jan2009 schreef: 16 apr 2020, 17:02
Tja , als je dat voordeel in gewicht weer om gaat zetten in extra lading is de brandstofbesparing weer weg.
En gefineerd plaatmateriaal is wel kwetsbaar.
Neemt niet weg dat " zo ruimtelijk en luchtig mogelijk " zijn voordelen heeft.
De foto's van de conceptvan tonen wel een heel klinisch beeld,
Zo,n inductie kookplaatje zou het wat mij betreft wel zijn , als we toch van het gas af moeten.
En genoeg ruimte op het dak voor de zonne panelen.
De hoofdreden waarom hierover steeds meer nagedacht wordt is, is de beperking van/in het maximaal toelaatbaar gewicht.
Stel je camper weegt 2500 kg en het maximaal toelaatbaar gewicht is 2800 kg, dan mag je dus nog 300 kg laden.
Neem als voorbeeld 2 volwassenen van 75 kg schoon aan de haak, en je mag dan nog maar 300 - 150 = 150 kg laden.
Ga je met 4 personen op vakantie in de bus, lees 300 kg aan personen, dan mag je dus niets meer extra laden.
O ja, en vergeet de 2 elektrische fietsen die mee gaan ook even niet
Dit probleem speelt ook bij de grotere 6 meter campers, die enerzijds een maximaal toelaatbaar gewicht van 3500 kg mogen hebben, zodat er met een rijbewijs B nog mee gereden kan worden, maar deze "white whales" zoals Deskman dat eens treffend beschreef, zijn van zichzelf al veel zwaarder.
Om niet in de knoop te komen met het maximaal toelaatbaar gewicht , worden deze vaak (niet altijd) als 2 persoons versie uitgevoerd, ten eerste om wat meer luxe en vaste bedden van een normaal formaat te hebben, anderzijds om nog wat lading mee te kunnen nemen.
Kijk je dan naar grotere 4 persoons campers, dan wordt het zeer krap..
Gefineerd plaatmateriaal kan kwetsbaar zijn, maar dat is afhankelijk van de toplaag toch?
Ik maak mezelf daar bij Vöringer niet zo'n zorgen om.. Dat is gewoon kwaliteits spul.
Anderzijds kun je ook deuken krijgen in T5 california kasten, welke gemaakt zijn van aluminium, met een decorfolie aan de buitenzijde en een kern van geribbeld aluminium.
The cupboard in the new California is made from Metawell®, a material that is mainly used in boat building and aeronautics. This material is considerably thinner and lighter than the wooden laminated panels usually used and has a greater rigidity.
In comparison: The cupboard material in the California 1991 is 18 mm thick and only 5 mm in the California 2004. This creates more useful space. At the same time, the new cupboard weighs a third of the previous one.
Metawell® is made up of two aluminium outer plates with a corrugated aluminium sheet glued between them. The plates and also the corrugated sheet are each 0.5 mm thick. A wooden décor sheet is attached to the outside, and the plates are painted on the inside.
Bron: SSP-329
Zie ook:
https://www.metawell.com/en/
Een ingewerkte inductie kookplaat is ook mooi, maar off-grid kamperen wordt dan wel lastig..
Vond het wel interessant om dit te delen..
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...