Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
De 2.5TDI krukas poulie ...
- Pascal-141
- Berichten: 10818
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
De 2.5TDI krukas poulie ...
De krukas poulie (met trillingsdemper) van de 2.5TDI durft nog wel eens vroetijdig de geest geven , vaak met ernstige motorschade als gevolg wanneer er brokken van de kapotte poulie tussen de distributieriem draaien ...
De ene keer gaat het rubbermateriaal tussen de 2 helften kapot , de andere keer komt de poulie los (bouten die loskomen , of geen nieuw diamantplaatje achter de poulie gemonteerd bij het vervangen enz)
Nou ben ik nogal een pietje precies op dat gebied , en controleer alles wat op en aan de motor hangt bij iedere onderhoudsbeurt (om de 7500km max )
De hele distributiewinkel (met alles erop en eraan) van mijn T4 151PK Westfalia California is 29.000km geleden vervangen geweest , en kon dus nog wel even mee . En zoals gezegd , bij de onderhoudsbeurten gaat de motorbeschermplaat eraf en controleer ik alles . Zo ook de krukas poulie , en die zag er nog zo uit :
Niks verkeerd aan te zien dus , de rubber tussen de 2 helften controleer ik steeds op (kleine)scheurtjes , ouderdomsverschijnselen , en dat was nog steeds in orde.
Tijdens de wintermaanden komt mijn Westfalia niet buiten , en onlangs heb ik hem terug uit zijn winterslaap gehaald. Start gewoon normaal , testritje in de straat , alles OK . Later nog een ritje van 30km mee gedaan , niks aan de hand . Ik start hem later opnieuw en ik hoor een geluid dat een beetje leek op een startmotor die blijft hangen , dus meteen de motor terug uitgezet , terug gestart : geen geluid meer te horen . Ik dacht toen al : ik zal maar eens een andere starter uit mijn onderdelen voorraad gaan halen , want die starter zit er aan te komen. Iets later start ik opnieuw , en terug dat geluid . Op onderzoek gegaan , en het geluid kwam niet van bak zijde , maar van de andere kant aan de distributie kant.
Toen zag ik dit :
Dat zag er niet goed uit ... En dat terwijl er dus aan de voorkant van de poulie aan het rubber NIKS te zien is...
De poulie eraf gehaald , en dat dit gevonden :
De 2 helften van de poulie lagen gewoon los op elkaar !
De rubber vertoont aan de BINNENZIJDE dus wél scheurtjes , terwijl er aan de buitenzijde (alleen de buitenzijde is zichtbaar wanneer de poulie gemonteerd zit) niks te zien is !
Gelukkig is de krukas poulie nu kapot gegaan op stationair toerental , en was er verder helemaal geen schade , alleen de poulie zelf . Nieuwe poulie erop (met nieuw diamantplaatje en bouten ) en klaar .
Was dit gebeurd op hogere toeren tijdens het rijden , dan waren de gevolgen waarschijnlijk een stuk ernstiger geweest ...
De poulie was slechts 29.000km oud , en was origineel VW ...
... wees gewaarschuwd ...
De ene keer gaat het rubbermateriaal tussen de 2 helften kapot , de andere keer komt de poulie los (bouten die loskomen , of geen nieuw diamantplaatje achter de poulie gemonteerd bij het vervangen enz)
Nou ben ik nogal een pietje precies op dat gebied , en controleer alles wat op en aan de motor hangt bij iedere onderhoudsbeurt (om de 7500km max )
De hele distributiewinkel (met alles erop en eraan) van mijn T4 151PK Westfalia California is 29.000km geleden vervangen geweest , en kon dus nog wel even mee . En zoals gezegd , bij de onderhoudsbeurten gaat de motorbeschermplaat eraf en controleer ik alles . Zo ook de krukas poulie , en die zag er nog zo uit :
Niks verkeerd aan te zien dus , de rubber tussen de 2 helften controleer ik steeds op (kleine)scheurtjes , ouderdomsverschijnselen , en dat was nog steeds in orde.
Tijdens de wintermaanden komt mijn Westfalia niet buiten , en onlangs heb ik hem terug uit zijn winterslaap gehaald. Start gewoon normaal , testritje in de straat , alles OK . Later nog een ritje van 30km mee gedaan , niks aan de hand . Ik start hem later opnieuw en ik hoor een geluid dat een beetje leek op een startmotor die blijft hangen , dus meteen de motor terug uitgezet , terug gestart : geen geluid meer te horen . Ik dacht toen al : ik zal maar eens een andere starter uit mijn onderdelen voorraad gaan halen , want die starter zit er aan te komen. Iets later start ik opnieuw , en terug dat geluid . Op onderzoek gegaan , en het geluid kwam niet van bak zijde , maar van de andere kant aan de distributie kant.
Toen zag ik dit :
Dat zag er niet goed uit ... En dat terwijl er dus aan de voorkant van de poulie aan het rubber NIKS te zien is...
De poulie eraf gehaald , en dat dit gevonden :
De 2 helften van de poulie lagen gewoon los op elkaar !
De rubber vertoont aan de BINNENZIJDE dus wél scheurtjes , terwijl er aan de buitenzijde (alleen de buitenzijde is zichtbaar wanneer de poulie gemonteerd zit) niks te zien is !
Gelukkig is de krukas poulie nu kapot gegaan op stationair toerental , en was er verder helemaal geen schade , alleen de poulie zelf . Nieuwe poulie erop (met nieuw diamantplaatje en bouten ) en klaar .
Was dit gebeurd op hogere toeren tijdens het rijden , dan waren de gevolgen waarschijnlijk een stuk ernstiger geweest ...
De poulie was slechts 29.000km oud , en was origineel VW ...
... wees gewaarschuwd ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- René
- Berichten: 5271
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: De 2.5TDI krukas poulie ...
Zo hee, das niet best. Jij hebt mazzel zeg.
Mooi op tijd erbij!
Grtzzzz Rene
Mooi op tijd erbij!
Grtzzzz Rene
Re: De 2.5TDI krukas poulie ...
Het beroemde engeltje op de schouder...
Grt.Harry
Grt.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
- Multivan Generation
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: De 2.5TDI krukas poulie ...
Jij hebt net zo'n mazzel gehad als ik destijds..
Ik had het ook voor de deur..
Je hoort een heel metalig geluid en je weet meteen foute boel..
Gelukkig geen verdere schade alleen wat onbalans gehad,
maar toch is het niet goed voor de gemoedsrust.
Binnenkort met een spiegeltje vanaf de motorblok zijde maar eens kijken,
maar dan zit er wel iets in de weg
Gaat je bus naar Paul? --> Dan komt het wel goed
groet Peter
Ik had het ook voor de deur..
Je hoort een heel metalig geluid en je weet meteen foute boel..
Gelukkig geen verdere schade alleen wat onbalans gehad,
maar toch is het niet goed voor de gemoedsrust.
Binnenkort met een spiegeltje vanaf de motorblok zijde maar eens kijken,
maar dan zit er wel iets in de weg
Gaat je bus naar Paul? --> Dan komt het wel goed
groet Peter
Re: De 2.5TDI krukas poulie ...
Kannone, hier wordt je niet vrolijk van
Dit ben ik ook nog niet tegen gekomen
Je hebt echt wel geluk, Pascal.
Dit ben ik ook nog niet tegen gekomen
Je hebt echt wel geluk, Pascal.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
- Pascal-141
- Berichten: 10818
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: De 2.5TDI krukas poulie ...
Is al terug in orde hoor ,naar alle tevredenheid. Nieuwe poulie er op en klaar, distributie was niet geraakt.Multivan Generation schreef:Jij hebt net zo'n mazzel gehad als ik destijds..
Ik had het ook voor de deur..
Je hoort een heel metalig geluid en je weet meteen foute boel..
Gelukkig geen verdere schade alleen wat onbalans gehad,
maar toch is het niet goed voor de gemoedsrust.
Binnenkort met een spiegeltje vanaf de motorblok zijde maar eens kijken,
maar dan zit er wel iets in de weg
Gaat je bus naar Paul? --> Dan komt het wel goed
groet Peter
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: De 2.5TDI krukas poulie ...
Hoe lang geleden heb je de poelie dan nieuw gekocht. Want dat is namelijk het oude type en die zijn al sinds 2004 uit de roulatie.
Nieuwe type heeft namelijk de rubber vulkanisatie en de buitenkant zitten, dan kun je dus goed zien of die kapot is of niet.
Als de nieuwe poelie kapot gaat is de schade niet zo erg omdat alles naar de buitenkant eraf vliegt
Nieuwe type heeft namelijk de rubber vulkanisatie en de buitenkant zitten, dan kun je dus goed zien of die kapot is of niet.
Als de nieuwe poelie kapot gaat is de schade niet zo erg omdat alles naar de buitenkant eraf vliegt
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
- Pascal-141
- Berichten: 10818
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: De 2.5TDI krukas poulie ...
Is vervangen tijdens kerst 2009/2010 , 4 jaar geleden dus.Pim 328 schreef:Hoe lang geleden heb je de poelie dan nieuw gekocht. Want dat is namelijk het oude type en die zijn al sinds 2004 uit de roulatie.
Nieuwe type heeft namelijk de rubber vulkanisatie en de buitenkant zitten, dan kun je dus goed zien of die kapot is of niet.
Als de nieuwe poelie kapot gaat is de schade niet zo erg omdat alles naar de buitenkant eraf vliegt
...zal dan wel een poulie geweest zijn die lang in de voorraadkast gelegen heeft ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- raf_construct
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37
Re: De 2.5TDI krukas poulie ...
Ik heb hem onlangs ook vervangen, en wil jullie even op het volgende wijzen...
Ik heb ondertussen een stapel van deze poulies liggen.
Mijn originele zag er wat verduurd uit met haarscheurtjes dus ik ging hem preventief vervangen.
Wegens de prijs een imitatie vanop ebay besteld, en gemonteerd. Na een paar km begon het mij op te vallen dat de motor in onbalans draaide. Heb ik de verduurde weer gemonteerd en het was over.
Toen ik het probleem meldde heeft men mij kosteloos een andere opgestuurd, ik monteer hem en hij draait alweer in onbalans met identiek hetzelfde probleem. Weer voorlopig de oude erop en hij draaide opnieuw goed.
Uiteindelijk heb ik een ander merk gemonteerd en nu is het goed. Volgende keer bestel ik toch echt een originele poulie.
Ik heb ondertussen een stapel van deze poulies liggen.
Mijn originele zag er wat verduurd uit met haarscheurtjes dus ik ging hem preventief vervangen.
Wegens de prijs een imitatie vanop ebay besteld, en gemonteerd. Na een paar km begon het mij op te vallen dat de motor in onbalans draaide. Heb ik de verduurde weer gemonteerd en het was over.
Toen ik het probleem meldde heeft men mij kosteloos een andere opgestuurd, ik monteer hem en hij draait alweer in onbalans met identiek hetzelfde probleem. Weer voorlopig de oude erop en hij draaide opnieuw goed.
Uiteindelijk heb ik een ander merk gemonteerd en nu is het goed. Volgende keer bestel ik toch echt een originele poulie.
Re: De 2.5TDI krukas poulie ...
Hi,
Kan jij mij wellicht verder helpen met een krukas poelie voor een vw t4 2.4 uit 92.
Ik heb echt even hulp nodig namelijk. Ik hoop dat dit bericht je nog bereikt.
Gr Tjitte
Kan jij mij wellicht verder helpen met een krukas poelie voor een vw t4 2.4 uit 92.
Ik heb echt even hulp nodig namelijk. Ik hoop dat dit bericht je nog bereikt.
Gr Tjitte
Vw t4 2.4 1992
- Pascal-141
- Berichten: 10818
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: De 2.5TDI krukas poulie ...
Op basis van je kenteken of chassisnummer kun je in zowat iedere autoshop een passende krukaspoelie bestellen hoor .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: De 2.5TDI krukas poulie ...
Ja , maar daar komt toch de verkeerde poelie binnen . We hebben er 1 voor twee v snaren nodig namelijk.
Vw t4 2.4 1992
- Pascal-141
- Berichten: 10818
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: De 2.5TDI krukas poulie ...
Zie mijn antwoord op je andere post aub
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: De 2.5TDI krukas poulie ...
Volgens mij heb je de poelie met OE nummer 074105251J nodig dan.
Een afbeelding krijg ik hier niet geplaatst
Een afbeelding krijg ik hier niet geplaatst
VW T4 2.5 TDI AJT camper