Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

busje even getest (snelheid) niet zo hoog

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

idd Berrie zo las ik het ook :knipoog

En voor de anderen: hoe veel zou het verschil in vermogen aan de krukas en het verschil op de wielen bedragen.
Met andere woorden hoeveel zou het verlies bedragen?

Is dat 30 Procent? meer of minder? ik heb geen echt idee...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Bericht door pluuke »

(Krukasvermogen) - (Vermogen nodig voor overwinnen aandrijfverliezen) = Vermogen aan wielen.

De verliezen hoef je niet terug te rekenen, deze kun je ook meten.
Door de rollenbank met een bepaald vermogen aan te drijven (is een gegeven), en vervolgens te meten in hoeverre het voertuig dit afremt, op het moment dat het zelf geen vermogen levert, is wat wordt opgenomen door de verliezen. (Dus rolweerstand, interne wrijving, etc.)

De som van het gemeten vermogen aan de wielen + het gemeten vermogen opgenomen tbv verliezen is dus het vermogen afgegeven aan de krukas.

Als Pascal dus 194 pk meet bij een 174pk-er, aan de wielen, zou het krukasvermogen nog veel hoger moeten zijn.
Als het vermogen wat de fabrikant opgeeft tevens het krukasvermogen is, zouden de waardes dus nog verder uit elkaar liggen.
Of het moet zijn dat die 194 een teruggerekend aantal is, aan de krukas.
Hoedanook, er zal altijd een verschil zijn tussen de wijze waarop de fabrikant meet , en "anderen".
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Ik dacht dat een fabrikant het vermogen aan de krukas op geeft,
en hetgeen je meet op een rollenbank wordt teruggerekend naar krukas vermogen...

Vandaar mijn vraag: wat voor verlies zit er tussen krukas en wielen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Bericht door harry t5 191 »

Volgens mijn weten worden de PK s gemeten aan de krukas.

Din PK is gemeten met dynamo,waterpomp en vliegwiel.
Sae PK is gemeten met een kaal blok .
Dit komt niet veel meer voor.


:wjw :T54LIFE :zwaai
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

pluuke schreef: Als Pascal dus 194 pk meet bij een 174pk-er, aan de wielen, zou het krukasvermogen nog veel hoger moeten zijn.
Als het vermogen wat de fabrikant opgeeft tevens het krukasvermogen is, zouden de waardes dus nog verder uit elkaar liggen.
Of het moet zijn dat die 194 een teruggerekend aantal is, aan de krukas.
Hoedanook, er zal altijd een verschil zijn tussen de wijze waarop de fabrikant meet , en "anderen".
Die 194 pk was het opgegeven motorvermogen volgens de persoon van de rollentestbank . Het vermogen aan de wielen weet ik niet meer , maar dat vermogen werd omgerekend rekening houdend met bepaalde factoren als omgevingstemperatuur,luchtdruk,banden, en wie weet wat nog allemaal, en zo kom je aan het motorvermogen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Bericht door pluuke »

Ik kan me wel voorstellen dat een fabrikant de krukas pk's opgeeft, dit is immers de hoogste waarde en dat wil men graag verkopen natuurlijk.

Maar daarmee zegt men eigenlijk niets, want als je niet weet wat de verliezen zijn, weet je niet wat er uiteindelijk overblijft aan je wielen.

Als ze het echter allemaal zo opgeven kun je deze waardes uiteraard wel met elkaar vergelijken, de verliezen zullen wel weer redelijk uiteen lopen. alleen al bv door verschil 2wd-4wd.

Maar Ik denk dat 15% voor verliezen een reele gemiddelde waarde is.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Dus pluuke,
met mijn 88 pk standaard(kruk as), voorzien van alle tuning die aan de bus verricht is,
mag ik hopen dat ik effectief 88 pk op de voorwielen heb..

Dat is het toch ongeveer..??? :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:Dus pluuke,
met mijn 88 pk standaard(kruk as), voorzien van alle tuning die aan de bus verricht is,
mag ik hopen dat ik effectief 88 pk op de voorwielen heb..

Dat is het toch ongeveer..??? :knipoog
Ik denk ook dat het bij jou zoiets zal zijn : +/- 95pk aan de wielen?
Laatst gewijzigd door Pascal-141 op 20 nov 2007, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Bericht door pluuke »

Daar komt het denk-ik wel een beetje op neer ja,.....moet je wel airco + lichten uitzetten !!
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
tinmar 599
Berichten: 103
Lid geworden op: 24 jan 2007, 21:10
Locatie: veendam

Bericht door tinmar 599 »

JJ@ schreef:ik heb een 1.9 TD die loopt 165 km/u :bifun
heb het live mogen meemaken :happy
tdi 102 pk



wees jezelf!!
maar zo ben ik niet
Gebruikersavatar
carl
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:17
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door carl »

Berrie en Rene schreef:
carl schreef:T4 2,5 carravelle TDI 150 pk niet gechipt wel EPS uitlaat.
in duitsland ff getest van hannover naar nederland 199 km per uur op navi en op de teller 205 km per uur
voor dat ik die uitlaat had reed hij 220 km per uur ook op navi en op de teller was het niet meer te zien wand hij gaat maar tot 220 :lach was dus iets er over heen :groteogen

Groet

Carl

Carl,

Heb je topsnelheid in moeten leveren door de EPS uitlaat?


Berrie
hai berrie yep 20 km wel liefs.

MAAR hij heeft wel veel meer trek kracht hoor als ik mag schatten denk nu 300, 305 NM. als ik ff gas geef kruldt het asvald zich op :knipoog :jump tot 160/170 in 4 de versnelling over naar de 5 gaat hij rap door tot 200.

wil wel ff op een test bank om te kijkken.

Groet

Carl
Afbeelding
T4 TDI caravelle 111 kw met K&N Filter, EPS katvervanger,midden demper, Twee einddempers DTM ovaal.:happy
john299
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 feb 2007, 22:37
Locatie: amsterdam

Bericht door john299 »

Carl Weetje zeker dat dat ding van jou niet gechipt is? Dat is aardig hard met een ongechipte 150pk. die van mij is gechipt en haalt de 205. Ik ben aan het sparen voor een eps uitlaat,maar als ik dit zo lees dan hoeft het niet meer.
groetjes john
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

Ik vind het ook nogal raar : dus met een geoptimaliseerde uitlaat die waarschijnlijk een betere flow heeft , neemt jouw vermogen dus af ? :ie Hoe verklaar je dat ?

Normaalgesproken is het net anderom : met een goeie uitlaat WIN je PK's ...
Is er wat anders loos misschien ? Turbo beschadigd of zo?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
carl
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:17
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door carl »

@john299: uit laat van EPS is zeer kos baar ja Maar findt het wel een aanrader hij ziet er niet allen mooi uit maar het doet ook nog wat :bifun

Afbeelding

@Pascal-141
Ja hij rij rijd nu 200 op de navie op de teller 205 of 210. was sammen met een vried dus hij kan het be-amen maar dat maakt niet uit verder.

heb dus wel meer pk's maar op de top doet hij minder Maar hij heeft wel veel meer koppel +- 300 a 310 NM standaart is dat bij mijn bus 295 NM

Rijd nu ook hard zat hoor ik heb wel meer pk's na schatting rond de 160 a 170 pk toen ik van EPS naar huis ging zach ik een T5 carravelle 174 pk wij gingen ff speelen. ik zat achter hem toen hij mij zach aan komen gaf hij ook ff gas maar ik ging bij hem druken hij op zij ik naast hem ff :toppie hij lagen en ook zo :toppie toen weer ff gas er op hij had wel ff moeite om mee te komme naar mij. ree dus wel een 174 pk je er uit :klappen was wel leuk zo een ervaring dus van daar mijn schatting van 160 a 170 pk
wil wel nog een chippie :knipoog

Groet

Carl
Afbeelding
T4 TDI caravelle 111 kw met K&N Filter, EPS katvervanger,midden demper, Twee einddempers DTM ovaal.:happy
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

carl schreef:dus wel een 174 pk je er uit :klappen was wel leuk zo een ervaring dus van daar mijn schatting van 160 a 170 pk
wil wel nog een chippie :knipoog

Groet

Carl
Hoi Carl,

In Duitsand regelmatig een T5 174 pk mijn achterkant laten zien.
Die standaard T5 174 pk haalt het niet op hogere snelheid tegen de T4 150pk met chip.

ik vermoed dat het meer met versnellingsbak verhoudingen te maken heeft als met PK's.

Ik rij in zijn 5 die T5 vermoedelijk in zijn 6 en lager in toeren.

180km/h is bij mij precies 4000 toeren.
Dus het hele gebied van 120 tot 180 zit ik vollop in mijn maximum koppel.

Heb geen idee hoe de T5 in zijn koppel zit bij dit snelheidstraject in zijn hoogste versnelling.

Groeten berrie
Plaats reactie