Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rechter aandrijfas Aandrijfas deel xxx

vragen over de T5
InfoMuis
Berichten: 669
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Rechter aandrijfas Aandrijfas deel xxx

Bericht door InfoMuis »

Gister gekeken naar de staat van de aandrijfas na 145000 km. En die zag er niet al te best meer uit :gif .
Mijn vraag is, moet ik er een bij dealer kopen of een oem van b.v.
http://link.marktplaats.nl/m814927039 of een
revisie set http://link.marktplaats.nl/m792267236
Of heeft iemand een beter idee ?
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Rechter aandrijfas Aandrijfas deel xxx

Bericht door Pim 328 »

Dat korte as stompje is gewijzigd, is nu iets langer geworden. Bij de 2de advertentie staat nog het oude type.
Bij de eerste advertentie staat wel een langere versie, Aandrijfas compleet is geen geld wat ze ervoor vragen.
Je zou ook een losse binnenhomokineet kunnen kopen dat is 1 gedeelte met het binnenste gedeelte van de as.
Maar dit is wel zeer lastig loshalen als je geen gereedschap ervoor hebt.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 467
Lid geworden op: 19 jan 2012, 18:07
Locatie: ZW Drenthe

Re: Rechter aandrijfas Aandrijfas deel xxx

Bericht door JanP »

Er is wel kwaliteitsverschil in aandrijfassen, homokineten etc.
Bij mijn bus had ik een nieuwe (goedkopere) homokineet laten plaatsen, en nog geen 3000 km later moest er al weer een nieuwe in (op garantie).
En dat ligt niet echt aan mijn rijstijl of aan mijn onbenullig vermogen.
De nieuwe doet het trouwens nog steeds prima. Was wel een originele.
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
Jakob G
Berichten: 620
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Rechter aandrijfas Aandrijfas deel xxx

Bericht door Jakob G »

JanP schreef:Er is wel kwaliteitsverschil in aandrijfassen, homokineten etc.
Bij mijn bus had ik een nieuwe (goedkopere) homokineet laten plaatsen, en nog geen 3000 km later moest er al weer een nieuwe in (op garantie).
En dat ligt niet echt aan mijn rijstijl of aan mijn onbenullig vermogen.
De nieuwe doet het trouwens nog steeds prima. Was wel een originele.
Hallo Jan, :wjw

Wat kost zo'n grapje om een originele homokineet te laten monteren???
Die van ons maakt rechts wat lawaai bij een scherpe bocht naar links.

Misschien kan ik ook de stofhoes los maken om wat molykote vet er bij te smeren.

Groet, :yes
Jakob
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Rechter aandrijfas Aandrijfas deel xxx

Bericht door heemskerk »

Jakob G schreef:
JanP schreef:Er is wel kwaliteitsverschil in aandrijfassen, homokineten etc.
Bij mijn bus had ik een nieuwe (goedkopere) homokineet laten plaatsen, en nog geen 3000 km later moest er al weer een nieuwe in (op garantie).
En dat ligt niet echt aan mijn rijstijl of aan mijn onbenullig vermogen.
De nieuwe doet het trouwens nog steeds prima. Was wel een originele.
Hallo Jan, :wjw

Wat kost zo'n grapje om een originele homokineet te laten monteren???
Die van ons maakt rechts wat lawaai bij een scherpe bocht naar links.

Misschien kan ik ook de stofhoes los maken om wat molykote vet er bij te smeren.

Groet, :yes
Jakob

Als 'ie lawaai maakt is het echt te laat. Niet gaan reanimeren, vervangen is mijn devies.
Jakob G
Berichten: 620
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Rechter aandrijfas Aandrijfas deel xxx

Bericht door Jakob G »

Hallo Jan,

Bedankt voor je reactie.

Aanvulling: de laatste drie keer een beetje geluid, heb het ook gehad bij de T3-campertje, goed wat vet er in en de problemen waren van de baan.
hebben daarna nog zes ton er bij gereden, maar de homokineet is wel aanmerkelijk forser, kan daar door misschien meer hebben.

Zie naar reactie uit.

Is er misschien iemand in de buurt van Musselkanaal die ons zou kunnen helpen, kortse klap zou zijn een nieuwe homokineet plus spie monteren, aan de T3 heb ik zeer veel aan gedaan maar kan het niet meer, ben beperkt geworden.

Mvg,
Jakob.
Ps, het eenvoudig in gerichte T5-camperje is onze toevlucht als we even antikraak geen pand hebben, we wonen via Ad Hoc in het pand als het verkocht word hebben we twee dagen om wat anders te zoeken, en dat zal moeilijk worden.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Rechter aandrijfas Aandrijfas deel xxx

Bericht door Pascal-141 »

Jakob G schreef:Hallo Jan,

Bedankt voor je reactie.

Aanvulling: de laatste drie keer een beetje geluid, heb het ook gehad bij de T3-campertje, goed wat vet er in en de problemen waren van de baan.
hebben daarna nog zes ton er bij gereden, maar de homokineet is wel aanmerkelijk forser, kan daar door misschien meer hebben.

Zie naar reactie uit.

Is er misschien iemand in de buurt van Musselkanaal die ons zou kunnen helpen, kortse klap zou zijn een nieuwe homokineet plus spie monteren, aan de T3 heb ik zeer veel aan gedaan maar kan het niet meer, ben beperkt geworden.

Mvg,
Jakob.
Ps, het eenvoudig in gerichte T5-camperje is onze toevlucht als we even antikraak geen pand hebben, we wonen via Ad Hoc in het pand als het verkocht word hebben we twee dagen om wat anders te zoeken, en dat zal moeilijk worden.

Je kan een T3 niet vergelijken met een T5 , zeker niet als het op homokineten /aandrijfassen aankomt . Bij de T3 maken die zowieso geen slijtage , ze lopen immers altijd rechtuit (achteras) , bij de T5 zitten ze op de voorwielen , dus daar maken ze meer slijtage want de trekkrachten komen op de homokineten terwijl je bvb een bocht neemt , en het is net dan dat ze slijten (trekkracht verwerken onder hoek)
Een homokineet bij een voorwielaangedreven auto die lawaai maakt , is rijp voor de schroothoop . Vet bijdoen haalt niks uit . Homokineet vervangen is enige oplossing . :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2731
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Rechter aandrijfas Aandrijfas deel xxx

Bericht door Erdem50 »

Advies wat wij geven (vw dealer waar ik werk) en wat we ook standaard doen bij alle ANWB auto's die bij ons in onderhoud zijn, alle 30dkm as even los en de boel smeren met speciaal vet.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Jakob G
Berichten: 620
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Rechter aandrijfas Aandrijfas deel xxx

Bericht door Jakob G »

Erdem50 schreef:Advies wat wij geven (vw dealer waar ik werk) en wat we ook standaard doen bij alle ANWB auto's die bij ons in onderhoud zijn, alle 30dkm as even los en de boel smeren met speciaal vet.
Wat is jou advies in ons geval, het is nu geen doen om de klus op straat te doen.

Heb ook verder, op het forum gezien dat iemand de homokineet moest door slijpen om een ander te monteren.

We zien ook uit naar jou advies.

Groet,
Jakob.
Ps, zou ook graag de spie vervangen willen hebben, en alles goed conserveren, wat vanuit de fabriek niet zou zijn gebeurd, (Tijdbom).
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2731
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Rechter aandrijfas Aandrijfas deel xxx

Bericht door Erdem50 »

Bij normaal gebruik om de beurt smeren, dus zeg Max om de 60dkm of 4 jaar.

Het klopt inderdaad dat de eerste series af fabriek niet gesmeerd waren waardoor ze sneller slijten, maar ook al zijn ze wel gesmeerd dan alsnog is het vet er een keer uit en zal het opnieuw gesmeerd moeten worden.

Als je de as uitbouwt en de vertanding controleert van as en stomp kan je goed de staat ervan zien. In eigenlijk alle gevallen is het advies om beide delen te vervangen.

Ivm het prijsverschil zijn wij op een gegeven moment niet originele assensets gaan monteren, kwaliteitsverschil heb ik niet kunnen opmerken, ook niet na een aantal jaar. Onderhand heeft PON de prijzen ook aangepast waardoor het prijsverschil niet meer zo groot is en we weer origineel monteren.

Nogmaals, de levensduur is echt afhankelijk van het smeren vd as met het juiste vet en kan het echt jaren mee.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
jordydereus

Re: Rechter aandrijfas Aandrijfas deel xxx

Bericht door jordydereus »

Ik zou een complete as kopen bij aandrijfas.com
En is zelf te doen. Mits je een krik en een meertands dop heb. Loshalen van de kineet is niet te doen. En de moeite niet waard.
Vervang dan ook meteen de koppelstangen van de stabili. Deze rotten erg vast
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: Rechter aandrijfas Aandrijfas deel xxx

Bericht door mettesboy »

Eerste series?
Bij mijn bus uit 2005 is die as rond 150.000km vervangen geweest...
Bij mijn 2e bus, uit 2010, is de as ook vervangen geweest, en dit na 80.000km.
Ik zit met deze bus nu ondertussen aan 145000km, zal ik binnen 15.000km 'alweer' dit probleem hebben?
dat is mijn grootste zorg, want hoe je het draait of keert.... goedkoop is het niet, zeker niet als je het laat uitvoeren door je dealer.....
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2731
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Rechter aandrijfas Aandrijfas deel xxx

Bericht door Erdem50 »

Vroeg of laat, die dingen slijten nou eenmaal. De levensduur kun je wel aanzienlijk verlengen door tijdig te smeren.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Jakob G
Berichten: 620
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Rechter aandrijfas Aandrijfas deel xxx

Bericht door Jakob G »

Pascal-141 schreef:
Jakob G schreef:Hallo Jan,

Bedankt voor je reactie.

Aanvulling: de laatste drie keer een beetje geluid, heb het ook gehad bij de T3-campertje, goed wat vet er in en de problemen waren van de baan.
hebben daarna nog zes ton er bij gereden, maar de homokineet is wel aanmerkelijk forser, kan daar door misschien meer hebben.

Zie naar reactie uit.

Is er misschien iemand in de buurt van Musselkanaal die ons zou kunnen helpen, kortse klap zou zijn een nieuwe homokineet plus spie monteren, aan de T3 heb ik zeer veel aan gedaan maar kan het niet meer, ben beperkt geworden.

Mvg,
Jakob.
Ps, het eenvoudig in gerichte T5-camperje is onze toevlucht als we even antikraak geen pand hebben, we wonen via Ad Hoc in het pand als het verkocht word hebben we twee dagen om wat anders te zoeken, en dat zal moeilijk worden.

Je kan een T3 niet vergelijken met een T5 , zeker niet als het op homokineten /aandrijfassen aankomt . Bij de T3 maken die zowieso geen slijtage , ze lopen immers altijd rechtuit (achteras) , bij de T5 zitten ze op de voorwielen , dus daar maken ze meer slijtage want de trekkrachten komen op de homokineten terwijl je bvb een bocht neemt , en het is net dan dat ze slijten (trekkracht verwerken onder hoek)
Een homokineet bij een voorwielaangedreven auto die lawaai maakt , is rijp voor de schroothoop . Vet bijdoen haalt niks uit . Homokineet vervangen is enige oplossing . :knipoog
We hadden gehoopt dat als je een bus koopt van nog geen dertig duizend kilometer je voorlopig wat gevrijwaard van reparaties, we hebben ook al de 2massa vliegwiel moeten laten vervangen.
Nu de homokineet, die ook al ruim €200,- moet kosten, en hoelang blijft de rest van de aandrijfas dan goed, kan kunnen we dan niet beter de complete aandrijfas vervangen???
Het gaat om de T5-TDi 63kw hand geschakeld 2005 als iemand ons verder kan helpen wil ik degene wel het chassisnummer wel door geven.
Bij een vw audi garage werd dus verteld dat de homokineet ruim 200,- kost, de complete as moet ruim €1000,- zonder BTW.
En er werd ook gezegd dat het soms best heel moeilijk is de complete as uit de motorblok te krijgen, wat is jullie bevinding.

Graag jullie hulp.

Groet,
Jakob.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Rechter aandrijfas Aandrijfas deel xxx

Bericht door Pascal-141 »

Jakob G schreef:
We hadden gehoopt dat als je een bus koopt van nog geen dertig duizend kilometer je voorlopig wat gevrijwaard van reparaties, we hebben ook al de 2massa vliegwiel moeten laten vervangen.
Nu de homokineet, die ook al ruim €200,- moet kosten, en hoelang blijft de rest van de aandrijfas dan goed, kan kunnen we dan niet beter de complete aandrijfas vervangen???
Het gaat om de T5-TDi 63kw hand geschakeld 2005 als iemand ons verder kan helpen wil ik degene wel het chassisnummer wel door geven.
Bij een vw audi garage werd dus verteld dat de homokineet ruim 200,- kost, de complete as moet ruim €1000,- zonder BTW.
En er werd ook gezegd dat het soms best heel moeilijk is de complete as uit de motorblok te krijgen, wat is jullie bevinding.

Graag jullie hulp.

Groet,
Jakob.
1000eur excl btw ? da's goed doorgerekend ...

Je vind al complete aandrijfassen voor 100eur : http://www.ebay.de/itm/Antriebswelle-un ... 4843e6c9ab

Of zelfs nog goedkoper : http://www.ebay.de/itm/VW-Transporter-T ... 4ad0d2f579

Wat de kwaliteit daarvan is , weet ik niet , ik vind het wel héél goedkoop ...

http://www.ebay.de/itm/ANTRIEBSWELLE-FU ... 3a9fdf513b

http://www.ebay.de/itm/MAPCO-ANTRIEBSWE ... 58bc7fa832

Maar goed , een homokineet vind je hier :
http://www.ebay.de/itm/ORIGINAL-SKF-GEL ... 19e5912b48

De montage van een rechter aandrijfas bij een T5 stelt niet zo veel voor , als je sleutelervaring hebt en het nodige gereedschap .
Als je nou iemand vind (misschien een WJW-er ?) die het voor je wil doen voor een prijsje , dan ben je stukker goedkoper dan die 1000eur ...

Hier vind je een beschrijving voor het vervangen van de aandrijfas (is wel voor een 2.5tdi , maar is bijna hetzelfde voor een 1.9tdi) :
viewtopic.php?f=13&t=35104&hilit=aandrijfas#p239464
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie