Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

roetfilter zelf meenemen

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

roetfilter zelf meenemen

Bericht door Henk Peter 856 »

Wie heeft hier ervaring mee.
Haal de bestelde roetfilter bij de garage op en zeg dat je die zelf gaat monteren. (misschien monteer je de roetfilter pas over jaren of helemaal niet)
Bij apk keuring wordt toch niet gekeken naar een roetfilter.
En de RDW kijkt er ook niet naar.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Bericht door Harry 341 »

ehhh,waarom zou je 'm dan ophalen?
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Bericht door Christoffel »

Roetfilter moet afgemeld worden bij het RDW, net als je APK.

Nummer roetfilter wordt bij RDW in systeem genoteerd en er moet in het roetfilter een nummer gegraveerd worden.

Chris
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Bericht door Henk Peter 856 »

vreemd, een katalysator is ook niet verplicht, waarom een roetfilter dan wel.
Ik zal deze vraag ook eens aan de RDW stellen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

De RDW is een overheidsorgaan.
Mijn vader wilde onder zijn Golf 4, waarvan de kat kapot was, ook een roetfilter hebben, scheelde hem veel kosten voor dat stukkie pijp onder de auto.

Katalysator heeft hij in moeten leveren en in het roetfilter werd inderdaad een nummer geslagen.
Is het bij de RDW geregistreerd, dan krijgt de garagist zijn geld voor montage etc..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Bericht door Christoffel »

Er is ook niet gesproken dat een roetfilter verplicht is.

Ook oxidatie katalisatoren zijn in NL niet bij wet verplicht.

Echter voor de type goedkeuring, ofwel eerste toelating op de weg in Nederland moest de auto aan bepaalde emissie eisen voldoen.

Er is echter geen controle meer naderhand zoals dit het geval is bij personenwagen en bedrijfswagens met benzine motoren.
Bij deze groep is een visuele controle op de aanwezigheid bij APK verplicht evenals de werking dmv 4 gasmeting.

Dit is bij een dieselmotor niet even te doen, vandaar geen controle punt, blijft de roetuitstoot over als controlepunt. Een oxidatie katalisator heeft verder geen invloed op de roetuitstoot, vandaar.

Wil je nu gebruik maken van fiscaal voordeel bij aanschaf en montage van een roetfilter, m.a.w. de overheid betaald een gedeelte mee, zal er controle van overheidswegen moeten zijn, ja en daar komt het RWD om de hoek kijken.

Alle voertuigen zijn daar geregistreerd, zo ook de eventuele opbouw van een roetfilter, vandaar dat deze daar afgemeld moet worden. Het nummer wat in het roetfilter geslagen wordt is voor de controle achteraf.

Voor de APK zal het geen controle punt zijn.

Voor verdere info zie website RDW

Chris
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Bericht door Christoffel »

Er is ook niet gesproken dat een roetfilter verplicht is.

Ook oxidatie katalisatoren zijn in NL niet bij wet verplicht.

Echter voor de type goedkeuring, ofwel eerste toelating op de weg in Nederland moest de auto aan bepaalde emissie eisen voldoen.

Er is echter geen controle meer naderhand zoals dit het geval is bij personenwagen en bedrijfswagens met benzine motoren.
Bij deze groep is een visuele controle op de aanwezigheid bij APK verplicht evenals de werking dmv 4 gasmeting.

Dit is bij een dieselmotor niet even te doen, vandaar geen controle punt, blijft de roetuitstoot over als controlepunt. Een oxidatie katalisator heeft verder geen invloed op de roetuitstoot, vandaar.

Wil je nu gebruik maken van fiscaal voordeel bij aanschaf en montage van een roetfilter, m.a.w. de overheid betaald een gedeelte mee, zal er controle van overheidswegen moeten zijn, ja en daar komt het RWD om de hoek kijken.

Alle voertuigen zijn daar geregistreerd, zo ook de eventuele opbouw van een roetfilter, vandaar dat deze daar afgemeld moet worden. Het nummer wat in het roetfilter geslagen wordt is voor de controle achteraf.

Voor de APK zal het geen controle punt zijn.

Voor verdere info zie website RDW

Chris
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Bericht door Henk Peter 856 »

Dat verwacht ik dus ook, een roetfilter mag je naderhand gewoon weer uitbouwen .Daarom lijkt dit me ook geen enkele zin hebben.

Ik blijf erbij dat de brandstof verder verbeterd dient te worden in plaats van allerlei lapmiddelen
Plaats reactie