De apk koste me afgelopen jaar 35 euro,..... als ik dat zou samendoen met een beurt olie verversen,ruitensproeier vullen .... enz enz dingen die iedereen zelf kan tot op zekere hoogte dan betaal je in in die beurt die 35 euro toch zeker verstopt erbij.Multivan Generation schreef:Bij een merkdealer betaal je een hoger arbeidsloon,
dat komt omdat de vakgerichte opleidingen en ook de representatie goed moeten zijn. Ga je bij een niet-merk gebonden dealer, dan ben je qua arbeidsloon vaak goedkoper uit.
Ik blijf het een beetje raar vinden dat ik hierboven las, dat bij een APK een multiriem etc vervangen moet worden.
Als ik voor een APK ga, dan is het de keuring en het roetmeting en voila dat was het...
Wat wel veel mensen doen, is de APK meteen laten samenvallen met een beurt, zodat ze de APK-kosten niet moeten betalen, echter geeft dit wel een vertekend beeld...van de kosten..
ook op de onderdelen wordt veel verdiend bij de dealer, als ik de onderdelen die erin moeten zelf koop via mijn werkgever (ex btw + korting) of via e bay
(voorbeeld vacu pomp dealer 240 euro dezelfde nieuw op e bay 162 euro incl verzendkosten dan zit alleen al in dit klein ding 80 euro verschil)
en dat geldt ok voor de olie filters enz.
Distributieriem, rollen enz doe ik dat niet... ivm garantie als die mocht kapot gaan. maar op deze manier is die 35 euro van de apk vaak vele malen betaald.