Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
velgen en banden vraag
velgen en banden vraag
Dag Allemaal,
Passen Caravelle velgen van een 150pk met 225/60/16 banden op mijn transporter 102pk van 2003? Of is deze band te hoog zodat dit de rij-eigenschap nadelig beinvloedt?
Ik lees het wel weer.
vr.gr. Gaas
Passen Caravelle velgen van een 150pk met 225/60/16 banden op mijn transporter 102pk van 2003? Of is deze band te hoog zodat dit de rij-eigenschap nadelig beinvloedt?
Ik lees het wel weer.
vr.gr. Gaas
vr.gr. Gaas, voorheen T4 1096, nu.......
- Multivan Generation
- Berichten: 33885
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: velgen en banden vraag
Past zonder problemen.
Echter zul je een verschil in acceleratie gaan bemerken omdat de banden iets hoger zijn in vergelijking tot je originele maat. Met andere woorden, de afrolomtrek is groter dus de acceleratie zal iets minder zijn.
Ook zal de snelheid op de teller iets afwijken..
Echter zul je een verschil in acceleratie gaan bemerken omdat de banden iets hoger zijn in vergelijking tot je originele maat. Met andere woorden, de afrolomtrek is groter dus de acceleratie zal iets minder zijn.
Ook zal de snelheid op de teller iets afwijken..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: velgen en banden vraag
Dag Peter,
Bedankt voor je antwoord. Toch is het me nog niet helemaal duidelijk.
Is de acceleratie dan echt een stuk minder of is dit bijna te verwaarlozen? Kan het ook zo uitpakken dat de bus moeite krijgt met het trekken van de caravan? Of met het uit stilstand wegrijden?
Ik lees het wel weer.
vr.gr. Gaas
Bedankt voor je antwoord. Toch is het me nog niet helemaal duidelijk.
Is de acceleratie dan echt een stuk minder of is dit bijna te verwaarlozen? Kan het ook zo uitpakken dat de bus moeite krijgt met het trekken van de caravan? Of met het uit stilstand wegrijden?
Ik lees het wel weer.
vr.gr. Gaas
vr.gr. Gaas, voorheen T4 1096, nu.......
- Henk-1
- Site Admin
- Berichten: 4458
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
- Locatie: Stadskanaal
- Contacteer:
Re: velgen en banden vraag
Hoi Gaas,
De velgen die passen , dat is geen probleem
Let wel op welke bouten je gebruikt
Zie ook T4 tips en trucs http://www.weetjewel.com/velg_code.htm
De banden, de bandomtrek is veel te groot 2060 mm, idiaal is 2000mm
Of het invloed heeft op rij eigenschappen dat betwijfel ik
Je snelheid op je km/uur teller heeft dan ook een afwijking
Maar dit kun je dan eventueel checken met een tom tom of andere navigatie
Zie ook T4 tips en trucs http://www.weetjewel.com/banden_wijzer.htm
Wat ook heel belangerijk is , is de loadindex te checken van de banden
Zie ook T4 tips en trucs http://www.weetjewel.com/banden.htm
het trekken van de caravan? Of met het uit stilstand wegrijden?
ik denk dat je hier geen problemen mee zult krijgen, dat je de 60mm grotere wielomtrek banden gebruikt
De 102PK TDI heeft powerrrrrrrrrrrrrrrrrrrr genoeg
De velgen die passen , dat is geen probleem
Let wel op welke bouten je gebruikt
Zie ook T4 tips en trucs http://www.weetjewel.com/velg_code.htm
De banden, de bandomtrek is veel te groot 2060 mm, idiaal is 2000mm
Of het invloed heeft op rij eigenschappen dat betwijfel ik
Je snelheid op je km/uur teller heeft dan ook een afwijking
Maar dit kun je dan eventueel checken met een tom tom of andere navigatie
Zie ook T4 tips en trucs http://www.weetjewel.com/banden_wijzer.htm
Wat ook heel belangerijk is , is de loadindex te checken van de banden
Zie ook T4 tips en trucs http://www.weetjewel.com/banden.htm
het trekken van de caravan? Of met het uit stilstand wegrijden?
ik denk dat je hier geen problemen mee zult krijgen, dat je de 60mm grotere wielomtrek banden gebruikt
De 102PK TDI heeft powerrrrrrrrrrrrrrrrrrrr genoeg
Groetjes webmaster Henk-1 VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Re: velgen en banden vraag
Dag Henk,
Bedankt voor je antwoord. Ik had als trouwe weetjewel-bezoeker de diverse pagina's over banden en velgen al bekeken. Het ging mij er nog even om of de 6 cm verschil in wielomtrek echt negatieve invloeden met zich mee zou kunnen brengen. Dus de trekkracht en acceleratie.
Ik denk dat ik ze maar ga aanschaffen en er t.z.t. banden op gooi die meer richting de orginele wielomtrek gaan.
vr.gr. Gaas
Bedankt voor je antwoord. Ik had als trouwe weetjewel-bezoeker de diverse pagina's over banden en velgen al bekeken. Het ging mij er nog even om of de 6 cm verschil in wielomtrek echt negatieve invloeden met zich mee zou kunnen brengen. Dus de trekkracht en acceleratie.
Ik denk dat ik ze maar ga aanschaffen en er t.z.t. banden op gooi die meer richting de orginele wielomtrek gaan.
vr.gr. Gaas
vr.gr. Gaas, voorheen T4 1096, nu.......
Re: velgen en banden vraag
De wielbouten voor "caravelle"-velgen hebben een bolle - en dus geen konische- kop.
(Dit is overigens een losse ring die er niet afkan)
(Dit is overigens een losse ring die er niet afkan)
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
- Henk Peter 856
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
- Locatie: Nunspeet
Re: velgen en banden vraag
Hoi, ik had toen ik de bus kocht brede banden eronder. Heb nu de standaardbanden 197/70/15 eronder. Resultaat sneller met optrekken en zuiniger. Heb de banden wel 0.3 bar harder opgepompt.
Brede banden kan overigens heel goed.
Brede banden kan overigens heel goed.
Re: velgen en banden vraag
Hey Pluuke, kan ik de caravelle-velgen dan ook vast zetten met de wielbouten waarmee de standaard velgen vast zitten? Deze hebben immers ook een bolle kop. Of zijn ze te kort?pluuke schreef:De wielbouten voor "caravelle"-velgen hebben een bolle - en dus geen konische- kop.
(Dit is overigens een losse ring die er niet afkan)
vr.gr. Gaas
vr.gr. Gaas, voorheen T4 1096, nu.......
Re: velgen en banden vraag
Volgens mij hebben zowat alle als standaard op VAG-auto's geleverde LM-velgen bolle bouten? Ik heb nu VW block-7 velgen en hiervoor Audi A4-velgen, beiden konden vast met de bolle bouten van mijn oude stalen velgen
T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Re: velgen en banden vraag
Volgens mij heb je gelijk Dirk, ik vermeld het eigenlijk omdat ik er bij mij RS6 replica's onder heb liggen (made in EU dus wel goede, geen chinese rommel) deze hebben weer conische wielbouten nodig....dat hebben ze dan niet gekopieerd.
De originele Caravelle wielen bouten zijn totaal 60mm lang, en hebben 35mm schroefdraad (37 lengte tot aan begin bolle ring)
De originele Caravelle wielen bouten zijn totaal 60mm lang, en hebben 35mm schroefdraad (37 lengte tot aan begin bolle ring)
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Re: velgen en banden vraag
Dag Allemaal,
Ik heb de velgen aangeschaft. Vanmiddag heb ik ze gemonteerd. Ik vind het mooi staan en ze rijden goed. Ik verneem praktisch niets van de iets grotere bandomtrek weetjewel.
Bedankt voor alle antwoorden en allemaal een goed weekend verder!
vr.gr. Gaas
Ik heb de velgen aangeschaft. Vanmiddag heb ik ze gemonteerd. Ik vind het mooi staan en ze rijden goed. Ik verneem praktisch niets van de iets grotere bandomtrek weetjewel.
Bedankt voor alle antwoorden en allemaal een goed weekend verder!
vr.gr. Gaas
vr.gr. Gaas, voorheen T4 1096, nu.......
Re: velgen en banden vraag
Proficiat....
Waren je originele bouten bruikbaar ? oftewel even lang als de maat die ik je opgaf ?
Waren je originele bouten bruikbaar ? oftewel even lang als de maat die ik je opgaf ?
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Re: velgen en banden vraag
Hoi Pluuke,
Ik heb gewoon de orginele bouten gebruikt. Deze zijn idd 6 cm lang. Ze staken aan de achterkant voldoende uit de velg. Wel handig dat dit past en dat ik geen conische wielbouten hoef aan te schaffen. Ik heb dus niet de bouten gebruikt waar jij het over had; bouten met een vaste bolle ring.
Ik heb ze met een wielmoersleutel vast gezet. Na een eindje rijden heb ik ze nog eens nagetrokken. Maar dit was niet nodig. Alles zag nog goed vast.
Er liggen 225/60 16 banden op. Op de band staat een max druk van 3,5 bar vermeldt.
Moet ik me hier aan houden of is het verstandiger om er wat minder lucht in te doen?
Ik lees het wel weer.
vr.gr. Gaas
Ik heb gewoon de orginele bouten gebruikt. Deze zijn idd 6 cm lang. Ze staken aan de achterkant voldoende uit de velg. Wel handig dat dit past en dat ik geen conische wielbouten hoef aan te schaffen. Ik heb dus niet de bouten gebruikt waar jij het over had; bouten met een vaste bolle ring.
Ik heb ze met een wielmoersleutel vast gezet. Na een eindje rijden heb ik ze nog eens nagetrokken. Maar dit was niet nodig. Alles zag nog goed vast.
Er liggen 225/60 16 banden op. Op de band staat een max druk van 3,5 bar vermeldt.
Moet ik me hier aan houden of is het verstandiger om er wat minder lucht in te doen?
Ik lees het wel weer.
vr.gr. Gaas
vr.gr. Gaas, voorheen T4 1096, nu.......
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: velgen en banden vraag
Velgen, en zeker lichtmetaal zou je eigenlijk met een momentsleutel moeten aantrekken, en niet zomaar op het goede geuk "vast" zetten...
De druk die als MAx pressure op de band staat is de MAXIMAAL toegestane druk, minder zou dus wel mogen.
Afhankelijk van hoe je je bus gebruikt (altijd leeg? altijd flink beladen?) moet je de bandenspanning kiezen. Zelf heb ik de spanning lager dan VW voorschrijft omdat ik het anders echt veel te hard vind (bijna nooit veel gewicht in de auto).
De druk die als MAx pressure op de band staat is de MAXIMAAL toegestane druk, minder zou dus wel mogen.
Afhankelijk van hoe je je bus gebruikt (altijd leeg? altijd flink beladen?) moet je de bandenspanning kiezen. Zelf heb ik de spanning lager dan VW voorschrijft omdat ik het anders echt veel te hard vind (bijna nooit veel gewicht in de auto).
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: velgen en banden vraag
Inderdaad,
Met een momentsleutel heb je enige zekerheid :
Bouwjaar t/m 12-'95 160 Nm
Bouwjaar vanaf 01-'96 180 Nm
Laatst ook in een onderwerp gepost :
(Zie onderste regels, 225...)
Slaat op mijn originele (en jouw) velgen, dit dus wel onder een Multivan.
We hebben inmiddels geconstateerd dat de bandenspanning voor een Transporter toch anders wordt opgegeven :
Boekje geeft aan:
Asbelasting TOT 1285 kg : vóór 2.6/2.8 achter:3.4/3.8.
Asbelasting bóven 1285 kg : vóór 3.0/3.5 achter 3.8/4.5
Waarbij het getal achter de schuine streep voor een max.beladen auto staat.
Boven de 3.5 bar zou in jou geval dus niet kunnen.
Met een momentsleutel heb je enige zekerheid :
Bouwjaar t/m 12-'95 160 Nm
Bouwjaar vanaf 01-'96 180 Nm
Laatst ook in een onderwerp gepost :
(Zie onderste regels, 225...)
Slaat op mijn originele (en jouw) velgen, dit dus wel onder een Multivan.
We hebben inmiddels geconstateerd dat de bandenspanning voor een Transporter toch anders wordt opgegeven :
Boekje geeft aan:
Asbelasting TOT 1285 kg : vóór 2.6/2.8 achter:3.4/3.8.
Asbelasting bóven 1285 kg : vóór 3.0/3.5 achter 3.8/4.5
Waarbij het getal achter de schuine streep voor een max.beladen auto staat.
Boven de 3.5 bar zou in jou geval dus niet kunnen.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air