Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Roetfilter

vragen over de T4
Plaats reactie
lindsenf
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:06

Roetfilter

Bericht door lindsenf »

Hoi weet iemand hoe je er achter komt of er al een roetfilter beschikbaar is voor de T4 :T44EVER :ikrij
groeten Fred http://www.boxerfreak.nl
Gebruikersavatar
keescv
Berichten: 472
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:50
Locatie: anna paulowna

Re: Roetfilter

Bericht door keescv »

voor zover ik het weet zit die er al onder en wordt deze juist weggehaalt ivm verstoppingen en niet lekker doortrekken in de toeren.

ik ben blij heel blij dat ik heb niet meer heb.
lindsenf
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:06

Re: Roetfilter

Bericht door lindsenf »

Mijn t4 is van 2001 volgens de dealer zijn de roetfilters nog niet beschikbaar maar dat hoorde ik vanmiddag pas.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Roetfilter

Bericht door frank884 »

Voor de T4 is geen roetfilter beschikbaar,
en als die er wel is dan zou ik hem er maar alleen onder zetten als je dagelijks flinke lange
afstanden rijdt,....
als die niet "gloeiheet" wordt gaat het ding binnen de korste keren verstoppen
bij de huidige nieuwe motoren zit de filter veel dichter bij het spruitstuk (warmte)
en wordt ook dacht ik om de zoveel tijd een heel klein beetje brandstof
in het begin van de uitlaat gespoten voor het "schoonbranden"
dit is allemaal bij de T4 niet mogelijk.

en waarom zou je zo'n ding willen: het kost alweer extra geld,.. we betalen al schandalig veel wegenbelasting,..en accijns,, en al zou die voor het grootste deel "gratis" zijn
je krijgt een vermelding op je kenteken, is het ding na 3 jaar verstopt of kapot
moet je hem helemaal uit eigen zak betalen.. want dan moet die erop zitten.
en elke weerstand in de uitlaat is verspilde energie die ik liever bij de wielen terecht laat komen.
hoger verbruik....minder vermogen.
en die roetuitstoot...onzin.... de diesels zijn nog nooit zo schoon geweest als tegenwoordig
vrachtwagens met rookpluimen .... en auto's met een zwart achterlicht zie je niet meer,

Oltimers die wel nog roken .... zijn vogelvrij... geen belasting......geen apk....geen gezeur
"als je niet ik zo'n grote stad woont."

De enige echte reden volgens mij waarom ze de mensen uit de Diesels proberen te pesten is dat er bij de rafinarderijen een flink overschot is aan benzine en een tekort aan diesel.
de overschot benzine wordt al jaren naar de VS geexporteerd, maar wereldwijd is diesel
steeds meer in opmars en dit trekt de markt nog meer scheef.
de politici zitten toch altijd als een trekpop aan de handen van de grote industrie (shell enz)
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: Roetfilter

Bericht door dennisvt4 »

en wat als je niet meer in de milieu zones mag komen zonder roetfilter ?
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
keescv
Berichten: 472
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:50
Locatie: anna paulowna

Re: Roetfilter

Bericht door keescv »

dan moet je een keus maken wat je belangrijker vind ,ik persoonlijk ga bijv al met de trein naar amsterdam.

geen stress en hup van de trein in de metro en hup naar artis bijv ,want het kan aan mijn liggen maar autorijden is heden niet zo leuk meer dan als 12 jaar terug.
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: Roetfilter

Bericht door dennisvt4 »

als je familie in zo`n zone woont is de trein geen optie dan ben ik met al die drukte nog steeds sneller als met de bus ofzo dus die valt ook al af

en over de praktische kant nog maar te zwijgen
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
lindsenf
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:06

Re: Roetfilter

Bericht door lindsenf »

Ik hoef niet zonodig naar Amsterdam, maar kom ook wel veel in Duitsland waar je steeds meer steden niet in mag zonder roetfilter en er een boete voor krijgt als je dat wel doet. :T44EVER
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: Roetfilter

Bericht door Henk Peter 856 »

Als je toch graag een roetfilter wilt vanwege Duitsland dan kan ik je aanraden om bijvoorbeeld bij een Bovagdealer langs te gaan.
Vertel welk type motor in je T4 zit, zodra een roetfilter beschikbaar is voor jouw type motor , word je opgebeld en het roetfilter wordt gratis geplaatst. Dit filter vervangt NIET de katalysator
maar is een aanvulling.
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Roetfilter

Bericht door Oskar 725 »

Subsidie is verlaagd van 500,- naar 400,- euro, roetfilter komt absoluut wel in de plaats van de kat, en roetfilters voor de T4 zijn er alleen maar voor de 150 pk uitvoeringen van het laatste type. :politie :wjw
Groet, Oskar.
Jacco175
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 mar 2007, 11:22
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Roetfilter

Bericht door Jacco175 »

Onder de T4 TDI's gaan zogenaamde combifilters, die de Nox-kat combineren met een fijnstofffilter. Het idee is dan dat de Nox-kat de gassen in de uitlaat wat verhoogt, waardoor de temp. wordt bereikt die het partikelfilter nodig heeft.

Tesamen zorgen de filters er voor dat je behoorlijk schoon rijdt, met een behoorlijk lage CO2 uitstoot met onze . Als je kijkt naar milieueffecten scoort VW trouwens sowieso erg goed omdat alle onderdelen gerecycled worden en dat geld niet voor een Toyota Prius o.i.d. Zo'n milieuvriendelijke auto valt dus behoorlijk tegen.

Er waren 2 combifilters goedgekeurd voor motorcode ACV; HJS en Eurocat. HJS is niet leverbaar want wordt niet gemaakt (nog steeds niet volgens mij) en die van eurocat is door de fabrikant van de markt gehaald omdat ze volgens de fabriek niet aan de vereiste 30-70% roetvermindering komen maar volgens de autoweek van een tijdje terug haalden ze zelfs de 30% niet.

Eurokat is druk doende nieuwe filters te maken, ze zijn al aan het testen. Met een beetje mazzel zijn ze op tijd klaar om nog van de subsidie te kunnen profiteren.

Ik woon aan 1 van de drukste wegen van Noord-Nederland (N360 gron-delfzijl met > 6 miljoen voertuigen per jaar) en als je ziet wat wij regelmatig aan roet van onze kozijnen af halen zou je wensen dat iedere diesel een roetfilter heeft. Hou eens een papieren zakdoekje ongeveer 20 sec. tegen je uitlaat aan terwijl die stat. loopt, je weet niet wat je ziet.

ik ben al een tijdje bezig een roetfilter te bekomen, dus wie meer wil weten mag me gerust mailen
voor meer info. Iedereen een droog pasen gewenst met veel schone lucht!

groet
Jacco 175
T4 LWB; 2,5 TDI (ACV) DC, 1998, blauw.
robinh
Berichten: 117
Lid geworden op: 15 mar 2008, 21:26
Locatie: soest

Re: Roetfilter

Bericht door robinh »

beste jacco, ik onderschrijf jou betoog en vraag je mij op de hoogte te houden over je zoektocht naar een geschikt roetfilter .
voor een geschikte roetfilter voor mijn t4 2.5 tdi aug 1999 75 kw ben ik in de markt.
gr. robinh
Gebruikersavatar
Rob en Mijni 937
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 mar 2007, 22:56
Locatie: West-Friesland

Re: Roetfilter

Bericht door Rob en Mijni 937 »

Ik heb gedurende de laatste maanden van het oude jaar regelmatig inbouw-garages gebeld om te vragen of ze al aan een roetfilter voor de T4 kunnen komen, maar helaas.
Zouden we dan niet kunnen proberen om de subsidie van 2007 alsnog toegekend te krijgen? Wíj kunnen het toch niet helpen dat er geen roetfilters voor onze T4's waren/zijn?
Scheelt toch weer 100 euro..... :ikrij

Groeten

Mijni
Plaats reactie