Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
2-massavliegwiel vervangen door vast vliegwiel
Re: 2-massavliegwiel vervangen door vast vliegwiel
Bij een korte slag motor, zoals de motoren in de T4, zal een lichter vliegwiel eerder koppelverlagend werken dan andersom. Een lichter vliegwiel zorgt alleen maar voor een snellere gasreactie en meer niet. Als je een standaard blok hebt, heb je er dus echt helemaal geen voordeel van.
Mijn koppeling is ook bijna op, maar ik moet nog even bekijken wat ik ga doen. Zover ik weet is mijn vliegwiel nog goed, waarom vervangen jullie deze dan??
mvg Rick
Mijn koppeling is ook bijna op, maar ik moet nog even bekijken wat ik ga doen. Zover ik weet is mijn vliegwiel nog goed, waarom vervangen jullie deze dan??
mvg Rick
Re: 2-massavliegwiel vervangen door vast vliegwiel
deze wordt vervangen omdat deze ook slijt, het zijn 2 schijven die een slag kunnen draaien ten opzichte van elkaar deze slag word opgevangen door diverse veren, als deze kapot gaat dan kan je bak ook kapot slaan door de brokstukken
Re: 2-massavliegwiel vervangen door vast vliegwiel
Oh, dus als me bak eraf is ken ik zien of er sprake is van ernstige slijtage en dan eventueel het hele zooitje vervangen. Naja, ik kijk het nog even aan.dennisvt4 schreef:deze wordt vervangen omdat deze ook slijt, het zijn 2 schijven die een slag kunnen draaien ten opzichte van elkaar deze slag word opgevangen door diverse veren, als deze kapot gaat dan kan je bak ook kapot slaan door de brokstukken
mvg Rick
Re: 2-massavliegwiel vervangen door vast vliegwiel
als je de schijven makelijk kan draaien dan zijn de veren te slap
wat meestal gezegd wordt is dat het verstandig is om hem toch te vervangen als het los ligt, maar dit is meestal vanwege het arbeid wat eraan zit,
het blijft wel een (heel)duur onderdeel
wat meestal gezegd wordt is dat het verstandig is om hem toch te vervangen als het los ligt, maar dit is meestal vanwege het arbeid wat eraan zit,
het blijft wel een (heel)duur onderdeel
- Multivan Generation
- Berichten: 34191
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: 2-massavliegwiel vervangen door vast vliegwiel
Je kunt het tegenwoordig ook opmeten of het nodig is het onderdeel te vervangen.rick_k schreef:Oh, dus als me bak eraf is ken ik zien of er sprake is van ernstige slijtage en dan eventueel het hele zooitje vervangen. Naja, ik kijk het nog even aan.dennisvt4 schreef:deze wordt vervangen omdat deze ook slijt, het zijn 2 schijven die een slag kunnen draaien ten opzichte van elkaar deze slag word opgevangen door diverse veren, als deze kapot gaat dan kan je bak ook kapot slaan door de brokstukken
mvg Rick
Er is een set van LUK in de handel hiervoor..
De link daarvan heb ik eens eerder in een topic hierover vermeld.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: 2-massavliegwiel vervangen door vast vliegwiel
5 jaar geleden op mijn t4 dubbel massa vervangen naar een enkel, helaas nu weer kapot dus motor ligt er weer uit (
nieuwe garageman heeft er geen goede ervaringen mee om naar enkel te gaan
nieuwe garageman heeft er geen goede ervaringen mee om naar enkel te gaan
Eigenaar omgebouwde T4 camper
VOLKSWAGEN BESTEL 1,0 TDI 65 KW
Bouwjaar 16-09-1998
Vermogen 65 kW / 89 PK
VOLKSWAGEN BESTEL 1,0 TDI 65 KW
Bouwjaar 16-09-1998
Vermogen 65 kW / 89 PK
- Multivan Generation
- Berichten: 34191
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: 2-massavliegwiel vervangen door vast vliegwiel
Een enkel massa vliegwiel wat defect gaat?
Echt?
Of is er wat anders kapot gegaan door de grotere hoeveelheid trillingen die worden doorgegeven aan de aandrijflijn en de versnellingsbak?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: 2-massavliegwiel vervangen door vast vliegwiel
5 jaar is toch oké?
Al ben ik benieuwd wat er kapot kan gaan aan een vast vliegwiel...
Al ben ik benieuwd wat er kapot kan gaan aan een vast vliegwiel...
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Re: 2-massavliegwiel vervangen door vast vliegwiel
5 jaar voor een koppeling?? Die van mij zit er al 20 jaar en 300.100 km in en doet het nog steeds.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
- Multivan Generation
- Berichten: 34191
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: 2-massavliegwiel vervangen door vast vliegwiel
Precies kom maar 5 jaar in de auto zegt werkelijk helemaal niets het gaat er meer om hoeveel km je ermee hebt gereden. Is dat 15000 of is dat 300000 km? Ook is het dan de vraag wat er dan precies defect is geraakt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: 2-massavliegwiel vervangen door vast vliegwiel
Was inderdaad niet vliegwiel zelf maar een roterende ring ergens in het geheel dat versleten was.
Reactie is beter laat dan nooit hehe
Reactie is beter laat dan nooit hehe
Eigenaar omgebouwde T4 camper
VOLKSWAGEN BESTEL 1,0 TDI 65 KW
Bouwjaar 16-09-1998
Vermogen 65 kW / 89 PK
VOLKSWAGEN BESTEL 1,0 TDI 65 KW
Bouwjaar 16-09-1998
Vermogen 65 kW / 89 PK
- autocaravana
- Berichten: 264
- Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21
Re: 2-massavliegwiel vervangen door vast vliegwiel
Ruim 6 jaar geleden is er in mijn ACV (2.5TDI, 75KW) ook een Valeo vast vliegwiel gemonteerd. Inmiddels 120.000 km mee gereden. Geen problemen gehad maar je levert wel wat comfort in vergeleken met een dubbelmassa vliegwiel.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
- raf_construct
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37
Re: 2-massavliegwiel vervangen door vast vliegwiel
Naar mijn bescheiden mening, niks mis met het vast vliegwiel, wel met de valeo koppeling die daarbij hoort.autocaravana schreef: ↑10 apr 2023, 20:42 Ruim 6 jaar geleden is er in mijn ACV (2.5TDI, 75KW) ook een Valeo vast vliegwiel gemonteerd. Inmiddels 120.000 km mee gereden. Geen problemen gehad maar je levert wel wat comfort in vergeleken met een dubbelmassa vliegwiel.
Die heb ik destijds laten modificeren, moest qua comfort echt niet meer onderdoen voor de standaard setup en kon gelijk veel meer koppel hebben.
Waar je wél zeker moet op letten met een vast vliegwiel, is de staat van de trillingsdemper aan de andere kant van de krukas.
Re: 2-massavliegwiel vervangen door vast vliegwiel
Ik heb een origineel vast vliegwiel I.c.m. een hennig/sachs performance koppeling klaarliggen voor de mijne.
Ik moet de lagers van m'n differentieel wisselen, dan ligt het toch weer open.
Ben benieuwt of het mooi gaat passen.
Ik moet de lagers van m'n differentieel wisselen, dan ligt het toch weer open.
Ben benieuwt of het mooi gaat passen.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi