Hey mede forumers
Ik kreeg te horen dat een TURBOdiesel zo weinig mogelijk tegendruk moet hebben in zijn uitlaat.
De turbo zal hier door beter presteren omdat deze eerder kan reageren en verbruik zal dus ook lager worden.
Dit is al mogelijk door de laatste demper weg te halen.
De hamvraag
Klopt dit?
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Tegendruk wel of niet doen.
Re: Tegendruk wel of niet doen.
Ronald,
De grootste obstructie is je zwartepietenfilter. Die demper(s) bij de T5 zit bijna niets in. Naar mijn bescheiden mening is het verschil door het weglaten van de demper(s) niet eens merkbaar in prestatie.
Hypothetisch: Door alle dempers en het roetfilter te verwijderen zal de tegendruk wat afnemen waardoor in theorie de turbo sneller opspoelt maarr... diezelfde turbo wordt afgetopt (in druk) door het management dmv de verstelling.
Wil je je kinderen nóg sneller op school hebben? Laat dan wat aan de karakteristiek (begrenzingen) van de software-instelling doen, dat levert wel merkbaar resultaat op en kost je hetzelfde (of minder) dan een vervangende pijp (of meerdere pijpen).
De grootste obstructie is je zwartepietenfilter. Die demper(s) bij de T5 zit bijna niets in. Naar mijn bescheiden mening is het verschil door het weglaten van de demper(s) niet eens merkbaar in prestatie.
Hypothetisch: Door alle dempers en het roetfilter te verwijderen zal de tegendruk wat afnemen waardoor in theorie de turbo sneller opspoelt maarr... diezelfde turbo wordt afgetopt (in druk) door het management dmv de verstelling.
Wil je je kinderen nóg sneller op school hebben? Laat dan wat aan de karakteristiek (begrenzingen) van de software-instelling doen, dat levert wel merkbaar resultaat op en kost je hetzelfde (of minder) dan een vervangende pijp (of meerdere pijpen).
- Multivan Generation
- Berichten: 33894
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
- Ralph Bakker
- Berichten: 271
- Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
- Locatie: Uden
Re: Tegendruk wel of niet doen.
Helemaal waar Heemskerk,
En daarbij is minder tegendruk ook een minder hogere EGT als gevolg.
Ik zou echt van je dempers af blijven ivm rare resonantie of extra geluid.
En vroeger zou ik zeggen die DPF eraf, maar nu heb ik zelf ook kinderen en zie ik ook graag een gezondere wereld voor ze.
En daarbij is minder tegendruk ook een minder hogere EGT als gevolg.
Ik zou echt van je dempers af blijven ivm rare resonantie of extra geluid.
En vroeger zou ik zeggen die DPF eraf, maar nu heb ik zelf ook kinderen en zie ik ook graag een gezondere wereld voor ze.
-
- Berichten: 1627
- Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22
Re: Tegendruk wel of niet doen.
Bedankt voor je snele reactie.
De bus is ge chipt.
Ik zag een bus met een dubbele uitlaat en vond dat best mooi uitzien en het er over hebden kwam dit naar boven.
Iemand kan zoiets voor me maken en dei ook laat die demper er gelijk weg dat reageerd je turbo ook sneller.
Ik vind het geluid ook heel mooi moet ik bekennen.
Bijkomst is de eventuele brandstof besparing snelheid vind ik niet belangrijk.
Waar het mij om gaat kan je de demper zomaar weglaten en welke gevolgen kan het hebben.
De bus is ge chipt.
Ik zag een bus met een dubbele uitlaat en vond dat best mooi uitzien en het er over hebden kwam dit naar boven.
Iemand kan zoiets voor me maken en dei ook laat die demper er gelijk weg dat reageerd je turbo ook sneller.
Ik vind het geluid ook heel mooi moet ik bekennen.
Bijkomst is de eventuele brandstof besparing snelheid vind ik niet belangrijk.
Waar het mij om gaat kan je de demper zomaar weglaten en welke gevolgen kan het hebben.
- Ralph Bakker
- Berichten: 271
- Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
- Locatie: Uden
Re: Tegendruk wel of niet doen.
Dag Ronald,
Als ik het zo ondertussen begrijp is je bus al DPF vrij en gechipt?
Zo ja, laat je uitlaatsysteem zo. De wagen is in principe hierop afgesteld.
Het scenario is dat je een andere open demper neemt. (vaak meer geluid), je chip op aanpast. Eerdere spool-up is mogelijk maar heeft als gevolg dat je vliegwiel dit niet fijn vindt als je in lagere toerentallen rijdt en belastender is voor je aandrijflijn.
Als ik het zo ondertussen begrijp is je bus al DPF vrij en gechipt?
Zo ja, laat je uitlaatsysteem zo. De wagen is in principe hierop afgesteld.
Het scenario is dat je een andere open demper neemt. (vaak meer geluid), je chip op aanpast. Eerdere spool-up is mogelijk maar heeft als gevolg dat je vliegwiel dit niet fijn vindt als je in lagere toerentallen rijdt en belastender is voor je aandrijflijn.
Re: Tegendruk wel of niet doen.
Precies ;-) Ik vind het gefilterde luchtje wel een stuk beter dan dat die ongefilterde meuk, al vind ik de onverbrande diesel ( bij het tanken) wel weer erg lekker..Ralph Bakker schreef: ↑30 sep 2017, 19:54 Helemaal waar Heemskerk,
En daarbij is minder tegendruk ook een minder hogere EGT als gevolg.
Ik zou echt van je dempers af blijven ivm rare resonantie of extra geluid.
En vroeger zou ik zeggen die DPF eraf, maar nu heb ik zelf ook kinderen en zie ik ook graag een gezondere wereld voor ze.
Wanneer ik verbrande diesel wil snuiven ga ik wel naar een oltimershow/fancy-fair..
![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
Re: Tegendruk wel of niet doen.
Gesus! da's idd niet veel! Echt iets voor jou om 'm te scalperen..
![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)