Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1497
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door bvddobb »

Oviivo schreef:
Oviivo schreef:Kijk, dat is goed nieuws :adhd 2 jaar wachten is geen pretje!

Ik moet zelf nog ONDER de rubbers kijken, maar verder bij mij ook geen rare dingen :toppie
Vandaag onder de rubbers van het dak gekeken. Ik heb wat kleine plekjes waar de lak aan het bollen is :bonk
Met de spoiler lijkt niets mis.

Niets ernstigs, maar het begin is er en de gevolgen zijn mij nu bekend. Ik zal maar eens in contact treden met het Campercentrum in Amersfoort. Garantie wil ik in ieder geval geclaimd hebben, altijd handig :toppie
Oei, niet zo mooi! Ben wel benieuwd hoe het gaat lopen als je contact opneemt met Amersfoort, Ivo!

Overigens, in de discussie op de Engelse site zijn er nu ook redelijk wat lieden met ervaring met galvanische corrosie aan het aluminium van Landrover Defenders, en die zeggen eigenlijk dat we ons over die soort corrosie aan het aluminium dak niet zo druk hoeven te maken (anders dan de spoiler). Het is heel wat anders dan klassiek oxidatie van staal (ouderwetse roest), zeggen zij. Misschien niet zo mooi, maar het leidt niet tot gaten of verzwakking van de constructie, is de teneur van hun opmerkingen. Zie bijv. deze, die ook een remedie geeft: ACF50 spray (??) in de dakrubbers. Wordt door meer mensen daar genoemd.
WelshGas schreef:There are almost a 1000 posts on this problem to date. Has anyone had a hole, ie: an actual perforating hole through the aluminium panel that would affect the structural integrity of the elevating roof or front roof panel. Pictures would be good.
The reason I ask is I have owned Land Rover Defenders for a number of years. These are prone to aluminium galvanic corrosion but I have yet to see structural destruction or weakening of an aluminium alloy panel. Surrounding steel work and the steel chassis members - a totally different story and that is proper, destructive, corrosion.
My California is built and I will pick up in December. I will check for the corrosion prior to 3 years, or if I see it in writing from VW prior to 6 years and if present they will repair and if it comes back then the local body shop can repair thereafter if I cannot manage it myself.

What will really make a difference, well it does on Defenders, ACF50 spray under the rubber/metal roof seal to displace the water that must be present to facilitate the corrosion between the steel and aluminium roof. :smile
Meerdere mensen daar claimen dat het water in de rubbers de galvanische corrosie bevordert, en dat die spray dus zou helpen het water daar te verdringen. Als je erop googlet vind je diverse interessante toepassing (vliegtuigmoederschepen, de Concorde....)
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Oviivo »

Het probleem is inderdaad puur cosmetisch, zover ik nu kan zien. En het begint inderdaad onder de rubbers, waar vocht in blijft staan, zo lijkt het. Altijd droog staan zal dus waarschijnlijk het proces vertragen, denk ik.

Die tip van AFC50 is interessant, bedankt :yes Stelt me ook wat gerust, je opmerkingen over het Engelse forum :peace :kus thanks!

Eerst eens de procedure opstarten voordat ik zelf aan de gang ga, anders krijg ik misschien wel commentaar van VW.

Maar zoals ik eerder schreef; zelf oplossen vind ik geen probleem, heb schik met mijn bussie en zorgen maken probeer ik te vermijden :gekte
Bijlagen
Plekjes onder het rubber :-(
Plekjes onder het rubber :-(
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Oviivo »

Camper mannen in Amersfoort reageerden adequaat. Claim ligt bij "de importeur" en we'll take it from there. Bus zal blijkbaar 1 week nodig zijn, i.v.m. drogen van het dak :nuts
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Witteklim
Berichten: 160
Lid geworden op: 20 jun 2014, 14:14
Locatie: kessel-lo

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Witteklim »

net telefoon van de garage gekregen ,
goed nieuws :yes :yes
het garantiegeval is goedgekeurd en ik krijg een nieuw dak en dakspoiler .
waarschijnlijk zal er ook een tent bijzitten omdat je volgens de dealer en VW het oude dak er bijna niet afkrijgt zonder de tent te beschadigen .
wanneer het dak ging toekomen wist de dealer zelf niet , er zijn zoveel schadegevallen en er worden maar enkele daken verdeelt in europa .
dus dat zal nog wat wachten worden .
maar ben al blij dat ik een nieuw dak ga krijgen .
de wagen zou dan 5 dagen binnen moeten .
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1497
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door bvddobb »

Ivo, Witteklim: hoe oud is jullie bus nou precies? En Ivo, had je hem ook in Amersfoort gekocht?
Laatst gewijzigd door bvddobb op 27 okt 2014, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Witteklim
Berichten: 160
Lid geworden op: 20 jun 2014, 14:14
Locatie: kessel-lo

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Witteklim »

hey ,
onze bus is van 6/2010
we hebben hem 5 maand geleden gekocht en hij is oorspronkelijk uit duitsland .
ik heb hem niet zelf ingevoerd .
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1497
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door bvddobb »

Witteklim schreef:we hebben hem 5 maand geleden gekocht en hij is oorspronkelijk uit duitsland .
ik heb hem niet zelf ingevoerd .
Nou, cool dat je dan toch zonder probleem van de garantie-regeling kunt gebruikmaken!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33917
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Multivan Generation »

Oviivo schreef:Camper mannen in Amersfoort reageerden adequaat. Claim ligt bij "de importeur" en we'll take it from there. Bus zal blijkbaar 1 week nodig zijn, i.v.m. drogen van het dak :nuts
En dan heb je een importeur die er achterkomt dat die bus niet via Leusden is gepasseerd en zijn handen aftrekt van garantie.
Misschien negatief gedacht, maar Pon en garantie gevallen is geen goede match.
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Oviivo »

Multivan Generation schreef:
Oviivo schreef:Camper mannen in Amersfoort reageerden adequaat. Claim ligt bij "de importeur" en we'll take it from there. Bus zal blijkbaar 1 week nodig zijn, i.v.m. drogen van het dak :nuts
En dan heb je een importeur die er achterkomt dat die bus niet via Leusden is gepasseerd en zijn handen aftrekt van garantie.
Misschien negatief gedacht, maar Pon en garantie gevallen is geen goede match.
Tja, dan gaan we naar Duitsland. Het is natuurlijk ook geen issue waar de importeur over kan en moet beslissen, maar een fabriekskwestie. Maar je begint bij een dealer en zo werkt de keten naar boven, als het goed is.

Zo niet, dan lossen we het zelf op, no worries :wjw

En zo kan ik nog wel even positief doorgaan :bifun
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33917
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Multivan Generation »

@ oviivo,
Welke lucht heb jij ingeademd?
Of waren het paddo's dit keer?
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Oviivo »

Multivan Generation schreef:@ oviivo,
Welke lucht heb jij ingeademd?
Of waren het paddo's dit keer?
Nee hoor, zoals eerder vermeld. Ik geniet van mijn bussie. Problemen van VW zijn niet mijn probleem.
Relativeren is een gave, ik bedoel; ga maar eens aan iemand in de Oekraïne uitleggen dat je een slechte dag hebt omdat het dak van je vakantie auto een beetje corrodeert. :nuts
Of nog dichter bij huis; hier op het forum zijn mensen met veel grotere problemen.
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door heemskerk »

Multivan Generation schreef:@ oviivo,
Welke lucht heb jij ingeademd?
Of waren het paddo's dit keer?

Ben benieuwd wat er vóór de paddo's genuttigd is... Misschien wel de polyurethaandampen uit een niet van te voren getest matrasje.. :knipoog :knipoog
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33917
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Multivan Generation »

en ik dacht dat ik nog wel subtiel was.... :bifun :bifun :bifun
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1497
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door bvddobb »

Multivan Generation schreef:
Oviivo schreef:Camper mannen in Amersfoort reageerden adequaat. Claim ligt bij "de importeur" en we'll take it from there. Bus zal blijkbaar 1 week nodig zijn, i.v.m. drogen van het dak :nuts
En dan heb je een importeur die er achterkomt dat die bus niet via Leusden is gepasseerd en zijn handen aftrekt van garantie.
Misschien negatief gedacht, maar Pon en garantie gevallen is geen goede match.
Toch is het niet zo gek hoor, Peter, dat het via de importeur gaat.

Naar ik begrijp gaat het om een internationaal garantieprogramma van Volkswagen, niet van PON, dat in meerdere landen geldt, en ook overdraagbaar is van het ene land naar het andere en ook van de ene eigenaar naar de andere, want het is gekoppeld aan het voertuig via het VIN, niet aan de toevallige huidige of eerste bezitter/koper. Zie het verhaal van Witteklim in België met zijn Belgische dealer en zijn California uit Duitsland...
Wat ik er op andere fora over lees is dat een dealer een schadegeval documenteert, en dan gaat het via de geëigende kanalen (in Nederland: PON) naar VW, en komt er (hopelijk) een acceptatie terug. VW heeft in Europa een beperkt aantal bedrijven opgeleid en gemachtigd deze reparatie uit te voeren (in Nederland: VW Campercentrum Amersfoort), en coördineert het program (levering van reservedaken en spoilers) ook Europees. Ik lees zo ook verhalen van Zwitserse California-rijders die het bijv. in Zuid-Duitsland laten repareren. Het kan wel heel lang duren voor je aan de beurt bent.

Dus misschien wordt dit eens een voorbeeld waar het dan wel goed komt met een extra VW fabrieksgarantie/coulance-programma...

We volgen het met belangstelling (ook al is onze bus al te oud voor dit programma...)!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33917
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Multivan Generation »

Het beste zou het zijn,
als eigenaren via de desbetreffende organisatie, in Nederland RDW,
benaderd zouden worden als er een terugroep actie bestaat.
Is het meest universele en houdbare systeem.

Langzaam aan gaat het besef doordringen,
dat Toyota leek, wereldwijd zware klappen te krijgen,
maar dat het imago er zeker niet onder geleden heeft.

Maar dat gaat buiten deze discussie om.

Voor een ieder, succes met de afhandeling :toppie
Plaats reactie