Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

''tunen" van een t4 2,5L benzine??

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ''tunen" van een t4 2,5L benzine??

Bericht door Multivan Generation »

E-volve schreef: 25 mar 2023, 15:48 Bedankt voor je 'advies', dus jij weet wel iemand die m kan remappen, want dat vroeg ik namelijk.
Even to the point, welke regio woon je?

En wat jij schreef "advies" is een welgemeende opmerking van Pascal,
iemand die T4's van binnen en van buiten kent.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: ''tunen" van een t4 2,5L benzine??

Bericht door Snautzer »

En niet onbekend is in de prestatie/tuning wereld.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: ''tunen" van een t4 2,5L benzine??

Bericht door Pascal-141 »

E-volve schreef: 25 mar 2023, 15:48 Bedankt voor je 'advies', dus jij weet wel iemand die m kan remappen, want dat vroeg ik namelijk.
Rmt tuning in Duitsland .
Vroeger had je ook Schrick en ABT , maar ik denk niet dat die er nog aan beginnen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: ''tunen" van een t4 2,5L benzine??

Bericht door Pascal-141 »

Snautzer schreef: 25 mar 2023, 17:16 En niet onbekend is in de prestatie/tuning wereld.
Ik hou me af en toe wel eens bezig met 5 cilindertjes :nuts
20230104_112135.jpg
20230119_134136.jpg
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
E-volve
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 jul 2022, 21:11

Re: ''tunen" van een t4 2,5L benzine??

Bericht door E-volve »

Ok nou omdat jullie mij ook niet kennen.

Ik heb oog op een Duitse Hartmann motor, deze motoren hebben dus een Supersprint spruitstuk, geflowde cilinderkop en een andere nokkenas. Naar verluidt zouden deze motoren 140pk moeten hebben.
Maar gezien het een 93er AAF motor is, draait deze nog op MAP gestuurde digifant.

Gezien mijn motor een AET is met MAF en (semi)sequentiële inspuiting met daarop een LPG G3 systeem, wil ik graag de AAF motor gewoon onder de AET aansturing hangen.
Maar gezien de nokkenas, heb ik wel een aanpassing nodig.

Een TDI tunende vriend van mij heeft al rondgevraagd (oa bij wat bekende tuners) dus ik weet ook wel dat ik naar n speld in n hooiberg op zoek ben.

Dus locatie maakt voor mij weinig uit, ik zoek iemand die bekend is met die ECU en de indeling ervan. Ze komen wel voor in oa de golf 3 met 1.6 motor, dus ik heb nog wel hoop.
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 330
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: ''tunen" van een t4 2,5L benzine??

Bericht door marrcel »

Is er een low budget turbo conversie bij een aet realistisch mogelijk?

Dit aet blok met lage toeren 2-4krpm wordt dan een koppel monster. Een audi s2 met 800pk zal alleen boven 5krpm dat leveren. Dat lijkt mij onhandig rijden.
Ik vermoed dat er bij de aet voldoende plek is voor een turbo en intercooler. Dit kan toch gewoon van een tdi op aet benzine motor worden overgezet? Dat zal niet de grootste kostenpost zijn.
Maar hoe en hoeveel verlaag je de compressie? Kan dat met andere zuigers? Of is dat met een extra metalen plaat op de koppakking?
Ja nieuwe ecu. En hoeveel kost dat?
Hoe sterk is de transmissie? Anders VR6 of tdi bak erop?
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3697
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: ''tunen" van een t4 2,5L benzine??

Bericht door krekwakwol »

Kan er geen Audi 5E zonder turbo in?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
E-volve
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 jul 2022, 21:11

Re: ''tunen" van een t4 2,5L benzine??

Bericht door E-volve »

marrcel schreef: 25 mar 2023, 21:21 Is er een low budget turbo conversie bij een aet realistisch mogelijk?

Dit aet blok met lage toeren 2-4krpm wordt dan een koppel monster. Een audi s2 met 800pk zal alleen boven 5krpm dat leveren. Dat lijkt mij onhandig rijden.
Ik vermoed dat er bij de aet voldoende plek is voor een turbo en intercooler. Dit kan toch gewoon van een tdi op aet benzine motor worden overgezet? Dat zal niet de grootste kostenpost zijn.
Maar hoe en hoeveel verlaag je de compressie? Kan dat met andere zuigers? Of is dat met een extra metalen plaat op de koppakking?
Ja nieuwe ecu. En hoeveel kost dat?
Hoe sterk is de transmissie? Anders VR6 of tdi bak erop?
De compressie verhouding is bij de benzinemotoren al heel laag, 1:8, dus daar kun je prima 1+ bar turbodruk op draaien.
De delen van de 5E zijn lastig bruikbaar omdat dit een lengte motor is en je bij de Transporter dwars voor je cabine zit.
De diesel kop is heel anders, dus daar kun je weinig van gebruiken, zover ik weet.

In principe is het makkelijkste om er gewoon zelf een spruitstuk voor te creëren waarbij je optimaal gebruik maakt van de turbo plaatsing.
Andere optie is om de turbo onder de bijrijdersstoel te plaatsen (op de plek van de kat bijv) en te werken met een scavange pomp om de olie weer omhoog te krijgen in je carter, dan kan je theoretisch gewoon je huidige uitlaatspruitstuk gebruiken en is te bouwen zonder de motor te hoeven demonteren 😉

Supercharger erop zou ook nog geen gekke optie zijn, dan hoef je ook niet moeilijk te doen over de turbo plaatsing.

Maarrr dan moeten we nog wel iemand hebben die overweg kan met die AET Ecu, anders zul je toch standalone moeten en dan wordt t toch wel weer n echt (groot) project.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: ''tunen" van een t4 2,5L benzine??

Bericht door Pascal-141 »

E-volve schreef: 25 mar 2023, 21:39



In principe is het makkelijkste om er gewoon zelf een spruitstuk voor te creëren waarbij je optimaal gebruik maakt van de turbo plaatsing.
Andere optie is om de turbo onder de bijrijdersstoel te plaatsen (op de plek van de kat bijv) en te werken met een scavange pomp om de olie weer omhoog te krijgen in je carter, dan kan je theoretisch gewoon je huidige uitlaatspruitstuk gebruiken en is te bouwen zonder de motor te hoeven demonteren 😉

Supercharger erop zou ook nog geen gekke optie zijn, dan hoef je ook niet moeilijk te doen over de turbo plaatsing.

Maarrr dan moeten we nog wel iemand hebben die overweg kan met die AET Ecu, anders zul je toch standalone moeten en dan wordt t toch wel weer n echt (groot) project.
Als je de turbo zo'n eind vd motor af plaatst is de kans wel groot dat je een groot turbogat creëert , nee ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: ''tunen" van een t4 2,5L benzine??

Bericht door Snautzer »

Al die moeite voor 140 pk? Kost een vr6 blokje tegenwoordig?
Ik houd wel van dat gepruts hoor daar gaat het niet om :sjaal
Gebruikersavatar
E-volve
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 jul 2022, 21:11

Re: ''tunen" van een t4 2,5L benzine??

Bericht door E-volve »

Pascal-141 schreef: 26 mar 2023, 09:56 Als je de turbo zo'n eind vd motor af plaatst is de kans wel groot dat je een groot turbogat creëert , nee ?
Valt mee hoor, in Amerika is het nogal een hype om een 'rear mount turbo' te doen, daar hangen ze m letterlijk in de achterbumper. En ik heb n wat serieuzere Australiër het eens bij n Mk4 Supra V8 zien doen om te 'proberen', viel nog best mee, alleen heb je nogal wat pipingwork te doen.

Maar je ziet bij Subaru's ook veel low mount Turbos die ze ook heel laag en ver naar voren plaatsen, dus dan is dit stuk nog prima te doen.

Bij de Transporter kun je de piping nog relatief kort houden, zeker als je met n chargecooler werkt. Los van dat kun je ook beter n niet al te grote turbo nemen
Snautzer schreef: 26 mar 2023, 15:27 Al die moeite voor 140 pk? Kost een vr6 blokje tegenwoordig?
Ik houd wel van dat gepruts hoor daar gaat het niet om :sjaal
Wel eens met beide motoren gereden? Ik vind de VR6 namelijk amper sneller en qua onderhoud zijn die motoren ook niet heel fijn, zeker de 204pk niet.

Los dat ik een Syncro heb, waar de VR6 niet tegenaan past, zou een blok omhangen en door iemand laten remappen relatief eenvoudig moeten zijn.

Maar ik begin te vermoeden dat die 5WP4 n beetje een niche is... 😉
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: ''tunen" van een t4 2,5L benzine??

Bericht door Snautzer »

Snautzer schreef: 26 mar 2023, 15:27 Al die moeite voor 140 pk? Kost een vr6 blokje tegenwoordig?
Ik houd wel van dat gepruts hoor daar gaat het niet om :sjaal


Wel eens met beide motoren gereden? Ik vind de VR6 namelijk amper sneller en qua onderhoud zijn die motoren ook niet heel fijn, zeker de 204pk niet.

Los dat ik een Syncro heb, waar de VR6 niet tegenaan past, zou een blok omhangen en door iemand laten remappen relatief eenvoudig moeten zijn.

Maar ik begin te vermoeden dat die 5WP4 n beetje een niche is... 😉
Uhhm ja. En gehad. Onderhouden en mee gereden, van de 1.9d tot aan de v6 24 kleppen. Lang kort bakwagen met of zonder syncro. Wat dat betreft heb ik meer ervaring dan menigeen. Geen geheimen voor mij daar
Nu dat benzine geval gaat zonder zware financiële injectie geen betere prestatie leveren. Dat tunen van dat doosje zal weinig opleveren.
Zwaait naar Pascal. Ik ben veeelll minder in de tunings wereld maar reken maar dat hij dat wel weet. Belgen zijn vreemd genoeg wat bescheiden als ze echt verstand van zaken hebben.

Ik heb momenteel een syncro die zeker berg op de meeste autobahn heini schrik aan zal jagen. Axl getuned voor meer trekkracht dat botte prestatie. En toch kan ik het winnen van moderne autos al is het maar berg op.
Eniewee denk wel dat die benzine exemplaren anders zijn ontworpen. Denk ook even aan de rest van je aandrijf trein.

Als je in de buurt van leiden zh bent zal ik je graag een ritje meenemen. En dan is mijn busje nog niet eens gemaxed zoals sommige doen. En is zuid holland tamelijk plat.
Nee ik denk dat als je serieus wil tunen beter een tdi kan nemen.
Dan kan je echt helemaal wild gaan. Kijk maar hier eens op het board.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: ''tunen" van een t4 2,5L benzine??

Bericht door Pascal-141 »

E-volve schreef: 25 mar 2023, 21:39

De compressie verhouding is bij de benzinemotoren al heel laag, 1:8, dus daar kun je prima 1+ bar turbodruk op draaien.
De delen van de 5E zijn lastig bruikbaar omdat dit een lengte motor is en je bij de Transporter dwars voor je cabine zit.
De diesel kop is heel anders, dus daar kun je weinig van gebruiken, zover ik weet.

In principe is het makkelijkste om er gewoon zelf een spruitstuk voor te creëren waarbij je optimaal gebruik maakt van de turbo plaatsing.
De 5E motoren (uit de oude Audi's) is de voorloper van de 2.5i uit de T4 , en ook de 2.5TDI uit de T4 heeft als origine de goede oude 5E blok .
Ja , de onderblokken zijn nog bijna identiek.
In de Audi (race) wereld worden de 2.5TDI onderblokken nogal eens gebruikt als upgrade voor de 5E (benzine-)motoren :knipoog
Dus de plaatsing van de motor op zich in de T4 is geen probleem , het zijn de aanbouwdelen die zullen aangepast moeten worden.

O ja , heb even getest :de turbo van een 2.5TDI past trouwens gewoon 1op1 zo op een 5E motor :knipoog ( in dit geval op de Audi 2.3i motor die ik aan het opbouwen ben voor motorswap in mijn T3 Syncro) Dus ik vermoed dat zo'n turbo ook wel op de 2.5i van de T4 zou kunnen passen
20230326_101110.jpg
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ''tunen" van een t4 2,5L benzine??

Bericht door Multivan Generation »

Neem eens contact op met BB autotechniek, wellicht kan hij je verder helpen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
E-volve
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 jul 2022, 21:11

Re: ''tunen" van een t4 2,5L benzine??

Bericht door E-volve »

@Snautzer, je hebt helemaal gelijk dat ik beter een TDI kan nemen, maar ik ben een eigenwijze drol die niet zo'n Diesel fan is en bewandel wel vaker de paden die niet altijd het makkelijkste zijn ;-)
Je aanbod klinkt wel leuk overigens

@Pascal-141:
Ja de 5E geschiedenis ken ik ook, zo ook de Volvo hybrids voor de Dieselaars, zo willen mijn Garage-buurtjes maar wat graag mijn onderblok (of beter een TDI versie) hebben om een 600+ pk Audi coupe mee op te bouwen.
Zonder je topics na te lezen, vanwaar de keuze om een 5E te gebruiken voor je T3?
Multivan Generation schreef: 27 mar 2023, 10:48 Neem eens contact op met BB autotechniek, wellicht kan hij je verder helpen.
Top dit is wel de 'gouden tip', dank je wel Peter! :yes

Hans lijkt me inderdaad verder te kunnen helpen, zoals ik wel gelezen heb moet er een nieuwe Eprom in en we zijn wel een dagje aan het afstellen wat zo z'n kosten met zich meebrengt, maar ik heb het er wel voor over. Ik ben sowieso geen fan van off-the-shelve chips
Zeker als ik later nog eens een turbo of compressor op wil hangen, hoeft dat niet onder een standalone.

Ik ga eerst maar eens kijken of ik mn handen op die motor kan krijgen.
Plaats reactie