Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
eps uitlaat roet erg
eps uitlaat roet erg
Hoi
Sinds 2 weken een rvs uitlaat van EPS eronder.
nu zie ik dat de hele achterkant van m,n bus onder de roetdeeltjes zit.
Iemand hier bekend mee.
het is een DTM met enkele uitlaat demper met een tussendemper ertussen.
bus is van 2003 gechipt van 102 naar 125pk.
ajuus Propje
Sinds 2 weken een rvs uitlaat van EPS eronder.
nu zie ik dat de hele achterkant van m,n bus onder de roetdeeltjes zit.
Iemand hier bekend mee.
het is een DTM met enkele uitlaat demper met een tussendemper ertussen.
bus is van 2003 gechipt van 102 naar 125pk.
ajuus Propje
- Multivan Generation
- Berichten: 34356
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Ik zou het wat technischer willen beschrijven waarvan ik denk wat er gebeurd.
Ongeveer de helft van de luchtstroom gaat onder de auto door en ongeveer de helft van de luchtstroom gaat over de auto.
De weg van de luchtstroom over de auto is een langere weg als die van de luchtstroom onder de auto door.
Hierdoor krijg je op het punt waar de 2 luchtstromen weer bij elkaar komen een soort van turbulentie, waardoor de luchtstroom wat terugslaat op de achterkant van de auto. Hierdoor wordt de achterkant van de auto vies.
Doordat jij nu met een einddemper/sierstuk met DTM-pijpen rondrijd, waarbij de achterste pijpen naar boven gericht zijn, zullen de uitlaatgassen en dus ook de roetdeeltjes in het gebied van de luchtturbulentie geblazen/gezogen worden, en hierdoor slaan er meer roetdeeltjes op de achterkant van de auto, als dat je zou hebben, als de uitlaatpijpen rechtdoor zouden wijzen of naar beneden gericht zouden zijn...
De luchtstroom die onder de auto doorgaat heeft een kortere weg te gaan en neemt de uitlaatgassen die uit naar beneden staande pijpen sneller mee naar verder achter de auto, waardoor ze minder terugslaan op de achterkant.
Doe hier je voordeel mee..
Ongeveer de helft van de luchtstroom gaat onder de auto door en ongeveer de helft van de luchtstroom gaat over de auto.
De weg van de luchtstroom over de auto is een langere weg als die van de luchtstroom onder de auto door.
Hierdoor krijg je op het punt waar de 2 luchtstromen weer bij elkaar komen een soort van turbulentie, waardoor de luchtstroom wat terugslaat op de achterkant van de auto. Hierdoor wordt de achterkant van de auto vies.
Doordat jij nu met een einddemper/sierstuk met DTM-pijpen rondrijd, waarbij de achterste pijpen naar boven gericht zijn, zullen de uitlaatgassen en dus ook de roetdeeltjes in het gebied van de luchtturbulentie geblazen/gezogen worden, en hierdoor slaan er meer roetdeeltjes op de achterkant van de auto, als dat je zou hebben, als de uitlaatpijpen rechtdoor zouden wijzen of naar beneden gericht zouden zijn...
De luchtstroom die onder de auto doorgaat heeft een kortere weg te gaan en neemt de uitlaatgassen die uit naar beneden staande pijpen sneller mee naar verder achter de auto, waardoor ze minder terugslaan op de achterkant.
Doe hier je voordeel mee..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
foutje
ik lees nu dat ik DTM heb genoemd.
Maar het type wat ik heb heet anders het is gewoon plat ovaal 80x140mm
Wat koos zegt zou kunnen kloppen de uitlaat komt onder een kwb vandaan.
En ik heb lwb.
Eerst ff verder lezen ik heb hem wel verlengd maar misschien is het te krap.
Zelf vond ik het mooi staan dat de uitlaat er niet te ver uitsteekt.
Nu is mijn vraag hoever steekt de demper bij jullie onder de bumper uit??
Dus een EPS.
Bij mijn bus zit hij nu 20mm terug dit zou een oorzaak kunnen zijn.
ajuus Propje
Maar het type wat ik heb heet anders het is gewoon plat ovaal 80x140mm
Wat koos zegt zou kunnen kloppen de uitlaat komt onder een kwb vandaan.
En ik heb lwb.
Eerst ff verder lezen ik heb hem wel verlengd maar misschien is het te krap.
Zelf vond ik het mooi staan dat de uitlaat er niet te ver uitsteekt.
Nu is mijn vraag hoever steekt de demper bij jullie onder de bumper uit??
Dus een EPS.
Bij mijn bus zit hij nu 20mm terug dit zou een oorzaak kunnen zijn.
ajuus Propje
- Multivan Generation
- Berichten: 34356
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Ik denk dat als je een verticale lijn neemt die vanaf het meest uitstekende gedeelte van de bumper loodrecht naar beneden loopt,
dat een uitlaat demper dan niet uit mag steken.
Misschien dat iemand die wat meer van het voertuig reglement weet, hier wat over kan vertellen?
Verder is het verschil tussen een KWB en LWB 40 cm wielbasis, en dus zul je in het middengebied daar een oplossing voor moeten kunnen vinden..
Kijk ook eens bij Henk-1 in het stukje over zijn eigen T4.. Daarin staan duidelijke foto's... Misschien kun je er wat mee?
http://www.weetjewel.com/onze_t4.htm
dat een uitlaat demper dan niet uit mag steken.
Misschien dat iemand die wat meer van het voertuig reglement weet, hier wat over kan vertellen?
Verder is het verschil tussen een KWB en LWB 40 cm wielbasis, en dus zul je in het middengebied daar een oplossing voor moeten kunnen vinden..

Kijk ook eens bij Henk-1 in het stukje over zijn eigen T4.. Daarin staan duidelijke foto's... Misschien kun je er wat mee?
http://www.weetjewel.com/onze_t4.htm
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
nou dat staat dan weer fraai dit soort verhalen vindt je natuurlijk nooit op de site van EPS.Jerry 829 schreef:propje,
ik heb hetzelfde probleem,ook recht naar achteruitstekende uitlaat.
en na een dag of twee zwarte roetdeeltjes op de achterzijde.
ik wist toen gelijk waarom de orginele uitlaat naar beneden uitmond!!
komt inderdaad door de luchtwerveling achter de auto.
gr jerry 829
dus binnenkort te koop een volledig uitlaat systeem van EPS rvs.
ajuus Propje
ps:toch maar niet het geluid vindt ik nl. wel mooi.
Nou,hier dan ook een positief bericht over een EPS uitlaat...; Heb er zelf ook een EPS uitlaat onderliggen van voor tot achter en die uiltaat mondt uit in 2 keer een dubbele pijp. Mijn pijpjes steken ongeveer 2 cm onder mijn bumper uit en ik heb dus nooit zwarte rommel op mijn bus!
Wel worden de pijpjes zelf natuurlijk zwart van het roet, maar das een kwestie van bijhouden...
Groeten,
Niels949
Wel worden de pijpjes zelf natuurlijk zwart van het roet, maar das een kwestie van bijhouden...

Groeten,
Niels949
T4 102 PK uit 2003
- Multivan Generation
- Berichten: 34356
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
He Peter,
Heb net een huis gekocht, dus plannen met het busje staan ff op een laag pitje.
Eerst maar es het huis af. Nog even, en de bus staat voortaan binnen...yess!!...
Heb er trouwens wel mooie wielkasten in laten timmeren en daarna zelf netjes bekleed met tapijt.
Groeten,
Niels 949
Heb net een huis gekocht, dus plannen met het busje staan ff op een laag pitje.
Eerst maar es het huis af. Nog even, en de bus staat voortaan binnen...yess!!...

Heb er trouwens wel mooie wielkasten in laten timmeren en daarna zelf netjes bekleed met tapijt.
Groeten,
Niels 949
T4 102 PK uit 2003
- Pascal-141
- Berichten: 10945
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Ik heb een aangepaste einddemper met 2 rechte pijpen naar achter toe. Dat gehaal steekt niet achter de bumper uit,maar zit ongeveer gelijk.
Nog nooit last gehad van roet op de achterkant van de auto...
(De pijpen zelf roeten natuurlijk wel zwart , maar niet op de auto)
Nog nooit last gehad van roet op de achterkant van de auto...
(De pijpen zelf roeten natuurlijk wel zwart , maar niet op de auto)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper