Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zwarte rook bij optrekken en doortrekken

vragen over de T4
Jokro
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 aug 2024, 20:35

Zwarte rook bij optrekken en doortrekken

Bericht door Jokro »

Hallo, ik had dit verhaal op de verkeerde rubriek geplaast ( kennismaken) ik heb een vw t4 2.5 avc california event 2003 gekocht , hij loopt wel goed, maar wel met zwarte rookpluimen, vorig jaar gekocht en bij de garage voorzien van alle filters olie,en remmen banden laten vernieuwen, ook 8 mnd geleden laten chippen naar 130 pk, hij loopt nu als de brandweer, maar nu het probleem, zwarte rook bij optrekken en doortrekken, zelf egr afgedicht, luchtmassameter , turbodruksensor en alle vacuumslangen vernieuwd , alle van bosch , wastegate gecontroleerd, werk naar behoren, maar het probleem zwarte rook als ik optrek en doortrek, ook pas nog enkele keren noodloop gehad, wat zou er aan de hand kunnen zijn, de man die hem heeft gechipt heeft de software er weer nieuw opgezet maar het probleem van rook blijft , wie zou het weten , groeten jk
T3camperaar
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 aug 2014, 13:43

Re: Zwarte rook bij optrekken en doortrekken

Bericht door T3camperaar »

Zou het kunnen dat je turbo lager lekt en je turbo speling heeft? Dan gaat hij olie verbranden.

Groet,

Tinus
Jokro
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 aug 2024, 20:35

Re: Zwarte rook bij optrekken en doortrekken

Bericht door Jokro »

Ok, zou een mogelijk kunnen zijn, ik vraag het na, bedankt.
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 665
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Zwarte rook bij optrekken en doortrekken

Bericht door jos_br »

Zou toch de software eens laten bekijken, of in ieder geval eens loggen. Was de rook er voor het tunen ook al?

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Jokro
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 aug 2024, 20:35

Re: Zwarte rook bij optrekken en doortrekken

Bericht door Jokro »

Toen ik hem heb gekocht , rookte hij alleen bij hard doortrekken bij inhalen of de helling op, verder niet, nu rookt hij bijna altijd pluimen of veel rook bij harder doortrekken.
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 665
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Zwarte rook bij optrekken en doortrekken

Bericht door jos_br »

Jokro schreef: 18 aug 2024, 11:45 Toen ik hem heb gekocht , rookte hij alleen bij hard doortrekken bij inhalen of de helling op, verder niet, nu rookt hij bijna altijd pluimen of veel rook bij harder doortrekken.
Dan had daar voor het tunen eerst naar gekeken moeten worden, dus van tevoren loggen e.d. en kijken waarom die rookte. Met tunen wordt dat dan alleen maar erger.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Jokro
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 aug 2024, 20:35

Re: Zwarte rook bij optrekken en doortrekken

Bericht door Jokro »

Wat ik wel raar vind toen hij in de noodloop ging komt er helemaal geen rook uit de uitlaat, ook niet bij stevig gas geven ??
pwhooftman
Berichten: 350
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Zwarte rook bij optrekken en doortrekken

Bericht door pwhooftman »

Mijn eerste gedachte was: hij is lomp getuned door gewoon meer diesel in te spuiten

Maar je zou ook nog de LMM even los kunnen koppelen om te kijken of dat invloed heeft.

Eigenlijk zou je banken 003, 008 en 011 moeten loggen met VCDS, de noodloop zou een te hoog oplopende turbodruk kunnen zijn.
Jokro
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 aug 2024, 20:35

Re: Zwarte rook bij optrekken en doortrekken

Bericht door Jokro »

Ik zal het binnenkort proberen, er zit nu een nieuwe orginele lmm op.
Jokro
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 aug 2024, 20:35

Re: Zwarte rook bij optrekken en doortrekken

Bericht door Jokro »

Hallo allemaal, ik had vandaag tijd om te kijken naar mijn t4 ivm de zwarte rook bij het optrekken en doortrekken, ik heb de stekkers van de lmm en de n 75 doorgemeten met een multimeter, en de vacuumslangen gescheckt, deze waardes kloppen allemaal volgens mijn werkplaatsboek, lmm en n75 zijn vorige week nieuw geplaatst, nu zag ik dat de wastegate niet beweegt als ik de motor 1 minuut op 4000 toeren laat lopen bij stilstaande bus, een pompje op de wastegate gezet en hij beweegt wel op ong 0,7 bar, maar niet bij 4000 toeren als ik dan ongeveer 1 minuut gas ( bij stilstaande bus) kan het dan zijn dat de wastegate niet helemaal dichtgaat ??
JacoMeerveld
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 jan 2021, 09:45

Re: Zwarte rook bij optrekken en doortrekken

Bericht door JacoMeerveld »

Ik had hetzelfde; bleek de 'roetfilter/kat' nagenoeg geheel verstopt te zijn; vervangen voor een pijp en gaan doe die banaan...roestvrij.
Bijlagen
20240807_094332.jpg
Helder
Jaco

soms moet je traagheid vliegensvlug inzetten en gewoon heel lang genieten.
VW T3, VW T4, VW1200Kever, VW412, Zastava750
Jokro
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 aug 2024, 20:35

Re: Zwarte rook bij optrekken en doortrekken

Bericht door Jokro »

Ok, ik kan het laten nakijken bij mijn garage, ze beginnen volgende week weer.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34131
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Zwarte rook bij optrekken en doortrekken

Bericht door Multivan Generation »

Jokro schreef: 21 aug 2024, 15:35 Hallo allemaal, ik had vandaag tijd om te kijken naar mijn t4 ivm de zwarte rook bij het optrekken en doortrekken, ik heb de stekkers van de lmm en de n 75 doorgemeten met een multimeter, en de vacuumslangen gescheckt, deze waardes kloppen allemaal volgens mijn werkplaatsboek, lmm en n75 zijn vorige week nieuw geplaatst, nu zag ik dat de wastegate niet beweegt als ik de motor 1 minuut op 4000 toeren laat lopen bij stilstaande bus, een pompje op de wastegate gezet en hij beweegt wel op ong 0,7 bar, maar niet bij 4000 toeren als ik dan ongeveer 1 minuut gas ( bij stilstaande bus) kan het dan zijn dat de wastegate niet helemaal dichtgaat ??
Op basis waarvan besluit je deze test te doen?
Staat dat ergens beschreven dat je een wastegate zo moet testen, bij dat toerental?
Dat de wastegate bij 0,7 bar open gaat is bij een 88pk okee, bij een 102pk zou dat 0,8 bar moeten zijn.

Ben het met Jos eens. Eerst software weer terug naar origineel, en dan troubleshooten. Waar ben je geweest voor tuning?
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Jokro
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 aug 2024, 20:35

Re: Zwarte rook bij optrekken en doortrekken

Bericht door Jokro »

Dat moet ik navragen, ik was er niet bij , het is gebeurd toen mijn bus voor nieuwe banden bij mijn vaste garage door een tuner die al jaren als zzp,er dit werk doet op afroep, ik ken zijn naam niet, maar hij wil er na deze vakantie weer naar kijken , groeten jokro.
Jokro
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 aug 2024, 20:35

Re: Zwarte rook bij optrekken en doortrekken

Bericht door Jokro »

Ik heb wel even een drukmeter geleend om de druk van het vacuüm slangetje naar de n 75 te meten tijdens het rijden, ga ik volgende week proberen ??
Plaats reactie