Bijtelling regeling is relatief simpel;
Bus ouder dan 15 jaar op grijs kenteken: Jaarlijkse bijtelling is 35% van de handelswaarde van het voertuig.
Bus jonger dan 15 jaar op grijs kenteken: Bijtelling van de nieuwprijs van het voertuig.
Dan kun je ook nog aanvragen dat je de bus alleen voor zakelijke kilometers gebruikt, dan betaal je geen bijtelling maar kun je ook niet meer naar de Efteling met de bus en bij controle kan de belastingdienst een naheffing doen. Dit is ook echt 0 km rijden privé, je hoeft dan geen KM administratie bij te houden alleen wel een agenda met waar je op dat moment bent met de bus.
Als je medewerkers in dienst hebt, zou je in theorie de bus kunnen 'leasen' aan de medewerker. Dit is alleen een heel onhandige constructie die alleen als voordeel kan hebben dat je geen bijtelling betaalt en toch 500 km privé mag rijden
![fun :bonk](./images/smilies/bonk.gif)
.
Als de bus grijs kenteken heeft, kun je brandstofkosten, onderhoud en afschrijving aftrekken als 'kostenpost' en ondertussen a €0,19/km doorberekenen aan je klant (waar je geen belasting over hoeft te betalen). Knappe jongen die 0,19 kost (ik heb uitgerekend dat mijn bus minimaal 0,24 per km kost, maar dan zou ik dus 0,05 aan inkomsten moeten noteren per kilometer (en daar weer belasting over betalen)
![nuts :nuts](./images/smilies/nuts.gif)
)
Anyway, om het simpel te houden; bijtelling is niet zo spectaculair als je een bus van voor 1999 hebt ;). Ik _zou_ met mijn 1996 2.5Tdi €700 per jaar bijtelling betallen (handelswaarde is €2000), maar ik gebruik de bus niet voor privé kms :)