Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
D-Buzz JohanB
D-Buzz JohanB
Goedemorgen,
ben nieuw hier op het forum met een vers aangeschafte T4, deze moet uiteindelijk een campertje worden. Via via dit forum gevonden en al een hoop dingen gevonden waar ik wat aan heb !
Eerste afspraak voor het hefdak is gemaakt, daar begin ik niet zelf aan.
De rest wil ik wel zoveel als mogelijk in een basic uitvoering gaan doen.
Ik wil beginnen met isolatie en dan met name rijgeluiden, evt warmte isolatie is meegenomen.
Hiertoe X-treme 20mm aangeschaft voor de op de panelen en later het plafond.
Nu heb ik ook de achterdeur even open liggen, deze wil ik direct meenemen in de isolatie.
3 vragen derhalve:
- Is X-treme ook geschikt voor geluidsisolatie of is dit vooral voor de temp ?
- In hoeverre is het noodzakelijk om de binnenkant van de deur helemaal te bekleden ?
Zoals zichtbaar op de foto zit er een vettige geelachtige substantie die (denk ik) roestwerend werkt; deur is ook in prima staat aan de binnenkant. Ik
wil eigenlijk de grote vlakken bekleden maar niet alle roestpreventie weghalen bij de kieren en naden. Wat is wijsheid ?
- Anti-dreunplaten of X-treme ? Welke helpen het beste voor geluidsreductie ?
ben nieuw hier op het forum met een vers aangeschafte T4, deze moet uiteindelijk een campertje worden. Via via dit forum gevonden en al een hoop dingen gevonden waar ik wat aan heb !
Eerste afspraak voor het hefdak is gemaakt, daar begin ik niet zelf aan.
De rest wil ik wel zoveel als mogelijk in een basic uitvoering gaan doen.
Ik wil beginnen met isolatie en dan met name rijgeluiden, evt warmte isolatie is meegenomen.
Hiertoe X-treme 20mm aangeschaft voor de op de panelen en later het plafond.
Nu heb ik ook de achterdeur even open liggen, deze wil ik direct meenemen in de isolatie.
3 vragen derhalve:
- Is X-treme ook geschikt voor geluidsisolatie of is dit vooral voor de temp ?
- In hoeverre is het noodzakelijk om de binnenkant van de deur helemaal te bekleden ?
Zoals zichtbaar op de foto zit er een vettige geelachtige substantie die (denk ik) roestwerend werkt; deur is ook in prima staat aan de binnenkant. Ik
wil eigenlijk de grote vlakken bekleden maar niet alle roestpreventie weghalen bij de kieren en naden. Wat is wijsheid ?
- Anti-dreunplaten of X-treme ? Welke helpen het beste voor geluidsreductie ?
- Multivan Generation
- Berichten: 34218
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: D-Buzz JohanB
Voor geluidsreductie zou ik alubutyl aanraden
Voor temperatuurs isolatie Reimo Xtreme isolator, maar dat is best stug. Zelfklevende Armaflex is flexibeler en handiger vind ik. In verschillende diktes te verkrijgen. Bijvoorbeeld via isolierprofi.de
In de voordeuren is 20mm Xtreme net te dik om de ruiten lekker naar boven en beneden te laten gaan, zonder wat 'obstructie' van de ruit geleiding.
Doe er je voordeel mee.
Groeten Peter
Ps op www.eldiape.com heb ik ook een stukje over geluidsreductie geschreven.
Voor temperatuurs isolatie Reimo Xtreme isolator, maar dat is best stug. Zelfklevende Armaflex is flexibeler en handiger vind ik. In verschillende diktes te verkrijgen. Bijvoorbeeld via isolierprofi.de
In de voordeuren is 20mm Xtreme net te dik om de ruiten lekker naar boven en beneden te laten gaan, zonder wat 'obstructie' van de ruit geleiding.
Doe er je voordeel mee.
Groeten Peter
Ps op www.eldiape.com heb ik ook een stukje over geluidsreductie geschreven.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: D-Buzz JohanB
Ja dank voor de reactie.
Geluid is de eerste zorg, dus ontdreuning.
Daarnaast speel ik ook erg met de wol gedachte voor isolatie.
Is dit volgens jou nog merkbaar in geluid ?
Heb gelezen dat o.a. Mickel Moen erg voorstander is van wol, bij Jasicamp wordt het juist weer erg afgeraden....
Geluid is de eerste zorg, dus ontdreuning.
Daarnaast speel ik ook erg met de wol gedachte voor isolatie.
Is dit volgens jou nog merkbaar in geluid ?
Heb gelezen dat o.a. Mickel Moen erg voorstander is van wol, bij Jasicamp wordt het juist weer erg afgeraden....
Re: D-Buzz JohanB
PS. Mooie site, erg veel nuttige informatie !!
- Multivan Generation
- Berichten: 34218
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: D-Buzz JohanB
Ik heb bij andere projecten, zoals onder T6 camper camper voor Mark en T5 camper project la bocanegra gebruik gemaakt van schapenwol in 60mm uit Oostenrijk. Gekocht bij groene bouwmaterialen.nl
Verwerkt lekker en dempt ook wat geluid, maar daarvoor werkt alubutyl beter. Je moet ook kijken waar je het wilt gebruiken en hoe. In de voorportieren is schapenwol niet praktisch. Onder de vloerplaat of onder de vloermat aan de voorzijde zou ik ook geen schapenwol gebruiken.
Verwerkt lekker en dempt ook wat geluid, maar daarvoor werkt alubutyl beter. Je moet ook kijken waar je het wilt gebruiken en hoe. In de voorportieren is schapenwol niet praktisch. Onder de vloerplaat of onder de vloermat aan de voorzijde zou ik ook geen schapenwol gebruiken.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: D-Buzz JohanB
top, dank voor de toelichtingen !
Re: D-Buzz JohanB
Ondertussen bezig met de geluidsisolatie, het begint stukje bij beetje minder als een koekblik te klinken
Nu kom ik dit tegen op de wielkast achter
Iemand enig idee wat dit is en waar het voor dient ?
Lijkt iets ventielachtigs te zijn ?
Daarnaast zit bij een achterdeur de plaat los van het frame.
Lijkt gekit te zijn bij fabricage maar die heeft het blijkbaar geen 23 jaar volgehouden, goh
Opnieuw kitten (met Sikaflex 252) hierbij de beste oplossing ?
Ook verbruik gemeten, lijkt op ruim 1:17 te zijn.
Dat verbaast mij (in positieve zin) erg. Wat is jullie verbruik ?
Nu kom ik dit tegen op de wielkast achter
Iemand enig idee wat dit is en waar het voor dient ?
Lijkt iets ventielachtigs te zijn ?
Daarnaast zit bij een achterdeur de plaat los van het frame.
Lijkt gekit te zijn bij fabricage maar die heeft het blijkbaar geen 23 jaar volgehouden, goh
Opnieuw kitten (met Sikaflex 252) hierbij de beste oplossing ?
Ook verbruik gemeten, lijkt op ruim 1:17 te zijn.
Dat verbaast mij (in positieve zin) erg. Wat is jullie verbruik ?
- krekwakwol
- Berichten: 4138
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: D-Buzz JohanB
Die prop op de wielkast is de bevestiging van de krik.
Sika lijkt me wel geschikt, maar ook een andere lijmkit kan, er komt niet veel spanning op, qua gewicht of wind.
1 op 17 zou misschien kunnen met een helemaal lege bus en fluwelen voet onder optimale omstandigheden.
Niet te vergelijken met onze T5 camperbus, die weegt in volle uitrusting incl 2 e-bikes, bijna 3 ton en dan gemiddeld 1 op 12.
Sika lijkt me wel geschikt, maar ook een andere lijmkit kan, er komt niet veel spanning op, qua gewicht of wind.
1 op 17 zou misschien kunnen met een helemaal lege bus en fluwelen voet onder optimale omstandigheden.
Niet te vergelijken met onze T5 camperbus, die weegt in volle uitrusting incl 2 e-bikes, bijna 3 ton en dan gemiddeld 1 op 12.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: D-Buzz JohanB
AH oké, top
Dank voor de reactie !
Bus is i.d.d. nog leeg, ben geen snelheidsduivel :)
Op naar de volgende zaken
Dank voor de reactie !
Bus is i.d.d. nog leeg, ben geen snelheidsduivel :)
Op naar de volgende zaken