Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

gestoorde turbo

vragen over de T4
Plaats reactie
snowman
Berichten: 112
Lid geworden op: 17 jan 2007, 22:06
Locatie: Apeldoorn

gestoorde turbo

Bericht door snowman »

Als ik zo rond de 130 km.p.u rijd dan hoor ik het fluiten van de turbo nogal wisselen, lijkt net of er ergens een ventiel open en dicht gaat.
Waneer ik iets harder of langamer rij dat fluit de turbo mooi gelijkmatig.
Deze motor zit er nu 9000 kilometer in en bij mijn vorige motor had ik precies hetzelfde.
Kan iemand mij vertellen of dit normaal is, of wat er aan kan mankeren.
2.5 tdi gechipt door marja.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33910
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

@ Snowman,
heb je een 88, een 102 of een 151 pk?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
snowman
Berichten: 112
Lid geworden op: 17 jan 2007, 22:06
Locatie: Apeldoorn

Bericht door snowman »

Multivan Generation schreef:@ Snowman,
heb je een 88, een 102 of een 151 pk?


een 102 pk
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

Wat merk je dan aan krachtwordt dat meer, minder??, zie je de snelheid teruglopen?,
Vacuum slang los? Waste gate vast?

René
snowman
Berichten: 112
Lid geworden op: 17 jan 2007, 22:06
Locatie: Apeldoorn

Bericht door snowman »

Aan trekkracht mis ik niks, hij houdt ook niet in of zo.
De slangen zijn allemaal vernieuwd, het bekende fluit toontje van de turbo veranderd van toonhoogte.
Ik zie dan wel de naald van mijn turbodruk meter ineens omhoog schieten van 0,6 naar 0,9 bar.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33910
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Misschien is de magneetklep van je wastegate niet helemaal jofel meer?

Maar als je de connectie naar Marja toch al eens hebt gehad, dan zou ik het ook eens aan hen voorleggen :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

snowman schreef:Aan trekkracht mis ik niks, hij houdt ook niet in of zo.
.............................................
Ik zie dan wel de naald van mijn turbodruk meter ineens omhoog schieten van 0,6 naar 0,9 bar.
:ie :ie 50% turbodruk toename lijkt me toch iets dat je zou moeten merken in trekkracht? en ook een zorgwekkende toename met het oog op thermische en mechanische belasting van de motor
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
snowman
Berichten: 112
Lid geworden op: 17 jan 2007, 22:06
Locatie: Apeldoorn

Bericht door snowman »

Hartstikke bedankt voor de snelle tips, ik denk dat ik eerst maar eens een andere wastegate ga proberen.
Mijn motor is kort geleden gecontroleerd en afgesteld op een testkast van een volkswagen bedrijfswagen dealer in amsterdam maar daar kwamen geen problemen naar voren, allen de brandstofpomp stond niet 100% op tijd maar dat is opgelost.
Normaal gesproken moet de turbodruk volgens mij vrij geleidelijk oplopen met een regelmatig fluittoontje, het is bij 130 net alsof er ergens een ventiel af en toe open en dicht gaat, misschien werkt inderdaad de wastegate niet soepel.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

Als ik het nu zo lees als je laatste antwoord, dan vermoed ik dat je N75 (blaast af bij teveel drukvulling) niet in orde is.

Is elektromagnetisch klepje en die stuurt de waste gate aan.

René
snowman
Berichten: 112
Lid geworden op: 17 jan 2007, 22:06
Locatie: Apeldoorn

Bericht door snowman »

Berrie en Rene schreef:Als ik het nu zo lees als je laatste antwoord, dan vermoed ik dat je N75 (blaast af bij teveel drukvulling) niet in orde is.

Is elektromagnetisch klepje en die stuurt de waste gate aan.

René

Kan je me vertellen waar dit klepje zit, is ie te controleren ?
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

Op de turbo zit een veiligheids klep die versteld middels een vacuum slang, als je deze vacuum slang volgt kom je bij de magneet klep die de Waste gate bediend.

Rene
snowman
Berichten: 112
Lid geworden op: 17 jan 2007, 22:06
Locatie: Apeldoorn

Bericht door snowman »

Berrie en Rene schreef:Op de turbo zit een veiligheids klep die versteld middels een vacuum slang, als je deze vacuum slang volgt kom je bij de magneet klep die de Waste gate bediend.

Rene

Hartelijk bedankt voor de reacties, komende maand ben ik een paar dagen vrij dus dan heb ik mooi de tijd om een en ander te proberen.

groetjes
snowman
Plaats reactie