Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T4 als Youngtimer (caravantrekker)
Re: T4 als Youngtimer (caravantrekker)
Mijn ervaring met de 2.5TDI en de 1.9TD is dat met wegrijden en een zware aanhanger eraan dat dit met de 1.9TD
beter gaat, lijkt raar terwijl die 140 nm heeft en die TDI 250 nm koppel heeft, maar is wel zo.
alleen omdat die versnellingsbak van de TD de 1 veel korter heeft, daarna als het spul eenmaal rolt dan is de TDI
zeer duidelijk in zijn voordeel!!! en richting de 80 km/h heeft de TD de tong op de schoenen als die een heuveltje ziet.
het wegtrekken zeker bergop met dat gewicht dat is niet de sterkste kant van mijn combinatie koppeling/bak
dus zoveel mogelijk niet bergop stoppen.
beter gaat, lijkt raar terwijl die 140 nm heeft en die TDI 250 nm koppel heeft, maar is wel zo.
alleen omdat die versnellingsbak van de TD de 1 veel korter heeft, daarna als het spul eenmaal rolt dan is de TDI
zeer duidelijk in zijn voordeel!!! en richting de 80 km/h heeft de TD de tong op de schoenen als die een heuveltje ziet.
het wegtrekken zeker bergop met dat gewicht dat is niet de sterkste kant van mijn combinatie koppeling/bak
dus zoveel mogelijk niet bergop stoppen.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: T4 als Youngtimer (caravantrekker)
Met mijn ML ging het allemaal prima. Nooit problemen met wegrijden, zeker niet in lage gearing. Als de eerste versnelling van de TDI zo lang is, dan maak ik me wel zorgen. Een middag op pad met een minigraver in Nederland is één ding maar drie weken de Alpen trekken is iets anders. Ik ben bang dat de koppeling dan is rook is opgegaan. Bovendien is een lange TDI met DC bijna onmogelijk te vinden met minder dan 250dkm op de teller. Ik denk dat ik toch maar weer op zoek moet gaan naar een ML die ik op de zaak kan zetten.
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: T4 als Youngtimer (caravantrekker)
Laat je niet op verkeerde gedachten brengen ... De 2.5TDI is een ideale caravan/aanhanger trekker !Jankees schreef:Met mijn ML ging het allemaal prima. Nooit problemen met wegrijden, zeker niet in lage gearing. Als de eerste versnelling van de TDI zo lang is, dan maak ik me wel zorgen. Een middag op pad met een minigraver in Nederland is één ding maar drie weken de Alpen trekken is iets anders. Ik ben bang dat de koppeling dan is rook is opgegaan. Bovendien is een lange TDI met DC bijna onmogelijk te vinden met minder dan 250dkm op de teller. Ik denk dat ik toch maar weer op zoek moet gaan naar een ML die ik op de zaak kan zetten.
Ik gebruik de 102PK TDI al 11 jaar lang voor het trekken van zware aanhangers . Nog NOOIT in een situatie gekomen waarvan ik dacht "dit haalt de motor niet" , bij bvb het rijden in de Ardennen (ook niet echt bepaald "plat terrein" te noemen)
Ik heb er heel vaak 2,5T achter hangen , soms zelf meer ...
De ML zal er uiteraard ook geen problemen mee hebben , heeft ook veel meer PK's , 4x4 , en goede betrouwbare automaat .
Maar , die heeft niet de laadruimte van een T4
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: T4 als Youngtimer (caravantrekker)
Naar mijn mening is een T4 met de 2.5 tdi motor toch inderdaad wat anderen ook schrijven een ideale trekauto. Wij hebben een paar jaar de 2.5 tdi met 102 pk gereden en veel met de paardentrailer erachter en met de caravan naar Frankrijk. Ging echt ideaal en verbruik blijft ook zeer acceptabel. Nu met de 151 pk gaat het weer super. Ondanks dat deze nog langere overbrengingen heeft heeft deze nog meer trekkracht onderin.
Ik zou een 102 pk zeker aanraden!
Ik zou een 102 pk zeker aanraden!
T6.1 Multivan 2020 199 pk 4-motion lwb
Transporter T4 Caravelle Business 1998 151 pk camper
Passat VR6 GLX 1995
AUDI TT 3.2 2008
Transporter T4 Caravelle Business 1998 151 pk camper
Passat VR6 GLX 1995
AUDI TT 3.2 2008
Re: T4 als Youngtimer (caravantrekker)
Een lange TDI met dubbele cabine zou ik ook zeker willen hebben maar waar vindt je zo'n auto van 1998 of eerder in een redelijke staat? Ik ben er nog geen een tegengekomen. Nog liever zou ik een 2,5 benzine treffen. Waar ik me namelijk ook zorgen over maak is de youngtimersregeling. Als ze die over een paar jaar gaan opheffen, dan moet ik gaan bijtellen over de cataloguswaarde. Dan is het niet interessant meer. Ik kan hem dan wel op privé zetten maar dan betaal ik ruim EUR 200,-- wegenbelasting per maand, in plaats van EUR 80,-- voor een benzineauto. Ook is de auto dan in een klap niets meer waard. Het blijft een lastige puzzel.
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: T4 als Youngtimer (caravantrekker)
rb
De TDI zal misschien ooit eens "duurder" worden met die regeling , maar dat verbruik ... Ik rijd een 2.5i benzine op mijn werk , en dat ding ZUIPT man niet normaal , als ik dat vergelijk met mijn TDI .
En hoe moet ook gezegd : de TDI trekt véééél beter dan de 2.5i .
Héél goede motoren hoor , die 2.5i , maar dat verbruik is een serieuze domper ...
Tja , wat is wijsheid ? Die 2.5benzine zuipt je arm , zeker meet een aanhanger erachter enz , tegenover de zuinige TDI ...Jankees schreef:Een lange TDI met dubbele cabine zou ik ook zeker willen hebben maar waar vindt je zo'n auto van 1998 of eerder in een redelijke staat? Ik ben er nog geen een tegengekomen. Nog liever zou ik een 2,5 benzine treffen. Waar ik me namelijk ook zorgen over maak is de youngtimersregeling. Als ze die over een paar jaar gaan opheffen, dan moet ik gaan bijtellen over de cataloguswaarde. Dan is het niet interessant meer. Ik kan hem dan wel op privé zetten maar dan betaal ik ruim EUR 200,-- wegenbelasting per maand, in plaats van EUR 80,-- voor een benzineauto. Ook is de auto dan in een klap niets meer waard. Het blijft een lastige puzzel.
De TDI zal misschien ooit eens "duurder" worden met die regeling , maar dat verbruik ... Ik rijd een 2.5i benzine op mijn werk , en dat ding ZUIPT man niet normaal , als ik dat vergelijk met mijn TDI .
En hoe moet ook gezegd : de TDI trekt véééél beter dan de 2.5i .
Héél goede motoren hoor , die 2.5i , maar dat verbruik is een serieuze domper ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: T4 als Youngtimer (caravantrekker)
Tjah Keesjan. een paar weekjes in de Alpen red ie heus wel. Een caravan weegt maar 1800 kg, dus dat valt wel mee.
Wij trokken namelijk ook ieder half jaar het achter differentieel van een Nissan Patrol aan bonken dankzij de zware kar erachter...
Als je maar genoeg je best doet, dan krijg je alles kapot.
mvg Rick
Wij trokken namelijk ook ieder half jaar het achter differentieel van een Nissan Patrol aan bonken dankzij de zware kar erachter...
Als je maar genoeg je best doet, dan krijg je alles kapot.
mvg Rick
Re: T4 als Youngtimer (caravantrekker)
Hebben jullie nog tips waar ik een goede lwb TDI DC kan vinden? Ik ze nauwelijks aangeboden worden op het internet. Waar hebben jullie zelf je mooie bussen vandaan?
Re: T4 als Youngtimer (caravantrekker)
Alle sites afzoeken? Ik heb ook 5 maanden lopen zoeken naar een nette.
Volkswagen Transporter 2.5 AJT TDI 115pk
ex Volkwagen Bora 2.0L
ex Hyundai Excel 1.3L
ex Volkwagen Bora 2.0L
ex Hyundai Excel 1.3L
Re: T4 als Youngtimer (caravantrekker)
Ik heb destijds de goedkoopste enkele cabine (ik vervoer er hoofdzakelijk motorfietsen mee) gekocht en dat ding ziet er dus ook niet uit. Dat hoeft voor mij ook niet, hij moet gewoon doen waar hij voor is en dat is vervoer. Toch doet ie het al 4 jaar prima.
Het is dus net waar je prioriteiten liggen.
mvg Rick
Het is dus net waar je prioriteiten liggen.
mvg Rick
Re: T4 als Youngtimer (caravantrekker)
mij hoor je niet eerst een 1.9td nu een 102pk
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Re: T4 als Youngtimer (caravantrekker)
Ik vind net een mooie TDI lwb maar die heeft weer een automaat. Niet doen toch, die automaten? Ik begrijp dat die altijd kapot gaan, zeker met flink trekken.
Re: T4 als Youngtimer (caravantrekker)
Een automaat in een T4 icm aanhangers is een slechte keus inderdaad... Denk dat je vroeg of laat problemen met de bak krijgt.
T6.1 Multivan 2020 199 pk 4-motion lwb
Transporter T4 Caravelle Business 1998 151 pk camper
Passat VR6 GLX 1995
AUDI TT 3.2 2008
Transporter T4 Caravelle Business 1998 151 pk camper
Passat VR6 GLX 1995
AUDI TT 3.2 2008
- m.c van den berg
- Berichten: 1453
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
- Locatie: Beesd
Re: T4 als Youngtimer (caravantrekker)
Jankees schreef:Wat grappig, je hebt ook een Hobby 650. Volgens mij heb je stapelbed achterin en een Frans bed voorin. Ik heb formeel een Hobby 640 SMF. Die heeft een vast bed overdwars voorin en een rondzithoek achterin. Hij is overigens net zo lang als een 650. Met de vaste inventaris erin en de mover weegt hij 1820 kg.
Wat zijn jouw ervaringen met het trekken van je caravan met je T4? Stabiele combinatie? Kan je een beetje met het verkeer meekomen?
Onze caravan is de 650 UFF Exselsior met een queen bed , zijn maar samen. dus ruimte genoeg.
En zeer veel laatruimte in de bus .
Kopen: kijk eens in Duitsland : Mobille.de
Die van ons heeft ook 1 jaar in Duitsland gereden, zijn vaak luxer.
Succes en veel wijsheid met je beslissing
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
foto nr 602
Re: T4 als Youngtimer (caravantrekker)
die caravan van jou die weegt ook geen 1800 kilomatje86 schreef: mij hoor je niet eerst een 1.9td nu een 102pk
die kun je nog met een polo trekken
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life