permanent transmission 4,9)

4) Ratio charts

5) We offer you a free-of-charge replacement of bearings and shaft seals, you pay only the material (bearings, shaft seals). (After dismantling the gearbox, we will see, which bearings are in good condition and where we would recommend their replacement)

6) Since modifying the gearbox, we offer the same warranty conditions for our modification like Volkswagen for new vehicles

7) A new homologation is not necessary in our opinion, as the vehicle has been homologated with the 5th gear, which remains preserved.

8) price: 1.900,- Euro (without VAT)

9) We have a preliminary agreement with the transportation company TNT that they transport the gearbox from Europe and return it to the customer for a price not exceeding 110,- Euro, if the washed gearbox without oil is secured to a Euro palette (half palette).

Regards Jakub Kalivoda, Eurotuning
*slik* dat is al meer dan het dubbel
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 6bak op t4

Bericht door Pascal-141 »

mohendiz schreef: *slik* dat is al meer dan het dubbel
Tja , ik zei het toch al : "als je een paar duizend euro teveel hebt..."
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie