Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ERG klep

vragen over de T4
Plaats reactie
corrijd
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 sep 2007, 20:28

ERG klep

Bericht door corrijd »

Hoi
Ik heb een t4 2.5 102 pk
trekt laatste tijd iets minder scheelt dat als de ERG afgesloten is?
Maar waar zit die en hoe moet het ,als ik de motorkap open doe zie je een en al motorblok
Fred-15
Berichten: 1183
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:25
Locatie: Almere 0612039470

Bericht door Fred-15 »

Hoi Cor (rijd)

Hebbie al bij tips en truks gekeken ? en je bedoeld natuurlijk EGR ipv erg.

http://www.weetjewel.com/tips_en_trucs/ ... r_buis.htm
of hier : http://www.weetjewel.com/tips_en_trucs/ ... je_egr.htm

Gr. Fred.
wie het onkruid in zijn eigen tuintje wied ziet de rotzooi bij zijn buurman niet
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4458
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Bericht door Henk-1 »

Hoi Corrijd

laat eens je lucht massa meter nameten (ook wel LMM genoemd) ?

Lucht filter al vervangen ?

roetkat vol ?

De EGR afdichten moet je geen wonderen van verwachten , het is wel beter voor de motor
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Bericht door Dirk/970 »

Hey Corrijd,
EGR dichtmaken scheelt roetaanslag in je inlaatkanaal. De auto pakt iets soepeler op als je van deellast naar vollast gaat (bij acceleren dus) omdat de EGR niet eerst dicht moet voor schone lucht.
Eigenlijk merk je het meeste verschil als je na het dichtmaken van de EGR-buis ook de EGR-bocht en het inlaatspruitstuk schoonmaakt, dus die smerige olie-met-roet aanslag eruit haalt.
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Dirk/970 schreef: De auto pakt iets soepeler op als je van deellast naar vollast gaat (bij acceleren dus) omdat de EGR niet eerst dicht moet voor schone lucht..

E hier vind ik dus het antwoord op mijn vraagtekens bij de verhalen dat de auto met afgesloten EGR beter trekt (andere topic waar je plaatjes kunt bestellen :knipoog )

Het is het beter oppakken (dat ik zeker met jouw verklaring zeker als goed mogelijk zie) dat verklaart wordt als beter trekken...

Beter trekken is in mijn ogen meer trekkracht, en dat heb je dus niet door het afsluiten van de EGR, toch??
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Bericht door Dirk/970 »

@Roger:
Klopt, is verklaring uit eigen bevinding. Het dichtmaken van de EGR-buis zorgt er m.i. niet voor dat de motor harder of bij lagere toerentallen gaat trekken, maar reageert zo wel merkbaar wat sneller op het gas bij (tussen-) acceleratie.
Schoonmaken van de EGR-bocht en de inlaatcollector geeft je dan min of meer het gespecificeerde vermogen terug omdat de luchtstroomrestrictie door dichtslibben (en het vermogenverlies hierdoor) wordt weggehaald.

Op de site van Peter111 :klappen en bij tips en trucs staat heel veel uitgelegd over hoe de motor beter presteert als de inlaat- en uitlaatlucht makkelijker kunnen stromen :toppie
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
oldgtarz
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 dec 2007, 16:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door oldgtarz »

Hoi allemaal,

Ik rij al jaren T4, kom ook al jaren op de site, maar was nog nooit op 't forum...

Mijn T4 is uit 1998, 1.9TDI, luxe uitvoering met electrische ramen enzo. Tot vandaag was ie motorisch helemaal standaard, maar het koelreservoir was lek, dus heb ik gelijk wat andere klusjes aangepakt.
De luchtfilter-bak heeft nu dus geen air-restrictor meer en dat is gelijk te merken!! Meer power!
Met een set verse filters (lucht en interieur) en een nieuw koeltankje is ie weer redelijk fris. Volgende week verse olie en 't koelsysteem een doorspoelbeurt (roze en blauwe koelvloeistof door elkaar, niet doen!!...)

Maar goed, ik wil dus ook graag van de vuile warme lucht af, dus ik heb me redelijk 'ingelezen' in de pagina's over het EGR plaatje. Dus zoeken maar..
Voor de zekerheid heb ik er nog niks aan gedaan, behalve een foto gemaakt!

Dus voor de specialisten: is dit de plek waar 't EGR-plaatje moet komen???

Afbeelding

Groetjes
Ray
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Bericht door GerJol 716 »

Inderdaad daar waar je het cirkeltje om hebt getekend kan je het plaatje plaatsen.
Gebruik wel twee pakkingen om het plaatje tussen te monteren.

En ik denk niet dat je een 1.9 TDI hebt, maar je bedoeld vast een 1.9 TD.
Intercooler zit niet op een ABL motor.
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
JJ@
Berichten: 1125
Lid geworden op: 13 jun 2007, 18:35

Bericht door JJ@ »

wel het plaatje op de onderste aansluiting zetten,eerst pakking dan plaatje dan de rvs flex buisje weermet zijn knie stuk
Plaats reactie