Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koppeling ontluchten

vragen over de T4
Lars
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 apr 2007, 10:48

Koppeling ontluchten

Bericht door Lars »

Wat kan er aan de hand zijn? Bij koude motor zit het aangrijppunt zo laag dat volledig intrappen van de koppeling niet voldoende is om te ontkoppelen. In een versnelling zetten is dan dus niet mogelijk. Bij warme motor is er niets aan de hand :ie .

Ik zocht het in een probleem met de hydraulische koppeling van mijn AAB 2.4D. Lucht, dacht ik.

Bij het ontluchten van de koppeling echter heb ik de werkcylinder bij het pedaal afgetapt en de cylinder bij de versnellingsbak. Hoe ik ook pomp met het pedaal, er komt geen nieuwe vloeistof terug in het systeem vanuit het (volle!) tankje.

Wie biedt raad?

Lars
Lars
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 apr 2007, 10:48

Bericht door Lars »

De oude vervuilde vloeistof heb ik afgetapt via een aansluiting van de metalen leiding aan deze cylinder. Achteraf misschien niet zo handig...

Volgens de workshop manual moet er een ontluchtingsnippel op de hoofdcylinder bij 't pedaal zitten, maar die is er bij mij niet! Hoe krijg ik deze cylinder toch ontlucht?

Wie weet?

Groet,
L.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Bericht door matje86 »

kweetnie :ie
stuur eens een :mail naar berrie en rene
misschien dat die je kunnen helpen
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Bericht door Christoffel »

Niet alle modellen hebben zowel boven als onder een ontluchtingsnippel zitten.

Met z'n tweeen ontluchten is de enige optie.

Zorgen dat het rempotje voldoende gevuld is en blijven controleren als er voldoende in blijft zitten.

Pompen met het koppelingspedaal. Vervolgens koppelingspedaal intrappen en ingetrapt houden.

Tweede persoon ontluchtingsnippel op onderste cilinder ( bij de versnellingsbak ) losdraaien, totdat er remvloeistof uit loopt ( dit kan soms een paar slagen zijn ), als dit stopt nippel dichtdraaien.

Eerste persoon pedaal omhoog halen en weer pompen ( bvb 5 x ) . Nu pedaal weer intrappen en ingetrapt houden.

Tweede persoon nippel weer losdraaien tot er geen olie meer uit komt, nippel dicht en eerste persoon pedaal weer onhoog halen en pompen, enz enz enz

Dit herhalen totdat het pedaal weer goed aanvoelt.

Let op niveau in het potje.

Succes Chris
Lars
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 apr 2007, 10:48

Bericht door Lars »

Bedankt voor deze procedure, Chris. Maar laat je de boel juist niet lééglopen op deze manier? Bij pompen blijft het vloeistofniveau in het reservoir op precies hetzelfde niveau.

Er zicht lijkt lucht te zitten in de hoofdcylynder aan 't pedaal, waardoor er niet of nauwelijks pompwerking is. Hoe geraak ik daar vanaf?

Dank,
L.
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Bericht door Christoffel »

Ontluchten doe je hoe raar het ook klink van boven naar beneden.

Als je het pedaal intrapt staat er normaal druk in de leiding naar de onderste cilinder. De olietoevoer van remvloeistof naar de cilinder bij de pedalen wordt dan afgesneden.

Draai je nu de ontluchtingsnippel los zal de druk in de leiding vervloeien, de diafragma veren van de drukplaat duwt de cilinder terug. Er kan dus nooit lucht in het systeem komen.

Als je dit vaak genoeg herhaalt was de lucht eruit moeten gaan.

Chris
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Als je het pedaal intrapt zet je druk op het syteem en daarbij wordt een klein beetje vloeistof uit het reservoir in het systeem gebracht.

Als je het pedaal los laat laat je de druk weer van het systeem en stoomt die gebruikte vloeistof weer terug naar het reservoir, vandaar dat bij pompen het niveau niet lager wordt (tenzij er ergens iets lekt)

De procedure die genoemd is is de juiste (tevens voor remmen zonder ABS te gebruiken)

Aangezien je tijdens de procedure zorgt dat het reservoir niet leeg raakt ververs je de vloeistof en ontlucht je meteen.

Leeglopen doet een rem/koppelingssysteem niet zo snel, het zijn heel dunne leidingen en kleine gaatjes waar de vloeistof doorheen moet, dat stroomt niet zo snel als je er geen druk op zet.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Lars
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 apr 2007, 10:48

Bericht door Lars »

Dank voor de opheldering - het zal morgen verder gaan worden. Nu te koud en donker bovendien. Ik ga er vanuit dat het nu zal lukken!

Cheers!
Lars
leon
Berichten: 123
Lid geworden op: 19 jan 2007, 21:39
Locatie: Landgraaf
Contacteer:

Bericht door leon »

Het ontluchten hoe jullie doen is wel goed maar zorg wel dat het slangetje in de remvloeistof hangt van het potje waar je de oude vloeistof wilt in opvangen anders duurt het heel lang voor je hem ontlucht krijgt.............Let op dit is geen kritiek maar een tip!!!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

of zorgen dat je de nippel dicht draait voor de vloeistofstroom stopt...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Lars
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 apr 2007, 10:48

Bericht door Lars »

Dat lijkt me een goede aanvulling inderdaad; ik kan me voorstellen dat er anders terug lucht in het systeem komt, in plaats van dat het er juist uit wordt gewerkt.

Groet,
L.
leon
Berichten: 123
Lid geworden op: 19 jan 2007, 21:39
Locatie: Landgraaf
Contacteer:

Bericht door leon »

Belangrijk is dat de slang in de remvloeitof ligt,want dat kan je nooit lucht terug krijgen.
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Bericht door dukerider »

Zorg er ook voor dat het reservoir voldoende vol blijft.
Er blijft altijd wat vloeistof in de vulopening staan zodat het lijkt dat het niveau niet zakt.
Je moet het volgieten tot het net niet overloopt en dan ontluchten, je zal zien dat het dan wel zakt.
Volgens mij ben je nu gewoon lucht in het systeem aan het pompen.
Dat deed ik de eerste maal namelijk ook :muur

Bij mijn ACV zit er ook geen nippel op de pomp aan het pedaal, ook niet op de nieuwe die ik gemonteerd heb.
Er zit wel een nippel op de leiding vlak naast het remvloeistofreservoir en één onder aan de bak.
RON
Lars
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 apr 2007, 10:48

Bericht door Lars »

Ik heb 'm tot aan 'max' volgegoten, en zo'n 30 maal het pedaal laten bedienen. Telkens de nippel opengedraaid, maar er gebeurt niets zichtbaars: er komt alvast geen olie uit, en geen lucht ook zo te zien - geen bellen in het glas waarin de slang hangt.

Iemand nog raad?
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Bericht door dukerider »

Volgieten tot het net niet overloopt en dan nog eens proberen, anders vrees ik dat de pomp aan het pedaal overleden is.
92€ voor een nieuwe :muur
RON
Plaats reactie