arjanzevenaar schreef:Beste weetjewellers,
die bus van mij is geen
![fun :T44EVER](./images/smilies/T44EVER.gif)
. De roestduivel is ruim vertegenwoordigt en het is dweilen met de kraan open. Heb hierdoor toch wel enig ervaring nu in lassen, spuiten en restaureren maar ik lig nu meer onder de bus dan erin. En ja het hoort bij een oldtimer lees ik op verschillende forums dat geloof ik ook wel maar toch ben ik op zoek naar een meer structurele oplossing.
Ik heb verschillende opties en ben een beetje "out of the box" aan het denken. Ik wil de bus misschien zelf strippen en compleet zandstralen. hiervoor wil ik een straalmachine huren of het chassis hiervoor laten vervoeren en laten stralen en daarna conserveren. Nu rijzen bij mij de volgende vragen waarvoor ik jullie hulp nodig heb.
1. hoe lang ben je bezig met het strippen van een compleet vw t4 (multivan uitvoering met klapdak) ?
2. Wat weegt ongeveer een leeg chassis van een KWB ?
Ben daarnaast op zoek naar medeweetjewellers die dit zo ongeveer ook hebben gedaan om ervaringen en tips uit te wisselen. Graag hoor ik van jullie.
groetjes Arjan
In het geval van ernstige roest is het inderdaad verstandig om "out of the box" te denken. En net daarom moet je je afvragen waarom je precies een volledige restauratie overweegt. Zeer waarschijnlijk omwille van de kosten die je al in de bus hebt zitten. Je denkt, die haal ik er nooit weer uit als ik hem roestig ga verkopen. En dat klopt ook.
Daarom denk je dat je beter af bent om de kosten van de restauratie erbij te nemen.
Voor een degelijke restauratie met laswerk ga je hem helemaal moeten strippen. Je begint voorzichtig, maar al snel zie je roest zitten onder onderdelen die je in eerste instantie wou laten zitten. Ramen eruit zagen, interieur helemaal eruit inclusief dakhemel en vloermat. De brandstoftank en uitlaat zit ook in de weg voor laswerk aan de bodem. De motorruimte laat ik even in het midden. Dorpels moet je zeer waarschijnlijk vervangen, mogelijk binnendorpels, chassisbalkjes vooraan, wielranden,... Ergens kom je waarschijnlijk op een punt waar je binnenin het frame roest ziet waar je niet bijkan. Daar gooi je van ver roestomvormer over en denk je bij jezelf, dat komt eigenlijk binnen x aantal jaar niet goed maar het kan niet anders. En daar gaat je grondige restauratie -toch een hele investering- fout.
*STOP EVEN*. Waar zat dat "out of the box" denken alweer.
Ik heb al veel auto's gehad -teveel volgens de wederhelft- en ik heb al wel wat gezien. Ik ben nu aan mijn derde restauratie bezig. Als ik 1 ding NOOIT meer doe, dan is het beginnen met een slechte basis, als een betere basis niet veel meer kost. Alleen met een zeldzame wagen kan je soms niet anders, dan moet je beginnen met wat je hebt.
Een T4 is niet onmiddellijk zeldzaam. En ik weet ook, een goede basis kost geld-denk je-, terwijl in de jouwe al teveel geld zit. Maar het kan ook anders. Je gaat de jouwe sowieso strippen. Waarom zou je dan niet al jouw onderdelen overbouwen op een goede basis. Stel, je koopt een leeg casco, van een goed bouwjaar, waarvan je weet dat er geen roest aan zit. Die kan je al helemaal klaarmaken en spuiten terwijl je met de jouwe gewoon doorrijdt. Daarna trek je een week uit en bouw je alles over van de jouwe. Geen gedoe met achterstallig onderhoud of onbekende factoren van die nieuwe t4, want je bouwt jouw t4 eigenlijk gewoon over.
Overweeg het even. Ik heb 1x voor iemand een rotte auto gered en ik ben heel blij dat die ondertussen in Afrika zit, want ook al blinkt die aan de buitenkant, je weet gewoon dat je niet permanent van de roest af bent. Dat rijdt niet prettig.
Enfin, een hele uitleg, maar ik heb hier binnenkort wel een leeg casco staan dat veel en veel te goed is om naar de sloop te brengen.
![fun :lach](./images/smilies/lach.gif)