Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

voorstellen en vraagje over 130pk+aanhanger; handbak of auto

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bartVK
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 feb 2008, 01:54
Locatie: Londen

voorstellen en vraagje over 130pk+aanhanger; handbak of auto

Bericht door bartVK »

Hallo allemaal, ben net lid geworden alhoewel ik in het verleden al regelmatig ben langs geweest en goede tips heb opgedaan. Ik zal me en mijn busje even voorstellen: Bart sinds '89 wonend in Engeland en heb een T4 Caravelle 102pk kwb, handbak, een van de allerlaatste T4 modellen, gebouwd in 2002 (kenteken 2003) en alles derop en d'ran. Ben heel erg tevreden over mijn bus, maar ik ben op het moment een gebruikte T5/130pk/6tip auto/lwb aan het overwegen. (In Shuttle uitvoering, die in Duitsland Caravelle wordt genoemd en die geloof ik niet in NL wordt geleverd.) Persoonlijk heb ikzelf een lichte voorkeur voor een handgeschakelde bak, maar die zijn in Shuttle (Caravelle) uitvoering nauwelijks te krijgen (heel zelden in 174pk/auto) dus overweeg ik een automaat. Hoe zit dat met een zware belasting en een grote caravan? Is de 130pk auto een goede combinatie? Heb enkele berichtjes gelezen over aanhangers in combinatie met de 174pk auto, maar heeft iemand ervaringen met / meningen over aanhangers met een 130pk-handgeschakeld/auto? Alvast bedankt, Bart
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 583
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:24
Locatie: Amersfoort

Re: voorstellen en vraagje over 130pk+aanhanger; handbak of auto

Bericht door Roel »

Hey Bart,

Ik heb zelf een 130Pk en een grote caravan. dit gaat perfect (ook in de bergen...) nou moet ik er wel bij zeggen dat ik hem gechipt heb, dus onderin net even iets meer trekkracht heb. maar ook zonder chippen moet het geen probleem zijn.
Succes met je beslissing. :zwaai
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Gebruikersavatar
bartVK
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 feb 2008, 01:54
Locatie: Londen

Re: voorstellen en vraagje over 130pk+aanhanger; handbak of auto

Bericht door bartVK »

Hoi Roel,
bedankt voor je reaktie; is jouw T5 handgeschakeld of automaat? alvast bedankt, bart
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 583
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:24
Locatie: Amersfoort

Re: voorstellen en vraagje over 130pk+aanhanger; handbak of auto

Bericht door Roel »

Hij is hand geschakeld :ikrij
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: voorstellen en vraagje over 130pk+aanhanger; handbak of auto

Bericht door vaniac »

Een automaat levert natuurlijk meer rijcomfort omdat je niet hoeft te schakelen. Bij het manoevreren met een aanhanger of caravan kan een automaat handiger zijn .
Echter, door de koppelomvormer gaat er ook motorvermogen verloren. Het rendement is lager dan bij ee handgeschakelde bak. Een automaat zorgt ook voor een hoger brandstofverbruik.
Verder is een automaat duurder in het onderhoud omdat de transmissie-olie regelmatig moet worden vervangen. Bij een handbak hoeft dit niet.
Gebruikersavatar
Adrie 260
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Sommelsdijk G.O.

Re: voorstellen en vraagje over 130pk+aanhanger; handbak of auto

Bericht door Adrie 260 »

Hallo Bart

Welkom bij de club, zelf rijd ik in een T5 174pk automaat, en wil even zeggen dat ik uitermate tevreden ben met deze bus.Ik ben afgelopen zomer met de caravan ( 1300kg ) naar Noorwegen geweest en moet zeggen dat ik alleen maar :lach end achter het stuur gezeten heb.
Met de vorige bus ( T4 102 gechipt naar +/-130 ) was ik ook heel tevreden, maar dit gaat gewoon door!
De groewten uut Sommersdiek
EricP
Berichten: 698
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:43
Locatie: Veldhoven

Re: voorstellen en vraagje over 130pk+aanhanger; handbak of auto

Bericht door EricP »

Ik ben 3 jaar gelden ingehaald door een 174 pk (multivan) met (zeer grote) caravan: ik reed maar 150 km/u :ie :ie
Dus met de trekkracht van de 174 pk (maar ook de 130 pk) zit het wel goed: in de bergen moet je oppassen dat je geen auto's opduwt wanneer je met 130 pk omhoog gaat (maar vraag niet naar het verbruik: 1 op 3 haald hij dan ook wel)

veel suc6

Groet EricP
kars
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 mar 2007, 22:39

Re: voorstellen en vraagje over 130pk+aanhanger; handbak of auto

Bericht door kars »

Rij de automaat 130pk multivan met hoger eigen gewicht 2380 kg iets meer
dan de transporter en er achter hangt een caravan van 1000kg
Alleen bij de stoplichten denk ik hee er zit een caravan achter
bij berg af handschakelen anders gaat het te hard maar berg op
doet de automaat het prima .
Ben afgelopen zomer op de Noordkaap geweest
7200km en de caravan er niet achter weggeweest ongeveer 10% meer gebruikt
dan solo
Gebruikersavatar
Adrie 260
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Sommelsdijk G.O.

Re: voorstellen en vraagje over 130pk+aanhanger; handbak of auto

Bericht door Adrie 260 »

En heb je nog mooie dingen gezien onderweg, en hoelang heb je er over gedaan om bovenin te komen?
Ik wil ook nog wel eens helemaal naar boven, maar geniet altijd van die heerlijke kronkelwegen langs de fjorden en door de bergen.
Aankomende zomer weer maar eens gaan proberen.
De groewten uut Sommersdiek
eduard
Berichten: 44
Lid geworden op: 04 feb 2007, 12:53

Re: voorstellen en vraagje over 130pk+aanhanger; handbak of auto

Bericht door eduard »

Heb een T5 van 2004 130 pk niet getuned handgeschakeld en sinds kort met roetfilter. Rij zomers enige maanden met 1500 kg Avento 445 TF Caravan en een behoorlijk wat bagage in de T5 (O.a. twee fietsen, veel boeken enz).
Geen enkel probleem: rijd zelfs regelmatig in zijn 6 op Duiste autobaan (heb zg tempo 100 ontheffing) verbruik 1: 9 á 1 : 10; nog nooit zon trekauto gehad!
Huub Handels
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jan 2008, 09:05

Re: voorstellen en vraagje over 130pk+aanhanger; handbak of auto

Bericht door Huub Handels »

Hallo,

Ik heb zelf een caravan bedrijf en rij jaarlijks circa 25.000km met caravan. In 2004 kocht ik een T5 met 130pk (handschakeling) en ondanks wat kinderziektes toen reed deze combinatie perfect. Vorig jaar kocht ik een nieuwe mercedes Viano met 150pk en deze reed ook niet slecht maar kon niet aan de kracht van de 5 cylinder T5 tippen. Over 2 weken krijg ik weer een nieuwe T5 met 130pk handschakeling, dus..........
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: voorstellen en vraagje over 130pk+aanhanger; handbak of auto

Bericht door harry t5 191 »

Welkom Huub op Weetjewel :klappen

Veel veilige km :ikrij met je t5 gewenst!
Goed om te horen dat een ster het toch af moet leggen tegen een VW.
Ik heb een 102 pk t5 en trek er een Hobby 495 ufe mee,gaat ook perfect :jump

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: voorstellen en vraagje over 130pk+aanhanger; handbak of auto

Bericht door Guus NLB »

Waarom rijden onze T5-en zo goed met een aanhanger ? :

-omdat ze 6 versnellingen hebben (hand of aut.), de stapjes ertussen zijn dus al vrij kort,
-omdat ze een relatief lage topsnelheid hebben t.o.v. het vermogen (luchtweerstand) zijn die
versnellingen allemaal aan de korte kant. De eindoverbrenging is namelijk relatief kort dus je
hebt meer kracht=koppel,
-omdat de turbodieselmotoren al een hoog koppel hebben bij laag toerental EN ze hebben hoge
vermogens,
-omdat door de al reeds hoge auto, een hoge aanhanger relatief minder weerstandsinvloed
oplevert dan bij een normale auto.

:toppie
Plaats reactie