Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

LMM

vragen over de T4
Gebruikersavatar
willem451
Berichten: 352
Lid geworden op: 04 feb 2007, 23:10
Locatie: Värmland Zweden

LMM

Bericht door willem451 »

Welke LMM kun je het beste kopen orgineel, bosch of pierberg van het merk met de ster.
Gr Willem451
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: LMM

Bericht door Rotor »

Hallo, volgens de insiders kun je beter een pierburg kopen, en deze is ook nog goedkoper.
mvg Ton.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: LMM

Bericht door Pascal-141 »

Ook de BOSCH zijn goed , alleen de "oude" versies gingen snel kapot . De nieuwere (vanaf 2001 of zo?) Bosch LMM zijn evengoed als de Pierburgs .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
willem451
Berichten: 352
Lid geworden op: 04 feb 2007, 23:10
Locatie: Värmland Zweden

Re: LMM

Bericht door willem451 »

Rotor schreef:Hallo, volgens de insiders kun je beter een pierburg kopen, en deze is ook nog goedkoper.
mvg Ton.
Weten jullie een onderdeelnummer van deze pierburgs of in welke ster modellen zitten deze?
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: LMM

Bericht door Rotor »

Hoi Willem, als je even de zoekfunktie gebruikt, dan zie je alles over de pierburg...ook het bestelnummer....gr Ton.
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: LMM

Bericht door stijnh »

welk bouwjaar heb jij en welke motor?

voor een ajt of acv is het nr 7.22684.08.0

geeft iets hogere waarden dan boch en is goedkoper


betrouwbare ebayshop in duitsland heeft ze zelf voor 50 euro (+10 euro verzending maar ze hebben nog goede dingen voor erg lage prijzen zoals rutenwissers, lampen, remschijven,..)
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: LMM

Bericht door Ron---63--- »

Vorige maand mn bus laten tunen. De beste man (is een erg bekende in tuningwereld) kon mij vertellen dat de Bosch Lmm toch beter zijn/blijven dan de Pierburgs. Oke oke de Pierburgs zijn wel goedkoper maar ik zal toch voor kwaliteit gaan.
In mn vorige T4 is er ook een Pierburg in gegaan maar merkte er weinig van.

Tja wat is wijsheid he........
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: LMM

Bericht door stijnh »

mijn boch zat er 100 dkm in en gaf bij de hoge waarden toch min 50 mg/str minder aan dan de pierburg

als je zeker wil zijn moet je gewoon de boch en de pierburg rijdend uitlezen en dan zal je zien welke de hoogste waarde heeft

let op ik wil niet zeggen dat de hoogste waarde de juiste is maar de meeste willen liefst een hoge waarde omdat er dan meer ingespoten wordt
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: LMM

Bericht door Roger B. (11)61 »

het was toch zo dat de ene een draad had en de ander een plaatje dat heet werd en door de luchtstroom afgekoeld, daarbij ging de LMM met de draad eerder stuk dan die met het plaatje als ik het goed begrepen had..

dacht dat de Bosch het draadje had en de Pierburg het plaatje....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: LMM

Bericht door stijnh »

Roger B. schreef:het was toch zo dat de ene een draad had en de ander een plaatje dat heet werd en door de luchtstroom afgekoeld, daarbij ging de LMM met de draad eerder stuk dan die met het plaatje als ik het goed begrepen had..

dacht dat de Bosch het draadje had en de Pierburg het plaatje....
dacht ik ook

ik las ook dat daardoor de pierburg meer bestand was tegen vervuiling en vocht

iedereen moet het natuurlijk voor zijn eigen uitmaken maar volgens mij is er niks mis met een pierburg , integendeel
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33890
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: LMM

Bericht door Multivan Generation »

@ Stijn en @ Roger,
beide met jullie eens..

Pierburg heeft een plaatje en de Bosch heeft een draadje.

Mijn ervaringen: De pierburg heeft een snellere afkoeling waardoor de inspuithoeveelheid iets sneller aangepast wordt.
Ook is de waarde die de pierburg LMM's geven iets hoger als bij die van Bosch.

@ Willem,
van welk bouwjaar is je TDI?
De vroegere TDI's hadden namelijk ook Pierburg LMM's er in.. :knipoog
Even controleren dus....

Voordeel van een Pierburg: je kunt hem nog eens gemakkelijk schoonmaken..

En wat Pascal zegt: de latere LMM's van Bosch geven inderdaad geen problemen meer.
Er is een serie geweest die echt slecht was, daarna zijn de prijzen van de LMM's van Bosch ineens ook radicaal gedaald..
De latere LMM's van Bosch geven ook GEEN problemen met K&N filters... :knipoog :knipoog

@ Willem: viewtopic.php?f=2&t=14110&p=75559&hilit ... lmm#p75559

en ook deze: viewtopic.php?f=2&t=13717&st=0&sk=t&sd= ... erburg+lmm
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
berendraap
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 jul 2008, 14:52
Locatie: Raerd (Friesland in de buurt van Sneek)

Re: LMM

Bericht door berendraap »

Las hier: http://www.home.zonnet.nl/leeoscar/tdi_ ... ameter.htm dat het ook zonder LMM kan mits de EGR helemaal dicht zit. Heeft iemand daar ervaringen mee?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33890
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: LMM

Bericht door Multivan Generation »

een LMM is een dynamische meting,
als je een diode plaatst dan is dat dynamische er af,
en zal de auto bij elk toerental, de brandstofhoeveelheid die als maximum in het kenveld staat gedefinieerd,
in spuiten, ook als dit niet nodig is..

De waarde die de diode geeft is namelijk dezelfde waarde als de maximale afkoelingswaarde van de LMM..

En maximale afkoeling komt omgekeerd overeen met maximale inspuiting...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
berendraap
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 jul 2008, 14:52
Locatie: Raerd (Friesland in de buurt van Sneek)

Re: LMM

Bericht door berendraap »

Toch klinkt het verhaal bij de link heel plausibel, met metingen en alles er bij. Volgens deze specialist bedient de LMM alleen de EGR klep en zorgt voor de roetbegrenzing. Niet voor de bepaling van de brandstofhoeveelheid dus. Metingen en alles er bij.
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: LMM

Bericht door stijnh »

Multivan Generation schreef:een LMM is een dynamische meting,
als je een diode plaatst dan is dat dynamische er af,
en zal de auto bij elk toerental, de brandstofhoeveelheid die als maximum in het kenveld staat gedefinieerd,
in spuiten, ook als dit niet nodig is..

De waarde die de diode geeft is namelijk dezelfde waarde als de maximale afkoelingswaarde van de LMM..

En maximale afkoeling komt omgekeerd overeen met maximale inspuiting...
:toppie


er is dan ook meer kans op roeten en theoretisch hoger verbruik maar waarschijnlijk iets meer vermogen
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Plaats reactie