Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

voorgloeitijd

vragen over de T4
sandernaomi
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 jan 2007, 17:23

Bericht door sandernaomi »

Jasper schreef:Buis voor je radiateur is van je stuurbekrachtiging.
Waarom heb je deze losgemaakt? Lekte die buis/koppeling al wat?
In principe moet je alleen je radiateur naar voren klappen en je kunt er aardig bij, behalve bij Cil 5 (de meest rechter)

Reken op 40-60 euro voor je gloeibougies
heb de gehele radiateur er maar uit gehaald heb de bus een beetje beroerd staan en kan hem niet verplaatsen en kan er niet onderliggen dus vandaar dat ik die buis los heb gedraaid
bij de brezan was ik 100 euro kwijt eens kijken wat ze bij de dealer kosten
Gebruikersavatar
Jasper
Berichten: 61
Lid geworden op: 14 apr 2007, 17:08
Locatie: Best
Contacteer:

Bericht door Jasper »

Ah ok,... Nu kun je er inderdaad goed bij zeg.
Het kan goed zijn dat de door mij genoemde prijzen wat verouderd zijn en altijd Ex btw. Ik zou niet te lang zoeken.
Een nadeel van je radiateur demontage is nu wel dat je de nieuwe gloeipluggen niet op hun plek kunt zetten en je meteen een teststart kunt doen.
Wat te doen wanneer het je bougies niet blijken te zijn en je toch alles weer hebt teruggebouwd?


P.s. Er zit toch nog wel Diesel in je tank he! :muur
T4; 1992, AAB - 2.4 Diesel 5 cilinder. 300.000 Km.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

Jasper schreef:Een nadeel van je radiateur demontage is nu wel dat je de nieuwe gloeipluggen niet op hun plek kunt zetten en je meteen een teststart kunt doen.

Waarom zou je dan geen test kunnen doen ? Omdat de radiator eruit is ? :muur
Dan kan totaal geen kwaad om de motor zonder radiator even te starten . Natuurlijk moet je hem geen kwartier laten draaien hé ! Maar even kan geen kwaad , als het dan toch maar gewoon is om te zien of de motor wil aanslaan of niet.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Jasper
Berichten: 61
Lid geworden op: 14 apr 2007, 17:08
Locatie: Best
Contacteer:

Bericht door Jasper »

... en je stuurbekrachtiging dan?Die zit aan de radiateur.... Kan dat ook geen kwaad...?

In dat geval, doen wat Pascal schrijft. Ik laat zelf de motor pas lopen als alles gevuld en aangesloten is. Kennelijk zijn er toch tussenstappen. Dan ben ik te voorzichtig.

Succes met je werk!
Laatst gewijzigd door Jasper op 20 dec 2007, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
T4; 1992, AAB - 2.4 Diesel 5 cilinder. 300.000 Km.
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Bericht door harry t5 191 »

Als je zo start denk dan wel aan de losgedraaide stuurbekrachtigingsleiding!

Anders krijg je zo`n smeerboel hè! :ie

:wjw :T54LIFE :zwaai
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

Jasper schreef:... en je stuurbekrachtiging dan?Die zit aan de radiateur.... Kan dat ook geen kwaad...?

In dat geval, doen wat Pascal schrijft. Ik laat zelf de motor pas lopen als alles gevuld en aangesloten is. Kennelijk zijn er toch tussenstappen. Dan ben ik te voorzichtig.

Succes met je werk!
Stuurbekrachtiging is ook geen probleem = je haalt gewoon even het V-riempje los zodat de servo-pomp niet meedraait hé :knipoog , is slechts 2 minuten werk. (= minder lang dan de radiator terug te monteren , en op te vullen met koelvloeistof , die er misschien terug af moet als het niet goed is.)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
sandernaomi
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 jan 2007, 17:23

Bericht door sandernaomi »

radiateur terug zetten is het werk toch niet die zit er met 10 min. weer in ga ervan uit dat hij wel start zaterdag weer eens verder dan heb ik pas weer tijd tot die tij lekker cruizen met m'n 59'er kevertje

groet sander
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

met die kever in elk geval geen radiateurproblemen :toppie

je hoeft die leidng niet los te schroeven van de slangen (voor een volgende keer) ik heb de leiding losgemaakt van de radiateur en aan de slangen laten hangen en aan de kant geklapt. Enige vloeistof waar je dan mee zit te knoeien is de koelvloeistof.

Ik zou de stuurbekrachitingsleiding aansluiten, radiateur eraf laten en even teststart maken..... scheelt weer wat ergernis en watergeknoei
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Jasper
Berichten: 61
Lid geworden op: 14 apr 2007, 17:08
Locatie: Best
Contacteer:

Bron: Ten Hagen Stam Kluwer ATH

Bericht door Jasper »

Volkswagen Transporter 1990-2001 6. Dieselbrandstofsysteem 6.2.7 Gloeibougies controleren


Aanhaalmoment in Nm (kgf.m)
Gloeibougies 30 (3,0)

Testvoorwaarden


- motor koud;
- accu goed geladen;
- spanning op elke gloeibougie minimaal 11,5 volt.


Controleren (test 1)


- Sluit een inductiestroomtang aan op de toevoerkabel naar de gloeibougies.
- Gloei normaal voor, start de motor en laat deze stationair draaien.
- Controleer de stroomsterkte tijdens het nagloeien (circa 2 minuten), u moet bij de 1X-motor circa 40 A aflezen. Bij de ABL-motor is dit circa 32 A. Indien deze waarde lager is, ga naar test 2.


Controleren (test 2)


- Verwijder de toevoerkabel en de stroomrail.
- Sluit een testlampje op de pluspool van de accu aan.
- Zet de meetpen van het testlampje achtereenvolgens op elke gloeibougie.
- Indien het lampje brandt, is de gloeibougie in orde.
- Brandt het lampje niet, dan is de gloeibougie defect en dient vervangen te worden.

Let op! Verbrande gloeistiften zijn dikwijls het gevolg van verstuiverstoringen. Een dergelijke schade wordt niet door een gebrek in of aan de gloeibougie veroorzaakt. Indien u een dergelijke gloeibougie aantreft, is vervanging van de gloeibougie alleen niet voldoende. De verstuivers dienen op druk en afdichting gecontroleerd te worden. Zie paragraaf 6.2.2.

Let op! Bij de motorcode ABL is een voorgloeisysteem gemonteerd dat ingeschakeld wordt door de portierschakelaar. Het voorgloeien begint automatisch nadat het bestuurdersportier gesloten is. de gloeibougies zijn hierop aangepast en hebben een kegelvormige punt. De nieuwe gloeibougies kunnen ook in wagens met het 'oude' gloeiconcept worden ingebouwd. De 'oude' gloeibougies kunnen echter niet in een wagen met het nieuwe gloeiconcept worden ingebouwd.


Figuur 6.9: De nieuwe gloeibougies hebben een kegelvormige punt
T4; 1992, AAB - 2.4 Diesel 5 cilinder. 300.000 Km.
sandernaomi
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 jan 2007, 17:23

Bericht door sandernaomi »

vandaag de nieuwe gloeibougies erin gezet was het lekker weer voor om dat buiten te doen. Hij starte wat lastig maar denk dat dit komt omdat ik de brandstofleidinge los heb gehad om er beter bij te kunnen.
Eens kijken hoe hij het morgenvroeg doet als het weer lekker koud is
sandernaomi
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 jan 2007, 17:23

Bericht door sandernaomi »

hij start weer fijn ik wou even iedereen bedanken voor de reacties dus bij deze bedankt

groet sander
Plaats reactie