Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Restauratie VW

vragen over de T4
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 497
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Restauratie VW

Bericht door arjanzevenaar »

Beste weetjewellers,

die bus van mij is geen :T44EVER. De roestduivel is ruim vertegenwoordigt en het is dweilen met de kraan open. Heb hierdoor toch wel enig ervaring nu in lassen, spuiten en restaureren maar ik lig nu meer onder de bus dan erin. En ja het hoort bij een oldtimer lees ik op verschillende forums dat geloof ik ook wel maar toch ben ik op zoek naar een meer structurele oplossing.
Ik heb verschillende opties en ben een beetje "out of the box" aan het denken. Ik wil de bus misschien zelf strippen en compleet zandstralen. hiervoor wil ik een straalmachine huren of het chassis hiervoor laten vervoeren en laten stralen en daarna conserveren. Nu rijzen bij mij de volgende vragen waarvoor ik jullie hulp nodig heb.
1. hoe lang ben je bezig met het strippen van een compleet vw t4 (multivan uitvoering met klapdak) ?
2. Wat weegt ongeveer een leeg chassis van een KWB ?

Ben daarnaast op zoek naar medeweetjewellers die dit zo ongeveer ook hebben gedaan om ervaringen en tips uit te wisselen. Graag hoor ik van jullie.

groetjes Arjan
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Restauratie VW

Bericht door Multivan Generation »

Stijnh in T4 projectenforum had dit ook uitgevoerd met zandstralen etc.
Misschien kun je hem benaderen?
freek
Berichten: 690
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Restauratie VW

Bericht door freek »

een t4 is toch geen oldtimer?? Lijkt me echt zonde van de moeite. Kan je niet beter een goed exemplaar voor weinig aanschaffen. Er rijden genoeg t4's rond met weinig roest zou ik denken. Die van ons is van 2003 en heeft hoegenaamd geen roest. Voordeel is ook dat hij wel in de milieuzones mag.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Restauratie VW

Bericht door LAYCA »

freek schreef:een t4 is toch geen oldtimer?? Lijkt me echt zonde van de moeite. Kan je niet beter een goed exemplaar voor weinig aanschaffen. Er rijden genoeg t4's rond met weinig roest zou ik denken. Die van ons is van 2003 en heeft hoegenaamd geen roest. Voordeel is ook dat hij wel in de milieuzones mag.
Maar als je volhoud wordt hij dat wel :T44EVER
En zonde ??? vind van niet :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
S E B A S
Berichten: 307
Lid geworden op: 30 nov 2012, 14:38

Re: Restauratie VW

Bericht door S E B A S »

Hallo Arjen,
Over het stralen; ik heb het zelf gedaan aan onderzijde en spatbord randen en nog wat plekjes. Dit ging redelijk goed maar doe het nooit meer. Gedaan met straalketel en straalpistool in een grote loods. 2 compressor gekoppeld zodat ik voldoende lucht ter beschikking had. Bus op stempels en alles wat op roest leek aangepakt. Het straalgrid aluminiumoxide korund zat overal. Onderbroek etc. Maar ook overal in de bus. Ik had zo'n masker op maar het transparante scherm was binnen de kortste keren dof omdat het grid alle kanten op kaatst, ook besloeg het masker aan de binnenzijde zodat je nix meer zag, om over stof nog maar niet te spreken. Was voor mij hel op aarde :gif
Hoe dan ook, stralen is idd de enige manier om roest uit de poriën te krijgen.
Vergeet niet dat bij jouw bus (als het echt zo erg is) de roest aan binnenzijde kokers en gesloten profielen, dat je daar nooit bij komt.
T4 2.5 TDI AJT zelfbouw camper -> verkocht
T5 GP 140pk
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Restauratie VW

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb ooit iets gelezen over stralen met koudijs.
Misschien iets om te onderzoeken?
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 497
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: Restauratie VW

Bericht door arjanzevenaar »

Ok. Een echte oldtimer is de t4 nog niet maar heb wel qua roest dezelfde perikkelen. Bedankt Peter voor de tip. Ik zal het onderwerp even zoeken. Wat betreft je tweede tip er zijn diverse mogelijkheden als je googled om de oude lagen eraf te halen zijn er verschillende opties. Koudijs is een optie. Er zijn ook loog of zoutzuurbaden lees ik op de verschillende forums of andere chemische baden. Een andere interresante optie. Op marktplaats bied een bedrijf een ML behandeling aan met garantie. Volgens de advertentie zijn zij de enige. Opties genoeg :nuts
@Sebas. Wat jij beschrijft kan ik mij heel goed indenken. Maar heb jij je doel hiermee bereikt of was na 3 a 4 jaar weer de roest terug ? Had jij de bus compleet gestript of zaken laten zitten ? Was je in een dag klaar met stralen ? Wat gaf de doorslag om het zelf te doen ? Ben erg benieuwd naar je antwoorden.
Gebruikersavatar
S E B A S
Berichten: 307
Lid geworden op: 30 nov 2012, 14:38

Re: Restauratie VW

Bericht door S E B A S »

Doel is 98% bereikt. De roest is nog steeds weg bij spatbord randen en alle plekken die ik gestraald heb. :yes
Echter daar waar ik niet goed bij kwam omdat er plaatdelen overlappen of felsnaden, daar is wel iets zichtbaar. Maar is dus onderzijde. Ik zie het omdat ik de bus ken en weet waar ik moet kijken. Over de plekken waar ik gestraald heb ben ik dus zeker tevreden.
Alleen nu na 3 jaar komen er andere plekken, raamrand voorruit, zijruit. De bekende plekken waarbij toen nog niets aan te zien was... Dus jouw idee om alles te strippen is de enige remedie
Verdere antwoorden op je vragen;
Ik had dus niet de bus compleet gestript. Ik heb wel foto's als je wil stuur ik je via Pb een link
Ik heb meerdere avonden( 7- 8) gestraald in etappes en met epoxy primer direct behandeld. Daarna in steenslagbeschermer. En kokers/profielen met holle ruimte was behandeld.
Ik heb het zelf gedaan omdat ik dan weet dat het goed gebeurt en ook een beetje eigenwijs ben...
:T44EVER heb ik op mijn bus geplakt maar neem het niet te letterlijk. Gewoon genieten voor zolang het duurt.... :wjw
Succes
T4 2.5 TDI AJT zelfbouw camper -> verkocht
T5 GP 140pk
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Restauratie VW

Bericht door odorf »

Voor plaatselijke stukken heb ik ook goede ervaringen met --stralen, --2k epoxy en --2k kleurlak.

Wat Sebas ook schrijft; Echt lastige stukken zoals C-stijl bestuurderszijde krijg je op deze manier niet volledig schoon, maar bij mijn bus houdt het daar al een aantal jaren.
Moeilijke stukken moet gewoon nieuw in worden gelast.

Maar maak je geen illusie; zelfs plekken waar je helemaal geen roest ziet kan het op de puntlassen allang ontstaan zijn. Als het droog blijft gaat het maar heel langzaam verder. Ik heb eens een stuk van een raamstijl opengebroken ('93er heloof ik) zodat ik de puntlassen kon bekijken. Hieromheen was door de las de grondverf licht beschadigd en bij iedere puntlas een klein beetje roest. De buitenkant en eromheen zag het er perfect uit. Was echt alleen rond de eigenlijke las.

Ik straal plaatselijk met een straalapparaatje dat de korrels meteen weer opvangt. Gaat redelijk goed. Maar alleen voor kleine stukjes. Moeilijk gevormde hoekjes sluit de opvangmond niet goed aan en dan blaas je het materiaal ook in de rondte. Het grootste gedeelte wordt als de rubber mond goed aansluit prima opgevangen. Een simpel ding zou ik op deze manier zelfs (bijna) in huis durven stralen. :lach Grote vlakken duurt erg lang als je per 'burst' een rondje ter grootte van een euro kan doen.

Er bestaan ook iets grotere varianten. Zien er een beetje uit als industriestofzuiger. Maar daar heb ik geen ervaring mee.

StijnH had volgens mij ook 2k epoxy als onderlaag gebruikt. Ben erg benieuwd hoe zijn bus er nu bij staat. :toppie

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Catsailor
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 aug 2015, 13:30

Re: Restauratie VW

Bericht door Catsailor »

Ik lees net iets over stralen met soda, misschien kun je daar iets mee , iemand hier op het forum daar ervaring mee.?

http://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/ ... t-10121926

Vraag aan odorf , wat voor straal apparaatje gebruik je, merk, type .?


Mvg Theo
Vw T4 2.4 aab bj 1991
Saab 9000
Volvo S 70 1997
Mercedes SLK 200 R171 2004
Volvo C70 2008
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: Restauratie VW

Bericht door raf_construct »

arjanzevenaar schreef:Beste weetjewellers,

die bus van mij is geen :T44EVER. De roestduivel is ruim vertegenwoordigt en het is dweilen met de kraan open. Heb hierdoor toch wel enig ervaring nu in lassen, spuiten en restaureren maar ik lig nu meer onder de bus dan erin. En ja het hoort bij een oldtimer lees ik op verschillende forums dat geloof ik ook wel maar toch ben ik op zoek naar een meer structurele oplossing.
Ik heb verschillende opties en ben een beetje "out of the box" aan het denken. Ik wil de bus misschien zelf strippen en compleet zandstralen. hiervoor wil ik een straalmachine huren of het chassis hiervoor laten vervoeren en laten stralen en daarna conserveren. Nu rijzen bij mij de volgende vragen waarvoor ik jullie hulp nodig heb.
1. hoe lang ben je bezig met het strippen van een compleet vw t4 (multivan uitvoering met klapdak) ?
2. Wat weegt ongeveer een leeg chassis van een KWB ?

Ben daarnaast op zoek naar medeweetjewellers die dit zo ongeveer ook hebben gedaan om ervaringen en tips uit te wisselen. Graag hoor ik van jullie.

groetjes Arjan
In het geval van ernstige roest is het inderdaad verstandig om "out of the box" te denken. En net daarom moet je je afvragen waarom je precies een volledige restauratie overweegt. Zeer waarschijnlijk omwille van de kosten die je al in de bus hebt zitten. Je denkt, die haal ik er nooit weer uit als ik hem roestig ga verkopen. En dat klopt ook.
Daarom denk je dat je beter af bent om de kosten van de restauratie erbij te nemen.

Voor een degelijke restauratie met laswerk ga je hem helemaal moeten strippen. Je begint voorzichtig, maar al snel zie je roest zitten onder onderdelen die je in eerste instantie wou laten zitten. Ramen eruit zagen, interieur helemaal eruit inclusief dakhemel en vloermat. De brandstoftank en uitlaat zit ook in de weg voor laswerk aan de bodem. De motorruimte laat ik even in het midden. Dorpels moet je zeer waarschijnlijk vervangen, mogelijk binnendorpels, chassisbalkjes vooraan, wielranden,... Ergens kom je waarschijnlijk op een punt waar je binnenin het frame roest ziet waar je niet bijkan. Daar gooi je van ver roestomvormer over en denk je bij jezelf, dat komt eigenlijk binnen x aantal jaar niet goed maar het kan niet anders. En daar gaat je grondige restauratie -toch een hele investering- fout.

*STOP EVEN*. Waar zat dat "out of the box" denken alweer.
Ik heb al veel auto's gehad -teveel volgens de wederhelft- en ik heb al wel wat gezien. Ik ben nu aan mijn derde restauratie bezig. Als ik 1 ding NOOIT meer doe, dan is het beginnen met een slechte basis, als een betere basis niet veel meer kost. Alleen met een zeldzame wagen kan je soms niet anders, dan moet je beginnen met wat je hebt.

Een T4 is niet onmiddellijk zeldzaam. En ik weet ook, een goede basis kost geld-denk je-, terwijl in de jouwe al teveel geld zit. Maar het kan ook anders. Je gaat de jouwe sowieso strippen. Waarom zou je dan niet al jouw onderdelen overbouwen op een goede basis. Stel, je koopt een leeg casco, van een goed bouwjaar, waarvan je weet dat er geen roest aan zit. Die kan je al helemaal klaarmaken en spuiten terwijl je met de jouwe gewoon doorrijdt. Daarna trek je een week uit en bouw je alles over van de jouwe. Geen gedoe met achterstallig onderhoud of onbekende factoren van die nieuwe t4, want je bouwt jouw t4 eigenlijk gewoon over.
Overweeg het even. Ik heb 1x voor iemand een rotte auto gered en ik ben heel blij dat die ondertussen in Afrika zit, want ook al blinkt die aan de buitenkant, je weet gewoon dat je niet permanent van de roest af bent. Dat rijdt niet prettig.

Enfin, een hele uitleg, maar ik heb hier binnenkort wel een leeg casco staan dat veel en veel te goed is om naar de sloop te brengen. :lach
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
S E B A S
Berichten: 307
Lid geworden op: 30 nov 2012, 14:38

Re: Restauratie VW

Bericht door S E B A S »

Leuk geschreven en mee eens :jumpklap
T4 2.5 TDI AJT zelfbouw camper -> verkocht
T5 GP 140pk
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Restauratie VW

Bericht door odorf »

Tja daar heeft Raf inderdaad een punt.
Vraag aan odorf , wat voor straal apparaatje gebruik je, merk, type .?
Ik heb hem even niet bij de hand. Maar als je op google met 'afbeeldingen' op zandstraalapparaat zoekt zie je er meerdere van metaal met een extra stoffen zakje vooraan en een zwart dikker opvang mondstuk met een paar verschillende voorstukjes. Zoiets dus.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 497
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: Restauratie VW

Bericht door arjanzevenaar »

Dank u voor de reacties heren.

@Odorf Het straalapparaat waarover gesproken is heb ik zelf ook in mijn bezit. Gaat heel erg langzaam en is te veel lucht voor een standaard 175l/h compressortje. Het werkt maar je moet geduld hebben. Straalapparaat is te koop bij Rustbuster. (Geen bindingen mee al zou ik dat soms wel willen.. :bonk )

@Sebas. Bedankt voor je antwoorden. Ik denk er dus net ook zo over. Heb je topic gelezen. Ziet er goed uit.

@Raf. Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik ben bij je geweest. Als ik ook zo'n mooie schuur had als jij dan wist ik het wel. Natuurlijk is jouw optie de reveu gepasseerd. De vraag waar vind je een goed chassis hoef ik dus niet meer te beantwoorden. Maar ik zit dan meteen te denken aan ander chassisnummer rdw keuring...of moet ik hem.zelf "omkatten" (zo zeg je dat toch?). Wat betreft de kosten. Tja ik denk daar natuurlijk wel aan maar kan het sterk relativeren. Ik heb er gelukkig geen 30k of zelfs 65k voor betaald voor hetzelfde plezier, oppervlak, slapen op je dak, gevoel van vrijheid etc. En om op dat bedrag uit te komen dan kan ik nog wel even voorruit. Een optie is natuurlijk een jonge T5 te kopen en daar een camper van te maken. Zie topic van "Otzie".

@Jan. Dank je voor je compliment. Moet ik wel benadrukken dat ik het zelf in mijn uppie nooit heb gered. Hulp van mijn schoonvader gehad en gekregen. Veel leergeld betaald en daarvan hebben we de vruchten geplukt. Kijk maar naar het topic van "Layca" . Het blijkt uiteindelijk een hele goede basis te zijn geweest. "(He Wim, Vanavond hadden wij het er nog over. )

Ondertussen de hele avond met de :driveT4 bezig

geweest.....

Ik ga er een paar nachten over slapen. Heren nogmaals bedankt voor de reacties!
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Restauratie VW

Bericht door LAYCA »

arjanzevenaar schreef:Dank u voor de reacties heren.

@Odorf Het straalapparaat waarover gesproken is heb ik zelf ook in mijn bezit. Gaat heel erg langzaam en is te veel lucht voor een standaard 175l/h compressortje. Het werkt maar je moet geduld hebben. Straalapparaat is te koop bij Rustbuster. (Geen bindingen mee al zou ik dat soms wel willen.. :bonk )

@Sebas. Bedankt voor je antwoorden. Ik denk er dus net ook zo over. Heb je topic gelezen. Ziet er goed uit.

@Raf. Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik ben bij je geweest. Als ik ook zo'n mooie schuur had als jij dan wist ik het wel. Natuurlijk is jouw optie de reveu gepasseerd. De vraag waar vind je een goed chassis hoef ik dus niet meer te beantwoorden. Maar ik zit dan meteen te denken aan ander chassisnummer rdw keuring...of moet ik hem.zelf "omkatten" (zo zeg je dat toch?). Wat betreft de kosten. Tja ik denk daar natuurlijk wel aan maar kan het sterk relativeren. Ik heb er gelukkig geen 30k of zelfs 65k voor betaald voor hetzelfde plezier, oppervlak, slapen op je dak, gevoel van vrijheid etc. En om op dat bedrag uit te komen dan kan ik nog wel even voorruit. Een optie is natuurlijk een jonge T5 te kopen en daar een camper van te maken. Zie topic van "Otzie".

@Jan. Dank je voor je compliment. Moet ik wel benadrukken dat ik het zelf in mijn uppie nooit heb gered. Hulp van mijn schoonvader gehad en gekregen. Veel leergeld betaald en daarvan hebben we de vruchten geplukt. Kijk maar naar het topic van "Layca" . Het blijkt uiteindelijk een hele goede basis te zijn geweest. "(He Wim, Vanavond hadden wij het er nog over. )

Ondertussen de hele avond met de :driveT4 bezig

geweest.....

Ik ga er een paar nachten over slapen. Heren nogmaals bedankt voor de reacties!
Jazeker en zijn inmiddels trots op onze vooruitgang van EHBOén met zielige T4tjes.
En veel plezier met het klootten aan deze busjes!!!! :bifun

Hou vol Arjan :yes
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Plaats reactie