Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

expansievat te warm ????

vragen over de T4
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: expansievat te warm ????

Bericht door dennisvt4 »

deze heeft er dus inderdaad 9000 km erop zitten, mischien een slechte kwaliteit pomp met mischien verkeerde schoepen, bus werd toch verkocht.

of het loshalen heeft geen goed gegdaan, maar dat was al na 2000 km dus nog 5000 km goed gereden

blijf het vreemd vinden, want dan had ik al eerder problemen moeten hebben.
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
gympiq
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 aug 2007, 00:31
Locatie: Zaandam

Re: expansievat te warm ????

Bericht door gympiq »

Veel reacties, maar geen van Pieter.
Kom op Pieter, reageer es. Dan weten we in ieder geval of je ze gelezen hebt of niet.
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: expansievat te warm ????

Bericht door dennisvt4 »

wil je je probleem ook oplossen ? :bifun :bifun . als het even meezit weet ik volgende week meer, dan gaat ie naar een garage waar ze wat meer kennis hebben dan ik heb,

mij is nu opgevallen (zoals ook vermeld in het andere topic)dat als je na een lange rit langzamer gaat rijden (file) of woonwijk verkeer ingaat het eruit komt,

want met de caravan 130 km lang 100 rijden gaf ook geen problemen,totdat ik de snelweg afging en bijna thuis was
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
keestdi
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 aug 2007, 08:31
Locatie: emmeloord

Re: expansievat te warm ????

Bericht door keestdi »

volvo heeft in de slangetjes naar het exspansievat restricties,een buisje met een gat er in van 3 mm mischien helpt dat.de buisjes zijn van plastic en 1 cm lang :zwaai
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: expansievat te warm ????

Bericht door Roger B. (11)61 »

dat is dan symptoombestrijding als je dat bij de T4 toepast... Eene T4 hoort dit niet te doen, dat ie het nu wel doet heeft een oorzaak, DAT moet je oplossen, niet het symptoom verhelpen...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
gympiq
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 aug 2007, 00:31
Locatie: Zaandam

Re: expansievat te warm ????

Bericht door gympiq »

T4 is gerepareerd en rijdt weer fantastisch, als nooit tevoren.
Geschiedenis:
Koelvloeistof verlies zonder temperatuur verhoging, Temperatuurmeter is altijd constant en nooit in het rood (H) geweest.
Bij controle werd nergens lekkage gezien,
koelsysteem werd afgeperst, (60 €)
geen enkele garage beschikte over een door Roger aanbevolen CO2 tester,
suggesties waren:
het zou de koppakking kunnen zijn maar dan gaat de vloeistof er als stoom door de uitlaat uit of vind je water in de olie,
of: ook de kop kan gescheurd zijn,of het onderblok, (75 €)
een ander monteerde een schakelaartje waarmee ik de ventilator kon inschakelen bij te hoge temperatuur, (70 €)
ook de ring van de afsluitdop van het expansievat werd vervangen (65 €)
niemand kon mij met zekerheid zegen wat het probleem zou kunnen zijn,
andere suggestie: een jonge ruilmotor (de mijne had al meer dan 260000 op de teller staan) zou het verstandigst zijn dus: een advertentie op Marktplaats met 3 reacties. Die kost 2500 € met inruil van het oude blok en na in - en uitbouwen komt dat op zo'n 5000€.

Als laatste optie via hun website een mail naar LG Motorenrevisie in Amsterdam met de vraag:
Zonder temperatuurverhoging koelvloeistof verlies ( 2 liter op 40 km) via expansievat
Kunt U de oorzaak opsporen als al diverse garages geen zekerheid kunnen geven. Motor draait goed, heeft 266.000 km gelopen. Distributie onlangs vernieuwd.

Hun antwoord:
Als de motor geen uitwendige lekkage heeft en druk opbouwt in het expansievat, dan is het naar alle waarschijnlijkheid, de koppakking of de cilinderkop.
Wij kunnen de cilinderkop demonteren, testen en reviseren, scheuren in het onderblok komen over het algemeen niet voor. De geschatte kosten hiervoor zijn 1400 € ex btw
Bel voor een afspraak 020 6969 135
En nu:
koppakking bleek stuk
De kop is gereviseerd, 5 nieuwe gloeibougies, 5 liter olie en 13 liter koelvloeistof= 1932.00 € incl.

Ik wel wat armer maar heel blij met mijn weer nieuwe campertje. Doe je voordeel met mijn verhaal.
Alle fans bedankt.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33890
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: expansievat te warm ????

Bericht door Multivan Generation »

dank voor je reactie :toppie
ik wil wel als tip geven dat je het oliepeil even goed moet controleren.
5 liter olie is voor een 5 cylinder te weinig :alarm
Helemaal tot aan de bovenkant van het meetgebied van de peilstok gaat er 5,8 liter in..

doe er je voordeel mee,
maar bovenal geniet weer van je :T44EVER en :ikrij met een :lach
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
jw t5 121
Berichten: 188
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:42
Locatie: rijssen
Contacteer:

Re: expansievat te warm ????

Bericht door jw t5 121 »

bij een diesel is het moeilijk om via een co test een cilinderkop lekkage op te sporen.

waterpomp kan de oorzaak zijn (een nieuwe waterpomp 9000km kan ook wel stuk zijn)
controle uit de bovenste slang expansie tank(koelvloeistof tankje) moet bij gas geven koelwater uit stromen

ps als er geen koelwater komt kan de radiateur ook verstopt zitten


cilinder kop lekkage motor laten lopen zonder expansie dop (de op op het koelvloeistof tankje)
als de motor op temp.komt of op bedrijfs temperatuur moet het koelwater niet borrelen het moet rustig zijn.

het koelwater in het expansivat is erg onrustig het borreld en peil zakt en komt weer omhoog duid op een
cilinderkop lekkage (scheur of pakking)



expansie dop wil ook wel eens de geest geven
Afbeelding
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: expansievat te warm ????

Bericht door dennisvt4 »

ziet er hoopgevend uit zeg bijna 2000 euro

volgende week gaan we nog een poging doen om te achterhalen (zonder al te veel te demonteren) of daadwerkelijk mijn koppakking ook kapot is (of scheur in kop)

maar na 3 keer co2 test nog niet eruit kunnen halen dat ie lek zou zijn, stroming heb ik ook en er zijn al diversen dingen vervangen

maar met een kapotte pakking hoeft je water niet als stoom door de uitlaat te gaan ligt er maar net aan waar die kapot is.

ondertussen wordt het probleem niks erger kan gerust 200 km achtereen rijden , maar op het moment dat ik vaart minder begint het soms, en dit zonder dat de temp oploopt.

en anders zie ik wel weer verder en zal allicht de kop eraf gaan om af te persen
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
gympiq
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 aug 2007, 00:31
Locatie: Zaandam

Re: expansievat te warm ????

Bericht door gympiq »

Nog wat aanvullende informatie:
Ook ik kon in het begin (ruim een jaar geleden) na bijvullen van ongeveer 2 liter zo'n 100 km rijden voordat het rode vloeistofpeil lampje begon te knipperen. Toen de oorzaak niet gevonden kon worden was het advies om vooral de temperatuur middels de temperatuurmeter goed in de gaten te houden en zodra deze zou stijgen te stoppen met rijden.
Toen ik de vorige week had besloten de T4 weg te brengen naar LG Motorenrevisie vulde ik het systeem tot boven de maatstreep. Al direkt na vertrek begon het lampje te knipperen en ik hield de meter goed in de gaten ook nadat ik een fluitend geluid in de motorruimte hoorde. Omdat de temperatuur volgens de meter niet steeg ben ik doorgereden naar L G M . Hier aangekomen controleerde de monteur direkt mijn systeem en constateerde dat de motor kookte. Achteraf bleek dat er nog maar anderhalve liter water in zat.
Ik kon de monteur met de hand op mijn hart verzekeren dat de temperatuurmeter nooit een te hoge temperatuur had aangegeven dus nooit op de H had gestaan.
Ruim een jaar had ik steeds maar weer de vloeistof bijgevuld wanneer het lampje begon te knipperen.
Als er geen water of onvoldoende water in zit valt er niks te meten dus ook niet de temperatuur.
Op je temp. meter kun je dan dus niet meer afgaan. Je bent gewaarschuwd!!

De koppakking bleek nog een oud type te zijn. Tegenwoordig plaatst men een metalen pakking.
Bij de vervanging van de distributierie in de zomer van 2007 was tegelijk, zoals gebruikelijk, mijn waterpomp vernieuwd, dus ook dat was niet de oorzaak.

Mijn T4 is een verlengde 5 cylinder 2.5 TDI uit 1996 met intercooler en airco.
Alleen de airco moest ik nog af laten vullen, maar sinds een jaar kan ik hier voor terecht bij de KWIKFIT. (lekker makkelijk: binnen lopen en klaar terwijl U wacht.)

vr gr bapO
Gebruikersavatar
willem451
Berichten: 352
Lid geworden op: 04 feb 2007, 23:10
Locatie: Värmland Zweden

Re: expansievat te warm ????

Bericht door willem451 »

Heb je de dop van het expansievat al laten testen? Of "leen" een andere en kijk wat die dan doet was bij mijn 2,4 het probleem.
Verder zijn er toevoegingen aan het koelsysteem die ook scheurtjes in de cilkop dichten, niet ideaal maar dan weet je wel waar je het moet zoeken en hebt dan tijd om te sparen voor een koprevisie.
Willem 451
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: expansievat te warm ????

Bericht door dennisvt4 »

we hebben vandaag besloten dat we volgende week de kop eraf gaan halen en de pakking te controleren/ vervangen

zijn het bij de tdi`s van 96 nou altijd stalen pakkingen of komen er zoals gympiq zegt nog `papieren` pakkingen voor ?

natuurlijk wordt de kop dan ook gestest en hoop maar dat deze nog goed is. en of het dan verstandig is om de diversen onderdelen te gebruiken ? het plan is om dus toch alles maar opnieuw te vervangen. dus ook nieuwe rollen en dergelijke

ik hoop de bus daarna weer helemaal in orde is, wordt dus nog vervolgd hoe het afloopt
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: expansievat te warm ????

Bericht door dennisvt4 »

zo vandaag is het dan eindelijk zover het uur van de waarheid

de kop ligt eraf, er was dus nu al een doorslag te zien op de pakking dus met een klein beetje geluk is niet de kop gescheurd. dat moet nog blijken na controle


ik hoop er maar het beste van :yes
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
willem451
Berichten: 352
Lid geworden op: 04 feb 2007, 23:10
Locatie: Värmland Zweden

Re: expansievat te warm ????

Bericht door willem451 »

zou de kop in elk geval nu wel warm laten afperssen om helemaal zeker te zijn. Maar ziet er goed uit als je dat zo mag zeggen.
Willem 451
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: expansievat te warm ????

Bericht door dennisvt4 »

er zit schot in de zaak de kop ligt bij het revisie bedrijf, heb nog foto`tje gekregen van het blok zonder kop,

ben blij dat de bus in goede handen is nu nog afwachten wat het revisie bedrijf gaat zeggen, zullen ook wel nieuwe kleppen in moeten waarschijnlijk
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Plaats reactie