Even to the point, welke regio woon je?
En wat jij schreef "advies" is een welgemeende opmerking van Pascal,
iemand die T4's van binnen en van buiten kent.
Groeten Peter
Even to the point, welke regio woon je?
Rmt tuning in Duitsland .
Ik hou me af en toe wel eens bezig met 5 cilindertjes
De compressie verhouding is bij de benzinemotoren al heel laag, 1:8, dus daar kun je prima 1+ bar turbodruk op draaien.marrcel schreef: ↑25 mar 2023, 21:21 Is er een low budget turbo conversie bij een aet realistisch mogelijk?
Dit aet blok met lage toeren 2-4krpm wordt dan een koppel monster. Een audi s2 met 800pk zal alleen boven 5krpm dat leveren. Dat lijkt mij onhandig rijden.
Ik vermoed dat er bij de aet voldoende plek is voor een turbo en intercooler. Dit kan toch gewoon van een tdi op aet benzine motor worden overgezet? Dat zal niet de grootste kostenpost zijn.
Maar hoe en hoeveel verlaag je de compressie? Kan dat met andere zuigers? Of is dat met een extra metalen plaat op de koppakking?
Ja nieuwe ecu. En hoeveel kost dat?
Hoe sterk is de transmissie? Anders VR6 of tdi bak erop?
Als je de turbo zo'n eind vd motor af plaatst is de kans wel groot dat je een groot turbogat creëert , nee ?E-volve schreef: ↑25 mar 2023, 21:39
In principe is het makkelijkste om er gewoon zelf een spruitstuk voor te creëren waarbij je optimaal gebruik maakt van de turbo plaatsing.
Andere optie is om de turbo onder de bijrijdersstoel te plaatsen (op de plek van de kat bijv) en te werken met een scavange pomp om de olie weer omhoog te krijgen in je carter, dan kan je theoretisch gewoon je huidige uitlaatspruitstuk gebruiken en is te bouwen zonder de motor te hoeven demonteren
Supercharger erop zou ook nog geen gekke optie zijn, dan hoef je ook niet moeilijk te doen over de turbo plaatsing.
Maarrr dan moeten we nog wel iemand hebben die overweg kan met die AET Ecu, anders zul je toch standalone moeten en dan wordt t toch wel weer n echt (groot) project.
Valt mee hoor, in Amerika is het nogal een hype om een 'rear mount turbo' te doen, daar hangen ze m letterlijk in de achterbumper. En ik heb n wat serieuzere Australiër het eens bij n Mk4 Supra V8 zien doen om te 'proberen', viel nog best mee, alleen heb je nogal wat pipingwork te doen.Pascal-141 schreef: ↑26 mar 2023, 09:56 Als je de turbo zo'n eind vd motor af plaatst is de kans wel groot dat je een groot turbogat creëert , nee ?
Wel eens met beide motoren gereden? Ik vind de VR6 namelijk amper sneller en qua onderhoud zijn die motoren ook niet heel fijn, zeker de 204pk niet.
Uhhm ja. En gehad. Onderhouden en mee gereden, van de 1.9d tot aan de v6 24 kleppen. Lang kort bakwagen met of zonder syncro. Wat dat betreft heb ik meer ervaring dan menigeen. Geen geheimen voor mij daarSnautzer schreef: ↑26 mar 2023, 15:27 Al die moeite voor 140 pk? Kost een vr6 blokje tegenwoordig?
Ik houd wel van dat gepruts hoor daar gaat het niet om
Wel eens met beide motoren gereden? Ik vind de VR6 namelijk amper sneller en qua onderhoud zijn die motoren ook niet heel fijn, zeker de 204pk niet.
Los dat ik een Syncro heb, waar de VR6 niet tegenaan past, zou een blok omhangen en door iemand laten remappen relatief eenvoudig moeten zijn.
Maar ik begin te vermoeden dat die 5WP4 n beetje een niche is...
De 5E motoren (uit de oude Audi's) is de voorloper van de 2.5i uit de T4 , en ook de 2.5TDI uit de T4 heeft als origine de goede oude 5E blok .E-volve schreef: ↑25 mar 2023, 21:39
De compressie verhouding is bij de benzinemotoren al heel laag, 1:8, dus daar kun je prima 1+ bar turbodruk op draaien.
De delen van de 5E zijn lastig bruikbaar omdat dit een lengte motor is en je bij de Transporter dwars voor je cabine zit.
De diesel kop is heel anders, dus daar kun je weinig van gebruiken, zover ik weet.
In principe is het makkelijkste om er gewoon zelf een spruitstuk voor te creëren waarbij je optimaal gebruik maakt van de turbo plaatsing.
Top dit is wel de 'gouden tip', dank je wel Peter!Multivan Generation schreef: ↑27 mar 2023, 10:48 Neem eens contact op met BB autotechniek, wellicht kan hij je verder helpen.