Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Doorstarten cfca T5 GP uit 2013. (Bij eerste start)
Re: Doorstarten cfca T5 GP uit 2013. (Bij eerste start)
Ik denk veel te lang. Stond geen datum op, heb ik op de nieuwe wel gedaan.
Ik had het filter nog niet vervangen in ieder geval, maar ik gok de vorige eigenaar ook niet. (Dus minstens 60.000 km)
Ik had het filter nog niet vervangen in ieder geval, maar ik gok de vorige eigenaar ook niet. (Dus minstens 60.000 km)
If you call me insane, I'll eat your other eye!
Toch te vroeg gejuicht ben ik bang...
Als de bus lang genoeg stilstaat, heeft die het nog steeds. Toch de opvoerpomp?
Kun je daar (zonder zelf verder gekeken te hebben) een beetje bij? Of moet de tank er onderuit?
Als de bus lang genoeg stilstaat, heeft die het nog steeds. Toch de opvoerpomp?
Kun je daar (zonder zelf verder gekeken te hebben) een beetje bij? Of moet de tank er onderuit?
Er zit een brandstofpomp naast het filter, zou die het kunnen zijn? Alhoewel, als die niet goed werkt zou je het toch ook moeten merken tijdens het rijden?
(pomp is hezelfde bij mijn motor, ik heb alleen een filter met vier aansluitingen)
(pomp is hezelfde bij mijn motor, ik heb alleen een filter met vier aansluitingen)
Daar staan toch ook 4 aansluitingen op tekening?ray308 schreef: 12 aug 2025, 20:58(pomp is hezelfde bij mijn motor, ik heb alleen een filter met vier aansluitingen)
Pomp zal nog wel goed zijn. Alleen na lang stilstaan komt er lucht in het systeem. Misschien 1 van de 4 aansluitingen op het filter licht beschadigd waardoor daar lucht aangezogen wordt als de bus lang stilstaat en de diesel terugloopt naar de tank?
Bij het vervangen van het filter dien je alle 4 de aansluitingen los te halen als ik e.e.a. zo lees. Misschien is ooit eens een o-ringetje beschadigd?
Groet,
Erik
p.s. Bij mijn Defender Td5 zit de brandstofpomp in de tank, met 4 leidingen naar het filter (tegen een chassisbalk). Daar schroef je het filter eraf en gooi je een nieuw filter vol met diesel voordat je hem eraan schroeft. Dan nog is het een heel gedoe voordat alles goed ontlucht is. 1 voordeel, zolang er nog lucht in het systeem zit jankt de pomp. Jankt de pomp niet meer dan is de lucht eruit. En de volgende dag toch nog gehad dat ik langer moest starten voordat de motor aansloeg (dus toch nog ergens lucht in het systeem). Nu slaat de motor weer meteen aan, ook na 14 dagen stilstaan.
Oja, de vier aansluitingen staan er ook op ;-) lekker wakker ben ik.
Dat van de pomp dacht ik dus ook al. Als het de pomp is
Zal je ook bij het lopen van de motor wat merken.
Dan blijven alleen de leidingen en de
Tank nog over. Aangezien er nergens iets lekt en ik ook niets ruik (subjectief) moet het wel het teruglopen van de diesel zijn. Het filter heb ik vervangen incl nieuwe O ringentjes.
Ik denk dat de boel op druk gezet moet worden op de
Kijken waar het nu zit. Dat soort gereedschap ligt nou net niet in mijn garage. Toch maar even een monteur opzoeken
Dat van de pomp dacht ik dus ook al. Als het de pomp is
Zal je ook bij het lopen van de motor wat merken.
Dan blijven alleen de leidingen en de
Tank nog over. Aangezien er nergens iets lekt en ik ook niets ruik (subjectief) moet het wel het teruglopen van de diesel zijn. Het filter heb ik vervangen incl nieuwe O ringentjes.
Ik denk dat de boel op druk gezet moet worden op de
Kijken waar het nu zit. Dat soort gereedschap ligt nou net niet in mijn garage. Toch maar even een monteur opzoeken
Starttoerental gemeten?
Jos.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Hoe doe ik dat, het starttoerental meten?
ik neem aan dat je dan die van de startmotor bedoeld?
Als je dat bedoeld, met een startbooster erbij, start de motor wel in één keer, dus klinkt wel logisch. maar waarom doet de motor het dan alleen bij de eerste start 's morgens en de rest van de dag niet meer.
Dat ik het niet altijd begrijp, ligt aan mijn onkunde en niet aan jullie kennis en kunde ;-)
Als je dat bedoeld, met een startbooster erbij, start de motor wel in één keer, dus klinkt wel logisch. maar waarom doet de motor het dan alleen bij de eerste start 's morgens en de rest van de dag niet meer.
Dat ik het niet altijd begrijp, ligt aan mijn onkunde en niet aan jullie kennis en kunde ;-)
Bij een warme motor heeft de start motor het zelf al wat moeilijker.ray308 schreef: 13 aug 2025, 22:02 Hoe doe ik dat, het starttoerental meten?
Jos.
Over twee weken komt er een andere startmotor in. Ik ben benieuwd 
Ik neem aan dat Jos een koude motor bedoeld?
Nee, ook bij een warme motor, dan is het vaak ook de startmotor.ray308 schreef: 27 aug 2025, 14:08 Over twee weken komt er een andere startmotor in. Ik ben benieuwd
Jos.
Nieuwe startmotor was de oplossing.
Fijn dat de oplossing gevonden is en hier een terugkoppeling gegeven wordt.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1