Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Weerbarstige bouten
Weerbarstige bouten
Hallo allemaal!
Mijn eerste berichtje hier
Ik wil de remschijven en -schoenen aan de voorkant van mijn t4 westfalia vervangen, maar de bouten waarmee de klauwen vastzitten willen niet los. Is inspuiten met wd40 en een nacht laten staan een goed idee?
Wat zijn de gangbare methoden om die bouten los te krijgen?
Fijne dag!
Mijn eerste berichtje hier
Ik wil de remschijven en -schoenen aan de voorkant van mijn t4 westfalia vervangen, maar de bouten waarmee de klauwen vastzitten willen niet los. Is inspuiten met wd40 en een nacht laten staan een goed idee?
Wat zijn de gangbare methoden om die bouten los te krijgen?
Fijne dag!
- Multivan Generation
- Berichten: 33907
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Weerbarstige bouten
Welk gereedschap heb je gebruikt om die bouten proberen los te maken?
Zou namelijk kunnen, dat je het moment iets moet vergroten om zodoende meer kracht over te kunnen brengen.
WD-40 als kruipolie is niet heel krachtig.
Deblock olie van Innotec kan ik je adviseren.
Iedere keer als ik het gebruikt had, kwamen bouten die voorheen super vast zaten, na 10 minuten intrekken los.
Welkom trouwens op weetjewel
Wellicht heb je hier ook nog iets aan:
http://www.eldiape.com/remmen/remmen.htm
Groetjes Peter
Zou namelijk kunnen, dat je het moment iets moet vergroten om zodoende meer kracht over te kunnen brengen.
WD-40 als kruipolie is niet heel krachtig.
Deblock olie van Innotec kan ik je adviseren.
Iedere keer als ik het gebruikt had, kwamen bouten die voorheen super vast zaten, na 10 minuten intrekken los.
Welkom trouwens op weetjewel
Wellicht heb je hier ook nog iets aan:
http://www.eldiape.com/remmen/remmen.htm
Groetjes Peter
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Weerbarstige bouten
WD40 spuiten op de 2 dikke bouten waarmee de voorste remklauwen vastzitten is vrij nutteloos : je kan toch niet op de schroefdraad spuiten .klukluk schreef:Hallo allemaal!
Mijn eerste berichtje hier
Ik wil de remschijven en -schoenen aan de voorkant van mijn t4 westfalia vervangen, maar de bouten waarmee de klauwen vastzitten willen niet los. Is inspuiten met wd40 en een nacht laten staan een goed idee?
Wat zijn de gangbare methoden om die bouten los te krijgen?
Fijne dag!
Die bouten komen eigenlijk bijna nooit "vast" te zitten , maar , ze zitten uiteraard wel stevig aangedraaid. (en vastroesten doen ze eigenlijk ook niet) Met een 1/2" ratelsleuteltje kom je er niet . Je moet er een stevige ratelsleutel voor hebben , die ook wat lengte heeft zodat je kracht genoeg kan zetten .
Ik gebruik er een 1" ratelsleutel met een lengte van 80cm voor (met verloopdop van 1" naar 1/2" ) en daarmee gaan de bouten vanzelf los.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Weerbarstige bouten
Superbedankt voor alle reacties! Daar kan ik zeker wat mee
In mijn haynes manual staat dat de bout van de geleidingspennen altijd vervangen moet worden, maar de magazijnmedewerker van de Vw dealer zegt van niet. Ook in dat eldiape artikel (thanks!) over remmen staat dat niet, wat denken jullie?
Zal ook nog de tips en tricks doornemen. Geniaal, deze site!
Ltr, Mark
In mijn haynes manual staat dat de bout van de geleidingspennen altijd vervangen moet worden, maar de magazijnmedewerker van de Vw dealer zegt van niet. Ook in dat eldiape artikel (thanks!) over remmen staat dat niet, wat denken jullie?
Zal ook nog de tips en tricks doornemen. Geniaal, deze site!
Ltr, Mark
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Weerbarstige bouten
Die kleine boutjes (vr de geleidingspennen) zitten standaard steeds in een doosje nieuwe remblokken. Heb er afgelopen weekend nog enkele sets gemonteerd .klukluk schreef:Superbedankt voor alle reacties! Daar kan ik zeker wat mee
In mijn haynes manual staat dat de bout van de geleidingspennen altijd vervangen moet worden, maar de magazijnmedewerker van de Vw dealer zegt van niet. Ook in dat eldiape artikel (thanks!) over remmen staat dat niet, wat denken jullie?
Zal ook nog de tips en tricks doornemen. Geniaal, deze site!
Ltr, Mark
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Weerbarstige bouten
VW geeft bij veel bouten van de remklauw aan dat je deze na demontage moet vervangen. Ze worden vaan met flinke kracht vastgezet (180Nm is geen uitzondering)
Die bouten kosten een paar euro en ik vervang ze dus ook gewoon.
Die bouten kosten een paar euro en ik vervang ze dus ook gewoon.
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Weerbarstige bouten
dat kan , maar montagebouten van de remklauwen worden zelden vervangen hoorBurp schreef:VW geeft bij veel bouten van de remklauw aan dat je deze na demontage moet vervangen. Ze worden vaan met flinke kracht vastgezet (180Nm is geen uitzondering)
Die bouten kosten een paar euro en ik vervang ze dus ook gewoon.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Weerbarstige bouten
Bij mijn Touareg staat het zelfs expleciet vermeld.
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
Re: Weerbarstige bouten
Thanks!
Ik check zo eventjes of die boutjes bij de nieuwe blokken zitten en morgen komt het verloopstukje binnen zodat ik mn 1/2" doppen op mn 3/4" momentsleutel kan zetten.
Ik check zo eventjes of die boutjes bij de nieuwe blokken zitten en morgen komt het verloopstukje binnen zodat ik mn 1/2" doppen op mn 3/4" momentsleutel kan zetten.
Re: Weerbarstige bouten
Pas maar op dat je doppen niet barsten, of je verloop afdraaide. Beter ook 3/4 doppen gebruiken.klukluk schreef:Thanks!
Ik check zo eventjes of die boutjes bij de nieuwe blokken zitten en morgen komt het verloopstukje binnen zodat ik mn 1/2" doppen op mn 3/4" momentsleutel kan zetten.
T5.2 140 pk 4motion
Re: Weerbarstige bouten
Dank je Guust, ik ga voorzichtig doen.
Pascal-141 de bouten voor de geleidingspinnen zitten er helaas niet bij in de doos waar de nieuwe remblokken in zitten. Enig idee of er iets speciaals aan die bouten is of zou ik gewoon naar de ijzerhandel kunnen gaan om nieuwe te halen?
Pascal-141 de bouten voor de geleidingspinnen zitten er helaas niet bij in de doos waar de nieuwe remblokken in zitten. Enig idee of er iets speciaals aan die bouten is of zou ik gewoon naar de ijzerhandel kunnen gaan om nieuwe te halen?
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Weerbarstige bouten
Bij het opnieuw lezen van je eerste bericht in dit topic ,las ik dat je de voorste remklauwen los wou maken , bij de remblokken voor vooraan zitten geen nieuwe boutjes bij de remblokken ( ik zat met de achterste in mijn hoofd) ,aangezien vooraan de boutjes meteen ook de glijpennen zijn. (Los te draaien met imbussleutel 7)
Voor de achterste remblokken horen er wel nieuwe boutjes bij de remblokken te zitten.
Bij het terug monteren van de glijpennen vooraan deze ook netjes maken (met bvb staalwol) en wat invetten voor het monteren.
Voor de achterste remblokken horen er wel nieuwe boutjes bij de remblokken te zitten.
Bij het terug monteren van de glijpennen vooraan deze ook netjes maken (met bvb staalwol) en wat invetten voor het monteren.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Weerbarstige bouten
Hoi allemaal,
nou met wat vertraging (tussendoor ongelukje gehad) toch de remschijven en -blokken vervangen. Ging eigenlijk best soepel uiteindelijk, dank voor jullie tips!
MAARRRRRRR....
bij het terugbouwen van de laatste remklauw begon de geleidepin dol te draaien. Bij het losdraaien was me al opgevallen dat die wat vreemd en stroef aanvoelde, en bij het weer vastdraaien blijf hij dus maar draaien zonder ooit vast te komen. De draad op de geleidepin ziet er beschadigd uit, maar ook weer niet zo heel erg. Ik ben dus bang dat de draad in de klauw (ook) gestript is.
Wat zouden jullie mij adviseren? Kan ik het best op zoek naar een (tweedehands) remklauw, of zou het met bijvoorbeeld een helicoil op te lossen zijn?
Ben benieuwd naar jullie reacties...
nou met wat vertraging (tussendoor ongelukje gehad) toch de remschijven en -blokken vervangen. Ging eigenlijk best soepel uiteindelijk, dank voor jullie tips!
MAARRRRRRR....
bij het terugbouwen van de laatste remklauw begon de geleidepin dol te draaien. Bij het losdraaien was me al opgevallen dat die wat vreemd en stroef aanvoelde, en bij het weer vastdraaien blijf hij dus maar draaien zonder ooit vast te komen. De draad op de geleidepin ziet er beschadigd uit, maar ook weer niet zo heel erg. Ik ben dus bang dat de draad in de klauw (ook) gestript is.
Wat zouden jullie mij adviseren? Kan ik het best op zoek naar een (tweedehands) remklauw, of zou het met bijvoorbeeld een helicoil op te lossen zijn?
Ben benieuwd naar jullie reacties...
- Multivan Generation
- Berichten: 33907
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Weerbarstige bouten
Remklauw voor of achterzijde waar je dit mee had?klukluk schreef:Hoi allemaal,
nou met wat vertraging (tussendoor ongelukje gehad) toch de remschijven en -blokken vervangen. Ging eigenlijk best soepel uiteindelijk, dank voor jullie tips!
MAARRRRRRR....
bij het terugbouwen van de laatste remklauw begon de geleidepin dol te draaien. Bij het losdraaien was me al opgevallen dat die wat vreemd en stroef aanvoelde, en bij het weer vastdraaien blijf hij dus maar draaien zonder ooit vast te komen. De draad op de geleidepin ziet er beschadigd uit, maar ook weer niet zo heel erg. Ik ben dus bang dat de draad in de klauw (ook) gestript is.
Wat zouden jullie mij adviseren? Kan ik het best op zoek naar een (tweedehands) remklauw, of zou het met bijvoorbeeld een helicoil op te lossen zijn?
Ben benieuwd naar jullie reacties...
Achter kun je revisiesetjes voor kopen (waar geleidepinnen in zitten) voorzijde wordt ander verhaal.
Als je een remklauw voor de voorzijde zoekt, dan heb ik er nog 2 liggen.
Ik zou niet met een helicoil dat op lossen. Ze zijn tot veel in staat, dat klopt,
maar hier gaat het wel over een direct veiligheids onderdeel, en daarmee neem ik persoonlijk geen risico.
Re: Weerbarstige bouten
Het is de linker remklauw aan de voorkant. Het deel dat aan de naaf vastgebout zit, dus niet het deel met de cylinder erop.
Ik dacht aan een helicoil, omdat de geleidingspin maar met 35Nm aangedraaid zit en dus beredeneerde ik dat de draad niet zo zwaar belast wordt. De pin lijkt voornamelijk op buiging belast te worden.
Maar je argument dat het een veiligheidsdeel is, is natuurlijk ijzersterk. Ik heb zeker interesse in die remklauwen die je nog hebt liggen! Even checken of ik je kan pb'en...
Ik dacht aan een helicoil, omdat de geleidingspin maar met 35Nm aangedraaid zit en dus beredeneerde ik dat de draad niet zo zwaar belast wordt. De pin lijkt voornamelijk op buiging belast te worden.
Maar je argument dat het een veiligheidsdeel is, is natuurlijk ijzersterk. Ik heb zeker interesse in die remklauwen die je nog hebt liggen! Even checken of ik je kan pb'en...