Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Warmte van de kachel na de riemwissel is minder

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Warmte van de kachel na de riemwissel is minder

Bericht door Johan191 »

Vorige week is bij onze bus de distributieriem vervangen inclusief alle andere toeters en bellen.
Sindsdien krijg ik de bus wel warm maar ik moet de knop bijna voluit zetten, terwijl ik voor de riemwissel al bijna de bus uitzweette bij de knop op half.
Ik neem aan dat wanneer de waterpomp vervangen wordt ook de koelvloeistof (of een deel er van) er tijdelijk uit is geweest.
Gevoelsmatig denk ik nu aan lucht in het circuit, maar hoe ontlucht ik de hap zodat de kachel weer volop zijn werk doet ? Ik vergelijk het nu even met het gesloten circuit thuis waar lucht ook gevolgen heeft voor de warmteafgifte.
Of zit ik fout te denken ?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

motor goed warm rijden (zodat thermostaat open is) en zorgen dat kachel vol open staat, dan moet de lucht vanzelf naar het expansievat gaan (kan even duren) Ook even koelvloeistofpeil in de gaten houden.

Jouw verklaring is de enige die ik kan verzinnen (gerelateerd aan distributiewissel) OF ze moeten aan de linkerkant van de auto iets aan de bediening van de kachel gewijzigd hebben (zit dat bij de T4 wel in de motorruimte)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Bericht door Johan191 »

Ik draaide vandaag de dop even open van het expansievat. Motor was koud op dat moment. Het nivo is wat gezakt, en ik had het idee dat het vanmiddag al weer warmer werd in de bus.
Zit er geen automatische ontluchting ergens bij het expansievat ?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

@ Johan,
nee er zit geen automatische ontluchting in..

Kan trouwens even duren voordat alle lucht eruit is hoor.
Gewoon de komende tijd iedere 3 dagen even de dop eraf draaien om te ontluchten :knipoog

oja, de foto in RAW is onderweg :lach
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Bericht door Christoffel »

Misschien bij het vervangen van de achterste distributieriem de kabelafstelling van de klep van de koelwater naar de kachelradiateur leidt verlopen.
Zit slechts geklemd met een ijzeren stripje.

Chris
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

Om de lucht eruit te halen , kun je ook de motor laten warm draaien met de dop van het expansievat eraf , en laat hem maar lang genoeg draaien nadat de thermostaat is opengegaan en hij op temperatuur staat, met het vatje open , dan gaat de lucht er vanzelf af .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Bericht door Johan191 »

Bedankt lui, ik ben weer een stuk wijzer geworden. Toch nog wat geleerd vandaag. :lach
Deze week maar geregeld het doppie losdraaien, dan zal het wel goed komen.

@Peter Alvast bedankt voor de raw versie.
Plaats reactie