Rootje 64 schreef: 20 jan 2025, 20:09
Is omkeuren naar 2-of 3- persoons verplicht trouwens?
als je de dubbel cabine verwijderd wel omkeuren naar 2/3 zit. Dubbel cabine staat tenslotte op kenteken. Je mag met een transporter met enkel zittingen voor (1e rij) dan wel rondom helemaal ramen hebben wat met een dubbel cabine niet mag.
Voor stroom gebruik ik een verlengsnoer met 30mA PRCD erin. Geen lompe camperunit met aardlek en/of alamat in je bus. Wel opletten dat je weet hoe zwaar de campingaansluiting is. Dus geen 3000watt kacheltje op een 6A campingpaal.
Hoi Ronald, dank voor de tip, toch maar even om laten keuren. PRCD is idd wat subtieler dan die 3-weg, maar mis dan wel de stekkerdoos zelf. Pop-up doos ( mooi weggewerkt en strak aanrecht) erop voor de Espressomachine(700W) of split airco en klaar, wel veel gebruiksgemak. Plan was om het zo mobiel en praktisch mogelijk te maken, dit om na de vakantie alles er simpel en snel uit te halen en de komplete laadruimte weer te kunnen gebruiken. Praktische tips; graag!
Groet Roland
Rootje 64 schreef: 20 jan 2025, 20:15
En Mick, ook een prima idee! Geen nadeel dat je het verlengsnoer ivm de lengte opgerold moet laten? Of heb je deze ingekort? Ik heb een CEE stekkerdoos met 20 meter kabel eraan
Ah, dat is inderdaad wel vervelend. Ik heb mijn kabel ingekort en een los verlengsnoer om de walstroom mee aan te sluiten. De Alamat stekkerdoos zit weggewerkt in de wand achter de bestuurdersstoel (waar ook de rest van mijn stroomvoorziening bij komt).
Zelf gekozen voor eigen alamat omdat, hoewel je er natuurlijk van mag uitgaan dat campingstroom goed gezekerd is, er vaak genoeg plekken zijn waar dit toch niet helemaal goed geregeld is. Dan maar wat extra zekerheid.
Rootje 64 schreef: 20 jan 2025, 20:20
Beste Hanz, het gaat meer om de algehele veiligheid, aangezien ik het niet op de geadviseerde manier ga doen. Dus CEE stekker, aardlek en daarachter een geaard stopcontact. Maar ik heb begrepen dat de meningen hierover verdeeld zijn; wel of geen geaard stopcontact in de bus, omdat aangenomen mag worden dat de walstrooom afdoende geaard is…
Als het stopcontact in de bus niet geaard is dan heb je niets aan de aarde van de walstroom omdat jouw apparaten in de bus daar dan geen contact mee hebben.
Hanz schreef: 21 jan 2025, 10:48
Als het stopcontact in de bus niet geaard is dan heb je niets aan de aarde van de walstroom omdat jouw apparaten in de bus daar dan geen contact mee hebben.
Daar werkt een PRCD dus anders want die worden juist gebruikt om dubbel geïsoleerde apparaten en gereedschappen (zonder randaarde) extra te beveiligen in 'natte' omstandigheden. Ook schakelt deze uit als de stroom voor je stekker aan de paal uitvalt. Je moet de PRCD dan resetten. Dat is een extra veiligheid dat je apparaten niet gelijk terug aan staan als op het net de stroom eraf is geweest. (of je de stekker aan de paal ff los getrokken zou hebben)
Rootje 64 had het aanvankelijk over een CEE verlengsnoer vanaf de campingpaal door een open raam of deur naar binnen met aan de andere kant van het snoer 3 stopcontacten en een ingebouwde aardlekschakelaar. Als je daar je apparaten direct op aansluit is er niets aan de hand. Maar als je daar een vast gemonteerd stopcontact in de bus op aansluit en dat gebruikt voor je apparaten dan moet dat stopcontact wel een geaard stopcontact zijn.
Dus: òf de apparaten direct op het geaarde verlengsnoer aansluiten òf een vast gemonteerd geaard stopcontact gebruiken dat gekoppeld wordt aan het verlengsnoer. En je moet er inderdaad van uitgaan dat de aarding van de campingpaal in orde is want als dat niet zo is dan doet de aarding van je snoer en eventuele stopcontact ook niets.
En een PRCD is volgens mij gewoon een aardlekschakelaar maar dan een die meegaat met je gereedschap (P=portable) en die geschikt is om te gebruiken met gereedschap in combinatie met water. Voor aansluiting van een espressomachine in een camper is de aardlekschakelaar in het verlengsnoer voldoende.
Beste allemaal, dank voor de reacties en ondersteuning. Het plan ontvouwt zich als prima haalbaar en ik hou jullie op de hoogte van het project. Fijne dag!
Groet Roland
Rootje 64 schreef: 20 jan 2025, 20:20
omdat aangenomen mag worden dat de walstrooom afdoende geaard is…
Wij hebben in Frankrijk, Italië en Spanje ervaren dat dat niet altijd zonder meer kan worden aangenomen…
En in die gevallen dat de aarding van de walstroom niet op orde is heb je dus ook niets aan de aarding in je eigen installatie. Een aardlekschakelaar is dan nog wel zinvol. Als je bij kortsluiting een onder spanning staand apparaat aanraakt dan zorgt de aardlekschakelaar ervoor dat dan de stroom direct uitgeschakeld wordt.