Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tikketikketik!

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Tikketikketik!

Bericht door jorritK »

Tijdens de ombouw naar camper ben ik toch even afgeleid door wat probleempjes.

- Ik hoor regelmatig een vrij hard tikkend geluid de motorkap uitkomen. Het komt en het gaat en gaat mee in het ritme van de motor. Ik heb die remtest gedaan en moet zeggen dat het tikken dan weg is en maar heel langzaam weer terug komt, als dat al gebeurd.
- Bij het parkeren merkte ik dat het rempedaal vrij snel hoog en hard wordt, waardoor je dus eigenlijk niet snel reageert. Niet gezond dus. Ook sist het pedaal soms bij het intrappen.

Ik op onderzoek geweest. Beschermkap onder het blok uit om overal bij te kunnen. Eerst de vacuumslang uit de bekrachtiger (trommel) getrokken. Geen scheurtjes waarneembaar. Vervolgens toch tape erom gedaan. De aansluitingen op het 3-weg klepje heb ik gecheckt en dat lijkt in orde, al weet ik dat niet 100% zeker. Van de onderkant de aansluiting op de vacuumpomp losgetrokken. Hier zat(en) wel wat haarscheurtjes. Goed afgetaped en de slang weer terug gestoken. Er kwam overigens wat olie uit de slang en dat lijkt me toch niet de bedoeling.
Na dit alles kan ik de rem 2x goed intrappen. Bij de derde keer pakt hij toch weer hoog(hard) om daarna vrij snel weer goed intrapbaar te zijn.(dit alles tijdens een rit).
Ik heb tevens het idee dat het tikken wat minder is geworden, maar ben er niet gerust op. Ik heb als laatste nogmaals de slang uit de bekrachtiger getrokken om met draaiende motor de zuigkracht op die slang te testen. Ik vind het niet spectaculair moet ik zeggen. Ik voel wel dat er wat zuigkracht is bij stationair draaien, maar ik haal mijn vinger er heel makkelijk weer af.
- Zou die olielekkage bij de vacuumpomp de boosdoener zijn? Oftewel, vervangen?
- Mijn kachel voor de passagiers achter werkt niet. Zou dit nog met die vacuumbediende klep te maken hebben? Anders wellicht het relais 114 achter de climatronic. Dat slangetje voor die klep zit op die 3-weg klep, maar zou eigenlijk geen invloed mogen hebben lijkt me.

Wie heeft er nog verdergaande tips? :knipoog :werkaanT4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33914
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Tikketikketik!

Bericht door Multivan Generation »

vacuümpomp vervangen..
Zeker als die olie in de slang laat lopen..
Hierdoor heb je minder vacuüm en ook minder remwerking.
Daarna eens verder kijken.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Tikketikketik!

Bericht door jorritK »

Dank Peter, dat ga ik dan maar als eerste doen.

Pomp kan ik voor 150 euro krijgen. (Pierburg) nr. 074 145 100 A
Die stift bestel ik denk ik via ebay. Zit rond 30 euro. nr. 074 145 307 B

Een pakking nr. 075 145 117 C Komt deze pakking tussen het blok en de pomp? Zit hij toevallig al bij de pomp?
En weet iemand het nr. van het stuk slang tussen de pomp en de 3-weg klep? Ik kan hem niet vinden.
BVD en alvast een fijne jaarwisseling allemaal! :ikrij
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Tikketikketik!

Bericht door sgsdebruijn »

Pakking los bestellen en ja tussn pomp en blok
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33914
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Tikketikketik!

Bericht door Multivan Generation »

Dag Jorrit,
die stift heb ik hier nog liggen voor je, in goede staat..
Als je interesse hebt verneem ik het wel..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Tikketikketik!

Bericht door Egbert&Manon »

Een sissend geluid duidt op een lekke remservo aan pedaalzijde.
Er zijn twee types: enkel en dubbel membraam.
Jij hebt er eentje met dubbel membraam.

http://www.t4-wiki.de/wiki/Bremskraftverst%C3%A4rker" onclick="window.open(this.href);return false;

Egbert

= correctie
Laatst gewijzigd door Egbert&Manon op 02 jan 2012, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Tikketikketik!

Bericht door BenTDI »

Ik heb 2jaar geleden een nieuwe onderdruk pomp ( vacuümpomp ) laten vervangen want hij tikte constant .
Er is een pierburg vw audi ingezet en er was een gemodificeerde stift geplaatst ...daarna heerlijk stil...
als dat het getik is Jorit...je moet eens bij draaiende motor een hele lange schroevendraaier of lang stuk massief pijp nemen en dan op de vacuumpomp plaatsen en dan goed luisteren of het de pomp is ...schroeven draaier kan je beter tegen je oor houden ..
Probeer je wel te helpen bij mij was het een feit dat de pomp het was
Compleet met arbeidsloon geplaatst bij auto D&D in gouda voor 380 euro...neem hiervoor geen tweedehands want het is meestal de veer in de pomp die slap wordt...
Fijne nieuwjaars dag...
Ben :T5cruisin :campingT4 :happy
Laatst gewijzigd door BenTDI op 02 jan 2012, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Tikketikketik!

Bericht door jorritK »

Allemaal de beste wensen!

@Peter
Ik heb zeker interesse in die stift, als het uiteraard de goede is. Zeg maar wat je er voor wilt hebben dan maak ik het geld bv. over. Die pakking heb je toevallig niet liggen?

@Manon&Egbert
Dat is idd een duidelijk verhaal. Ik hoor het gesis alleen even tijdens het intrappen. Ik denk toch dat dit normaal is omdat er zeker bij de eerste keer intrappen veel lucht naar binnenstroomt aan de pedaalzijde als ik het goed heb begrepen. Dat is denk ik wat ik hoor. Bij de tweede keer intrappen is het geluid er niet/nauwelijks en dat zou ik weer kunnen verklaren vanwege het feit dat de onderdrukzijde niet snel genoeg op onderdruk wordt gebracht door de (heel waarschijnlijk, te weinig zuigkracht) defecte vacuumpomp.
Hmm, als ik mijn verhaal nog een keer lees dan begin ik toch weer te twijfelen :nuts , maar ik ga toch de vacuumpomp als eerste vervangen.

@BenTDI
Met een schroevedraaier of pijp op de pomp luisteren is een goede tip. Dat zal ik ook nog eens proberen. En ik zal er zeker een nieuwe Pierburg in gaan zetten. Dit wil ik zelf doen. Lijkt me niet zo'n moeilijk klusje met het juiste gereedschap.
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Tikketikketik!

Bericht door BenTDI »

jorritK schreef:Allemaal de beste wensen!

@Peter
Ik heb zeker interesse in die stift, als het uiteraard de goede is. Zeg maar wat je er voor wilt hebben dan maak ik het geld bv. over. Die pakking heb je toevallig niet liggen?

Jorrit neem de stift er nieuw bij en neem geen risico... en vraag naar de gemodificeerde...:T4politie

@Manon&Egbert
Dat is idd een duidelijk verhaal. Ik hoor het gesis alleen even tijdens het intrappen. Ik denk toch dat dit normaal is omdat er zeker bij de eerste keer intrappen veel lucht naar binnenstroomt aan de pedaalzijde als ik het goed heb begrepen. Dat is denk ik wat ik hoor. Bij de tweede keer intrappen is het geluid er niet/nauwelijks en dat zou ik weer kunnen verklaren vanwege het feit dat de onderdrukzijde niet snel genoeg op onderdruk wordt gebracht door de (heel waarschijnlijk, te weinig zuigkracht) defecte vacuumpomp.
Hmm, als ik mijn verhaal nog een keer lees dan begin ik toch weer te twijfelen :nuts , maar ik ga toch de vacuumpomp als eerste vervangen.

@BenTDI
Met een schroevedraaier of pijp op de pomp luisteren is een goede tip. Dat zal ik ook nog eens proberen. En ik zal er zeker een nieuwe Pierburg in gaan zetten. Dit wil ik zelf doen. Lijkt me niet zo'n moeilijk klusje met het juiste gereedschap.
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Tikketikketik!

Bericht door Oskar 725 »

Egbert&Manon schreef:Een sissend geluid duidt op een lekke hoofdremcilinder aan pedaalzijde.
Er zijn twee types: enkel en dubbel membraam.
Jij hebt er eentje met dubbel membraam.

http://www.t4-wiki.de/wiki/Bremskraftverst%C3%A4rker" onclick="window.open(this.href);return false;

Egbert
Aller eerst een ieder de beste wensen voor het nieuwe jaar!! :feest
Even een kleine correctie!? :knipoog
Egbert, je bedoelt denk ik de remservo?? !! :toppie :lach Niet de hoofdremcilinder.
Groet, Oskar.
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Tikketikketik!

Bericht door Egbert&Manon »

Jaaah, die bedoel ik

Ofwel rembooster :zwaai


Correctie uitgevoerrrrrd.
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Plaats reactie