Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Roest, Verzinkt?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans 678
Berichten: 353
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:36
Locatie: Franeker

Roest, Verzinkt?

Bericht door Hans 678 »

Vandaag behoorlijk geschrokken. :ie Er zit een roestplek in mijn bijrijders A-style bij de voorruit. Ik dacht, dat is oppervlakkige roest en moet bijgewerkt worden. Per slot van rekening is de koets gegalvaniseerd (T4 bj 2000)
Jammer, er zit dus een gaatje in, doorgeroest...balen.. Het zit bij de overdwarse "inkeping" boven aan de style.
Zit ik nu verkeerd dat mijn koets gegalvaniseerd is of is dat een specifieke zwakke plek ondanks..
Ik weet dat het bij oudere modellen een behoorlijk punt van aandacht is roestvorming rond de voorruit...maar bij de latere modellen???
Eens kijken wat dat nu weer gaat kosten :groteogen
Laatst gewijzigd door Hans 678 op 07 nov 2008, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Afbeelding Hans 678
Afbeelding T4 California Generation 2.5TDi Syncro 2001 Afbeelding
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Roest, gegalvaniseerd?

Bericht door Harry 341 »

Hans,is niet gegalvaniseerd maar verzinkt...maar dit terzijde.Is je voorruit ooit vervangen?
Denk dat daar de oorzaak ligt.De zinklaag kan beschadigd zijn na een reparatie.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Roest, gegalvaniseerd?

Bericht door Herman744 »

Hallo,

Ik heb ergens gelezen dat de zinklaag zeker 10 keer dunner is dan de zinklaag op een ouderwetse teil. Is dus toch vrij snel beschadigd.

Herman744
Gebruikersavatar
Hans 678
Berichten: 353
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:36
Locatie: Franeker

Re: Roest, gegalvaniseerd?

Bericht door Hans 678 »

Harry 341 schreef:Hans,is niet gegalvaniseerd maar verzinkt...maar dit terzijde.Is je voorruit ooit vervangen?
Denk dat daar de oorzaak ligt.De zinklaag kan beschadigd zijn na een reparatie.
grtz.Harry

Ah ja, dat was het verzinkt.. :muur maar inderdaad Harry, mijn voorruit is al eens vervangen, dan zal daar de oorzaak liggen. Dan nog de werking van de zoute/vochtige lucht hier..
Maar goed, gelukkig zijn de bedragen voor het herstellen hier niet zo erg hoog.
Bedankt, ook Herman744 natuurlijk ook voor het reageren..

Gr Hans
Groeten Afbeelding Hans 678
Afbeelding T4 California Generation 2.5TDi Syncro 2001 Afbeelding
Gebruikersavatar
Dik
Berichten: 77
Lid geworden op: 31 jan 2007, 19:39
Locatie: Harlingen

Re: Roest, gegalvaniseerd?

Bericht door Dik »

Hans,

Niet alle delen zijn helaas verzinkt, voor zover ik weet zijn de motokap, voorschermen, portieren, schuifdeur, achterklep en achterste zijpanelen verzinkt. Zoiets stond ook in de T4 folder van 2000. Dak, raam- en deurstijlen, laadvloer en onderstel zijn niet verzinkt. Bij de niet verzinkte delen is het zaak om roest zo snel mogelijk te behandelen. Roest rond de voorruit is lastig omdat je het pas ziet als het onder het rubber vandaan komt.

Dik
Gebruikersavatar
Hans 678
Berichten: 353
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:36
Locatie: Franeker

Re: Roest, gegalvaniseerd?

Bericht door Hans 678 »

Dik schreef:Hans,

Niet alle delen zijn helaas verzinkt, voor zover ik weet zijn de motokap, voorschermen, portieren, schuifdeur, achterklep en achterste zijpanelen verzinkt. Zoiets stond ook in de T4 folder van 2000. Dak, raam- en deurstijlen, laadvloer en onderstel zijn niet verzinkt. Bij de niet verzinkte delen is het zaak om roest zo snel mogelijk te behandelen. Roest rond de voorruit is lastig omdat je het pas ziet als het onder het rubber vandaan komt.

Dik
Dank Dik, maar :huilen ik ben nu dus door schade en schande wijs geworden, het leed is al geschied... :alarm
Groeten Afbeelding Hans 678
Afbeelding T4 California Generation 2.5TDi Syncro 2001 Afbeelding
Gebruikersavatar
JAN 751
Berichten: 201
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:22
Locatie: Stede Broec

Re: Roest, gegalvaniseerd?

Bericht door JAN 751 »

Ook ik heb een T4 van 2000 nieuw gekocht en de mijne heeft daar ook roest aan beide kanten precies in het naadje, voorruit is nog nooit vervangen.
Heb bij een schadebedrijf ff gevraagd wat het kost om weg te werken en dat moest €150,- kosten, ze willen dan wel dat ik het rubber wat eronder zit weghaal zodat ze er goed bij kunnen.

Groet Jan :zwaai :ikrij :T44EVER
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Roest, gegalvaniseerd?

Bericht door Harry 341 »

Volgens de folders zijn de VASTE delen van de auto verzinkt,dus niet de kleppen,deuren e.d.
grtz.Harry
Gebruikersavatar
Dik
Berichten: 77
Lid geworden op: 31 jan 2007, 19:39
Locatie: Harlingen

Re: Roest, gegalvaniseerd?

Bericht door Dik »

Het kan zijn dat het niet voor alle bouwjaren hetzelfde is. Net een folder uit januari 2000 opgeduikeld, daarin staat: gedeeltelijk verzinkte carosserie en noemt daarbij specifiek de motorkap, voorschermen, zijpanelen, schuifdeur en achterdeuren/-klep als verzinkte delen. Het kan zijn dat er meer delen verzinkt zijn maar uit eigen ervaring weet ik dat de A-stijl, het dak, de brandstofklep en de C-stijl (achter de schuifdeur) helaas prima willen roesten... In elk geval altijd bedacht zijn op roestplekjes...

Dik
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: Roest, gegalvaniseerd?

Bericht door Ron---63--- »

Nog een bekend roestplekje.........
Bij de mijne 2002 en van mn pa 2001 op allebei dezelfde plaatsen.
Betreft de schuifdeurrail. Waar deze vastzit met een boutje aan de kant van je DC. Het eerste boutje waar ie mee vastzit dus. Begint bij de mijne lichtelijk te roesten maar bij mn pa is dit veel erger. Schuifdeur dicht en je zit er nix van natuurlijk maar blijft balen weetjewel :muur

Sterkte met jouw Astijl roest, ,waarschijnlijk opgelopen door je nieuwe raam destijds, Carglass soms?
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
Hans 678
Berichten: 353
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:36
Locatie: Franeker

Re: Roest, gegalvaniseerd?

Bericht door Hans 678 »

Ron---63--- schreef:Nog een bekend roestplekje.........
Bij de mijne 2002 en van mn pa 2001 op allebei dezelfde plaatsen.
Betreft de schuifdeurrail. Waar deze vastzit met een boutje aan de kant van je DC. Het eerste boutje waar ie mee vastzit dus. Begint bij de mijne lichtelijk te roesten maar bij mn pa is dit veel erger. Schuifdeur dicht en je zit er nix van natuurlijk maar blijft balen weetjewel :muur

Sterkte met jouw Astijl roest, ,waarschijnlijk opgelopen door je nieuwe raam destijds, Carglass soms?
:ie ik begin nu al zenuwachtig te worden Ron... dat plekkie nog niet bekeken...
De voorruit is niet bij Carglass vervangen maar bij een particuliere garage..
Hier maar eens naar een schadeherstelbedrijf om een prijsopgaaf voor reparatie..
Groeten Afbeelding Hans 678
Afbeelding T4 California Generation 2.5TDi Syncro 2001 Afbeelding
Plaats reactie